Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Aux problem 9-3 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Aux problem 9-3 -07

    Hej.

    För att min aux ska funka måste jag först koppla in sladden i både mobil och stereo (mobilen reagerar inte på att en kabel är inkopplad) sen starta musiken.
    Då spelar den musik från mobilens högtalare, om man då rycker ur sladden ur stereon och sen stoppar i den igen.
    Då funkar det att spela upp musik i bilens högtalare.
    Men så fort det ringer eller man får ett sms så slutar den spela via auxen och man får göra om allt igen.

    Jag har plockat ur stereon och lött om uttaget.
    Testat med både 3 och 4 polig aux sladd.
    Testat med både min Samsung S4 och en Sony Z3.
    Samma problem fortfarande.

    Jag har stereon med inbyggd display och aux uttaget nere i högra hörnet. Om det finns olika.

    Någon som har en idé på vad som kan vara fel?

    Mvh André

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Låter inte som att det är bilens stereo det är fel på, utan telefonen/telefonerna? Jag har iPhone 5S och navigatorn i min NG9-3 MY07 och det funkar vare sig jag stoppar i ena eller andra först. Men eftersom det är mobilen som inte reagerar i ditt fall, och dessutom gör likadant efter ett samtal/sms så prova med annan telefon. Testa en iPhone om det nu är Android på din S4 respektive Z3 som spökar kanske?
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Ja jag har också funderat i dom banorna, vissa verkar ha problem med S4 och andra med Iphone.
    Men det är ju väldigt dumt om man måste byta telefon för att de ska fungera att spela upp musik via Auxen..

    Jag har beställt en Bluetooth adapter som jag ska testa så fort jag fått hem den. Hoppas att det kan vara en lösning på problemet.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Det behöver inte handla om att byta telefon utan att ändra handhavandet eller byta kabel. I vissa har jag för mig att Samsungen är känslig på både vilken typ av kontakt (3-polig versus 4-polig) man har, liksom vilken ordning man sätter i kablarna för att den korrekt ska känna igen vad den sitter kopplad till. Kan säkert vara liknande grejor för dom andra telefonerna.

    Jag ser att du provat olika kablar, men det var mer som ett exempel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Då ska jag testa med lite olika kablar.
    Har en som är kopplad till hemmabiosystemet, där funkar det precis som det ska att spela upp med mobilen.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Är samma problem i min 9-5 - 07(samma stereo?) med Samsung S4, funkar dock med Samsung S6 och mina HTC One m7 och m9 så något skumt måste det vara med S4.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504
    Samma problem med min z3 compact mot vår ng9-3 -08. Problemet sitter i telefonen. Enligt andras utsago är det resistansen som telefonen ska känna av när sladden är inkopplad som strular med saabs stereo. En fundering jag tänkt göra men inte haft tid till är att lura systemet genom att sätta en liten förstärkare, typ denna:

    http://www.teknikmagasinet.se/produk...o-e06-fujiyama

    Tyvärr är jag inte i närheten av den bilen för stunden och kan testa det men är det någon som känner sig manad så återkom gärna med resultat.
    /Owla
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  8. #8
    Har samma problem med min Sony Z2. Jag har numera en Bluetoothhandsfree (sån man har i tröjkragen) som hänger i kabeln från stereon. Den kan dessutom laddas medans den spelar. Inte så snyggt men det fungerar.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Då verkar jag vara långt ifrån ensam med detta problem.

    Jag fick också tips från en kompis att testa med en hörlursförstärkare.
    Men jag har köpt en aux - bt adapter som jag ska testa först, annars får det bli att testa en förstärkare.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504
    Citat Ursprungligen postat av andre_023 Visa inlägg
    Då verkar jag vara långt ifrån ensam med detta problem.

    Jag fick också tips från en kompis att testa med en hörlursförstärkare.
    Men jag har köpt en aux - bt adapter som jag ska testa först, annars får det bli att testa en förstärkare.
    Aux-bt adapter har samma funktion som hörlursförstärkare. En brygga mellan som motverkar problemet.
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Exakt!
    Testade imorse med min adapter och det fungerade klockrent!

    Så det kan jag rekommendera till alla som har problem med auxen!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av andre_023 Visa inlägg
    Exakt!
    Testade imorse med min adapter och det fungerade klockrent!

    Så det kan jag rekommendera till alla som har problem med auxen!
    Vad bra att det löste sig!
    Nu har jag inte problem med kopplingen mellan telefonen och stereon med sladd, men vet ni hur en modern telefon gör då man har originalblåtand för handsfree och vill ha tex spotify-ljudet via blåtands-adapter istället för att använda sladden?

    Alltså kan telefonen vara ansluten till två blåtandsenheter samtidigt, och använda bilens originalkoppling för handsfree-samtal och den andra adaptern för ljudet från Spotify? Är en telefon så smart idag?
    Annars blir det skit för tex mig att använda ljudadaptern - då funkar ju inte handsfree-funktionen med rattknapparna etc (och ljudupptagning från bilens inbyggda mikrofon etc heller).
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Det är inget problem i sig, att ha flera blåtandskopplingar. Dock kan det kanske bli problem i ett sånt här fall där du vill flera som går in på samma funktion, d.v.s ljud via blåtand. Fast å andra sidan så borde det vara två olika profiler, A2DP resp. HF-profil. Så det kanske funkar rakt av utan problem.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Vad bra att det löste sig!
    Nu har jag inte problem med kopplingen mellan telefonen och stereon med sladd, men vet ni hur en modern telefon gör då man har originalblåtand för handsfree och vill ha tex spotify-ljudet via blåtands-adapter istället för att använda sladden?

    Alltså kan telefonen vara ansluten till två blåtandsenheter samtidigt, och använda bilens originalkoppling för handsfree-samtal och den andra adaptern för ljudet från Spotify? Är en telefon så smart idag?
    Annars blir det skit för tex mig att använda ljudadaptern - då funkar ju inte handsfree-funktionen med rattknapparna etc (och ljudupptagning från bilens inbyggda mikrofon etc heller).
    Jag kör med flera Blåtandsenheter ansluta samtidigt i min 9-3 -09 och iPhone 5S. Kör inbyggda telefonen för telefon samt en liten blåtandsdongel för ljudet till aux.. works like a charm
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Jag kör med flera Blåtandsenheter ansluta samtidigt i min 9-3 -09 och iPhone 5S. Kör inbyggda telefonen för telefon samt en liten blåtandsdongel för ljudet till aux.. works like a charm
    Klockrent ju! Tack för svaret - jag har nämligen också en 5s, så då vet jag att det funkar!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  16. #16
    Appropå denna stereo, om den krånglar för er någon gång : koppla bort bilbatteriet. Min stereo lyste men inget ljud, den hittade radiokanaler men det verkade vara förstärkardelen som pajat. Slet bort batteriet en halvtimme och "tömde" stereon på ström med powerknappen. Koppla på igen och den funka. ☺

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •