Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Eibach eller H&R fjädrar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Eibach eller H&R fjädrar?

    Har nu kört 1000 mil med nya bilstein b4 stötdämpare. De har funkat utmärkt tillsammans med original 9-5 aero fjädrar. Det som stör mig är att de nya stötdämparna tillsammans med gamla aero fjädrar gjorde att bilen blev aningen högre och mjukare än vad den var med original dämparna på( kan vara att de gamla var helt slut). Plus att bilen känns svampigare vid kurvtagning. Det jag vill nu är att sänka bilen 30mm(20mm för aero) för att få en mindre lucka mellan hjulhuset och däcket, och att jag får en bättre bil vid kurvtagning, men jag vill samtidigt bevara komforten en aning.

    Nu till min frågor: är det någon skillnad på de två olika fjädrarnas egenskaper trots samma sänkning? Vilken skall man välja? Vilka har ni valt och varför?
    All råd och tips uppskattas.
    Senast redigerat av EA9-5Aero den 2015-08-17 klockan 20:07.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag skulle nog säga att valet av dämpare kanske inte var optimalt. B8 hade nog varit ett bättre val om du vill bli kvitt svampligheten och sänka.
    B8 & MapTuns sänksats alt. H&R har jag kört massor på.

    Har kastat ett set H&R från min Aero -05 utanför garaget, stötdämparna har jag behållt för att hänga upp alla nylackade detaljer på så de vill jag ha kvar.
    Anledningen till att jag plockade av dem var att jag ville ha nya Maptun fjädrar istället för några tusen mig gamla H&R när jag ändå bytet dämpare.

    På Min -07 hade jag gula Koni + Eibach och jag var inte nöjd med något, även den fick B8/Maptun
    Min -00 har Bilstein Sprint (som de hette innan B8 kom) och H&R och är mycket nöjd.

    Av H&R och Eibach skulle mitt val falla till fördel H&R
    Och det finns en sats begagnade om du är intresserad

    Bussningarna är en annan mycket viktig "detalj" för hur bilen beter sig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Så Maptuns fjädrar är att föredra före h&r och därefter Eibach? Hur gamla är dina h&r fjädrar? Hur mycket sänker dem? Och vad begär du för dem? Är de till sedan?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag har åkt på alla 3 varianterna av fjädrar och skulle efter min smak rangordna dem: Maptun, H&R, Eibach
    Notera att det är min uppfattning, andra kanske gillar dem i omvänd ordning


    Mina H&R är inköpta i sept. 2008 och har gått uppskattningsvis 5000mil
    tror de sänkte när de var nya fram: 35mm bak: 30mm och på Aero blir det 25/20mm
    Priset är väl symboliskt + frakt eller avhämtning
    Till Sedan : Ja (suttit på min -05)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Tack för att du delar med dina erfarenheter, de värderas högt. Vet ej hur man skickar pm här (surfar med mobilen nu) till dig är intresserad av dina h&r. Om du kan så maila mig angånde totala priset. Jag finns i Malmö.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    värt att poängtera är att det finns ett fåtal tillverkare av spiralfjädrar till bilar idag så har de i stort sett samma spec så kan man mer eller mindre anta att de kommer från samma tillverkare i botten. Inte nödvändigtvis såklart men de flesta som säljer sänksatser gör definitivt inga egna fjädrar iallafall. Svenska Lesjöfors gör tex fjädrar åt många av de populärare fabrikaten.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Lesjöfors körde jag på tidigare in kombination med Bilstein dämpare, allt från Sellholm
    Har inte sett varumärket på länge
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Lesjöfors körde jag på tidigare in kombination med Bilstein dämpare, allt från Sellholm
    Har inte sett varumärket på länge
    Jo Lesjöfors vanliga fjädrar säljs ju över disk i sverige, inte direkt ovanliga. Deras största tillverkning är nog åt andra dock. Såldes väl även under namnet "Kilen" i sverige tidigare om jag inte minns helt fel.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hmm köper väl för mycket på nätet och inte över disk då...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Nu är de nya fjädrarna monterade. Efter många tips och råd av Saabvänner och information som jag sökte i internet om olika typer av fjädrar och stötdämpare beslutade jag för Maptuns 35mm sänkningssats med redan monterade relativt nya bilstein b4 stötdämpare. Jag måste erkänna att jag var lite nervös inför slutresultatet då kombinationen inte är rekommenderad.

    Jag valde nya fjädrar för att nya stötdämpare tillsammans med redan existerande slitna aero fjädrar var ingen bra kombination för mig. Bilen blev alldeles för mjuk och hög.

    Men så här i efterhand är jag super nöjd. Jag har fått precis den resultaten jag har varit ute efter. En lägre och hårdare bil med mycket bättre köregenskaper men utan att jag har offrat på komforten som jag tycker är lika viktig då jag kör bilen varje dag. Men kom ihåg att jag jämför med bilens tidigare uppsättning och inget annat. Men huvudsaken är att jag är nöjd.

    Men jag måste samtidigt betona att bilens karaktär och köregenskaper nu kanske inte passar till slalomkörning mellan koner, är man ute efter det så är denna kombinationen kanske inte den bästa. Men intrycket jag får är att höghastighets kurvtagning i autobahn kan nu utföras i höga hastigheter om man hade velat så, då bilens känns väldigt stabil.

    En kort sammanfattning:
    - Gamla fjädrar tillsammans med nya stötdämpare blev ingen bra kombination. Är dina stötdämpare slut och du misstänker att fjädrarna är lika gamla byta dem också.

    -Bilstein B4 tillsammans med maptuns 35mm fjädrar i en 9-5 aero funkar alldeles utmärkt.

    - Resultat: låg bil, bra väghållning, bra med komfort = Jag är jätte nöjd.

    Planer lite längre fram: Fjäderbenstag så fort maptun börjar sälja dem igen och byta bussningar fram och bak. Därefter hade jag nog följt med till ringen nästa år

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kul att du fick till ett bra resultat.
    Maptuns fjädrar är riktigt bra kan även jag intyga :-D
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Eibach eller HR fjädrar?
    Av sku i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 21:05
  2. H&R 45mm eller 30mm fjädrar 9-3 -08 combi?
    Av bezbeckman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 20:41
  3. H&R vs Eibach 30mm till 9-3ss Aero -05
    Av Slender i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 11:30
  4. Eibach 30mm sänkning passar inte 9-3SS Aero, enligt Eibach
    Av jokke holmkvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 21:01
  5. Sänkning 9-3 SS - H&R eller Eibach?
    Av Hmg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •