Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Saab 9-5 2.3t. Läckage från rör till Oljekylare, bränsledoft i motoroljan.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Unhappy Saab 9-5 2.3t. Läckage från rör till Oljekylare, bränsledoft i motoroljan.

    Hejsan!

    Jag köpte en begagnad Saab 9-5 2.3t igår (måndag) 17-08/15.
    Bilen gick som ett skott, fungerade perfekt, i annonsen stod det att den går som en klocka i växellåda och motor - vilket den gör.

    Men idag 18-08/15 så skulle min kompis hjälpa mig med en felkod P1110 (dumpventil), vi fixade den, åkte en sväng för att sedan märka att det var en oljefläck lika stor i diameter som en fotboll på uppfarten, tråkigt nog kom den från min bil.
    Oljan läcker ifrån oljekylarröret - fast endast när motorn är igång (först trodde vi att det var en spricka i motorblocket). Röret är igenomrostat.

    Men senare under dagen så luktade vi på oljan och kände bensindoft i oljan. Kan det vara symptom av "blowby" som ofta drabbade Saab 9-5-motorerna?

    Slangen till vevhusventilation var också helt krasch. En 3cm-lång spricka i slangen upptäckte vi, och inuti slangen var det snustorrt.

    Jag uppskattar verkligen lite hjälp, svar och upplysningar om denna tråkiga händelse.

    Mvh, Helling.
    Fotnot: detta är min första bil, jag inte mycket om bilmotorer.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    årsmodell?
    rostiga rör och murkna slangar är nog helt naturligt på en säg 10+ år gammal bil.
    kör inte innan oljekylen är bytt bara, går fort att tömma motorn så
    gör ett komptest med biltema pryl så ger det dig sinnesfrid eller så upptäcker du om en kolv är körd.
    vet inte vad jag skall säga om bensindoften, läckande spridare? gått länge utan oljebyte? historik av att vara svårstartad? gått för fett pga p1110?
    ..men alla t7 motorer har blow by i varierande grad...
    i vilket fall drar motorn nu också tjuvluft från slangen till vevhusventilationen
    Senast redigerat av bartender76 den 2015-08-19 klockan 01:46.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

Liknande ämnen

  1. Läckage från slang till expansionskärl!!
    Av M@xe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 10:56
  2. Byte av oljekylare till Saab 900 -97
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 18:29
  3. Oljekylare Saab 9000, passar dessa till gg900:an?
    Av poh99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-31, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •