Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Glapp i backspegelvärmen gör att lampan för stolvärme blinkar?!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8

    Glapp i backspegelvärmen gör att lampan för stolvärme blinkar?!

    Jag har de senaste åren haft problem att få backspegelvärmen att fungera bra, först bara på höger sida men nu på båda.
    Jag har tagit loss glaset. Mätt upp att ström går fram och vid återmontering funkar allt perfekt....i 20 minuter. Jag har nu kommit fram till att om kontaktdonen på glasen hålls in mot varandra lite med ett gummiband så funkar det bättre och en längre stund. Min gissning är därför att det är glapp i självaglasens trådar på nåt sätt?! Går det att åtgärda eller är det bara att köpa nya glas?

    En följd av bristande kontakt i backspegeln är att lampan för vänster stols stolvärme fladdrar. När jag har fått kontakt i backspegelglasen så slutar stolvärmelampan att blinka och lyser konstant och som den ska. Själva värmen i stolen funkar inte alls. Högerstolens värme och tillhörande lampa fungerar båda som de ska.

    Vad är sambandet mellan stolvärmelampan och backspegelglaset? Är det ett generellt och större elfel som ligger och spökar?

    Det hela är dessutom ännu lite konstigare då CD-växlaren helt plötsligt lade av i samband med att blinkningarna från stolslampan började (om det skedde exakt samtidigt eller om uppstod samma vecka vågar jag inte säga). Innan dess så hade lampan funkat som den skulle även om backspegelvärmen redan sen innan var kass.

    Bil: SAAB 9-5 2,0t Biopower -05 (bilen i signaturen helt enkelt)

    Tacksam för alla svar!
    Sedan 2011-01-24 är jag stolt ägare till en:
    SAAB 9-5 BioPower 2.0t -05. Manuell, Vector, Pilotpaket, AS2, navigator och viktigast av allt: värme i baksätet.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Jeg har sett på dette over litt tid, men har så langt ikke funnet noen sammenhenger. Bl.a. har jeg sett etter mulige felles jordforbindelser for de problemene du har, uten å finne at slike eksisterer.

    Det er to saker som jeg ikke ser helt klart i beskrivelsen din, og som ved tydliggjøring kanskje kan gi noen nye tanker:

    "Mätt upp att ström går fram och vid återmontering funkar allt perfekt....i 20 minuter." Oppvarmingen er (normalt) innkoblet i 12 minutter automatisk av ACC om du har det, eller om den startes manuellt. Er dette "justert" i den tid du har hatt bilen, eller av andre tidligere?

    Rubriken sier "När jag har fått kontakt i backspegelglasen så slutar stolvärmelampan att blinka och lyser konstant och som den ska." og "Innan dess så hade lampan funkat som den skulle även om backspegelvärmen redan sen innan var kass.", dette siste om CD-veksleren. Det er mulig at jeg misforstår noe her, men oppfatter jeg det rett når blinkingen i stolvarmelampa egentlig ser ut til å være relatert til problemet med CD-veksleren og ikke som i rubriken - til speilvarme?

    Saab er jo vel kjent for underlige symptomer, om enn ikke slike du beskriver, når batteriet får problemer - jeg går ut ifra at du har god kontroll på batterispenningen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Är inte dina glas brända så du får dessa konstiga fel? Brända glas är ett känt och vanligt fel.

    Köp då vanliga och montera istället.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8
    Först och främst, tack för att ni tagit er tid att svara! Det uppskattas verkligen.

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    "Mätt upp att ström går fram och vid återmontering funkar allt perfekt....i 20 minuter." Oppvarmingen er (normalt) innkoblet i 12 minutter automatisk av ACC om du har det, eller om den startes manuellt. Er dette "justert" i den tid du har hatt bilen, eller av andre tidligere?
    Ursäkta att jag var otydlig. Det är säkert korrekt att uppvärmningen stänger av sig efter 12 minuter. Det jag menade var att efter jag har haft loss spegelglaset och återmonterat det så fungerar värmen i glaset en stund. Det tar dock inte lång tid innan det slutar att fungera, vid nästa start av bilen så är funktionen normalt sett borta och glaset blir inte varmt. För att få igång det måste en demontering återigen utföras. Jag borde kanske ha skrivit:
    "Mätt upp att ström går fram och vid återmontering funkar allt perfekt....i en driftcykel."

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Rubriken sier "När jag har fått kontakt i backspegelglasen så slutar stolvärmelampan att blinka och lyser konstant och som den ska." og "Innan dess så hade lampan funkat som den skulle även om backspegelvärmen redan sen innan var kass.", dette siste om CD-veksleren. Det er mulig at jeg misforstår noe her, men oppfatter jeg det rett når blinkingen i stolvarmelampa egentlig ser ut til å være relatert til problemet med CD-veksleren og ikke som i rubriken - til speilvarme?
    Ja och nej. Första gången jag upptäckte att stolvärmelampan blinkade var i samband med att CD-växlaren slutade fungera. Det kan vara HELT orelaterat och totalt slumpmässigt att det blev så. Jag tror mer på att sambandet är mellan backspegel och stollampa men tänkte att CD-växlarfelet KANSKE kunde ha något samband.
    När jag vrider högersidans glas med händerna eller kopplar loss det så återfår stolvärmelampan sin funktion direkt. Vid återmontering av glaset fungerar lampa och glasvärme en liten stund.

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Saab er jo vel kjent for underlige symptomer, om enn ikke slike du beskriver, når batteriet får problemer - jeg går ut ifra at du har god kontroll på batterispenningen.
    Jag kan inte säga att jag har så god koll på spänningen från batteriet, jag har väldigt små kunskaper om el. Batteriet är förhållandevis nytt och Open SID säger att laddströmmen pendlar mellan 13,5-13,9V vanligtvis, om det spelar någon roll? Jag gissar att man behöver koppla loss batteripolerna för att kunna mäta spänningen korrekt? Riskerar man nolla några inställningar i bilen om man gör det? Vad är rimliga och bra värden?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Är inte dina glas brända så du får dessa konstiga fel? Brända glas är ett känt och vanligt fel.
    När jag mäter mellan glasets poler med multimeter så går ström igenom sålänge jag trycker polerna lätt mot varandra med hjälp av multimeterns plus och minus. Som om det är lite glapp i glaset/polernas fästpunkter. Är det bränt då eller är det något som går att åtgärda?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Köp då vanliga och montera istället.
    Är det glas utan inbyggd värme du avser med "vanliga"?
    Sedan 2011-01-24 är jag stolt ägare till en:
    SAAB 9-5 BioPower 2.0t -05. Manuell, Vector, Pilotpaket, AS2, navigator och viktigast av allt: värme i baksätet.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    - När jag vrider högersidans glas med händerna eller kopplar loss det så återfår stolvärmelampan sin funktion direkt. Vid återmontering av glaset fungerar lampa och glasvärme en liten stund.
    Da ser jeg videre for om mulig finne sammenhengen her, men den er ganske underlig. Jeg har aldri sett hvordan disse kontaktene/polene ser ut; har du mulighet for å ta bilde(r) neste gang du "er der"? Ikke det at det hjelper noe med å finne ut av sammenhengen, men jeg undres på hvorfor det glipper slik her. Dette er et problem som jeg ikke finner er rapportert tidligere.


    - Jag gissar att man behöver koppla loss batteripolerna för att kunna mäta spänningen korrekt? Riskerar man nolla några inställningar i bilen om man gör det? Vad är rimliga och bra värden?
    Ladespenningen burde være 13,8 - 14,4V, men det kan være tale om "kalibreringen" av Open SID. Har du et multimeter måler du på batteripolene med motoren i gang (uten å løssne kabler) og ser hva du da får. Så måler du der når startmotoren går; spenningen bør være (godt) over 9,6V. En siste måling, om du har mulighet for det, er å måle over polene igjen etter at bilen har stått i ro ett til to døgn. Spenningen bør da være over 12,3 - 12,4V.


    - När jag mäter mellan glasets poler med multimeter så går ström igenom sålänge jag trycker polerna lätt mot varandra med hjälp av multimeterns plus och minus. Som om det är lite glapp i glaset/polernas fästpunkter. Är det bränt då eller är det något som går att åtgärda?
    Dette er det for RZ å svare på, men om du har mulighet for det, måler du ohm i polene på speilet uten kontakten koblet i, og uten å trykke hårdt mot dem med målepinnene. Får du ingen ohm-avlesing da (uendelig), trykker du til du får en verdi og ser hva den er.

    Det er jo mulig at det er blitt glapp mellom polene og varmetråden, slik du er inne på, men det er jo litt underlig at det skjer på begge speilene (etter hvert). Kan det være "kaldlodding" mellom polene på speilet og varmetråden, slik at det ev. kan loddes opp igjen? Målingene dine og ev. bilde(r) kan kanskje gi et svar.

    EDIT: Er speilene av type avblendingsbare?
    Senast redigerat av Norrbagge den 2015-08-30 klockan 13:16. Anledning: Tilleggsspørsmål
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Om dina glas är mörkare än andras så är dom brända, vi har bytt båda på en 9-5 -05.

    Med vanliga glas så menar jag att dom inte har automatisk avbländning, men självklart värme.

    Lägg upp en bild på dom så kanske vi kan se om dom är brända, annars har du ett tråkigt glapp.

    Men norsk reset återställer faktiskt många konstiga elfel ibland på dessa Saabar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Olje lampan blinkar, hjälp
    Av frisken88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 18:52
  2. CE lampan blinkar
    Av J-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 13:26
  3. SRS Lampan lyser och blinkar
    Av saab9000turbo-92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 23:03
  4. CE Lampan blinkar 6 gånger
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •