Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab motor krångel 2.0 T 2000 Gasspjället.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -

    Saab motor krångel 2.0 T 2000 Gasspjället.

    Har fått felkod p1 251-1 p1 261-1 och limp home funktionen har gått i på spjället. Har sett på y-tube att det går att återställa den. Men skälet varför den har gått i undrar jag om? Ska väl inte behöva ha skruvmejsel när ska åka i bilen!! Någon som vet?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Spjällhuset brukar gå i limp home när värdena från potentiometrarna är helt utanför ramarna och systemet bedömer det som otroligt att det skulle gå att lita på värdena. Man kan återställa spjällhuset och se om det var en engångsföreteelse, men det brukar det inte vara utan när det väl har löst ut så är spjällhuset utslitet. Man kan återställa några gånger men det kommer bli kortare tid mellan varje gång och till slut kommer det att lösa ut så fort du slår på tändningen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Har tillgång till saab 93 2.0 t. Aero 99 som det går att plåcka delar ifrån. Passar spjällhus.turbo .box luftmasse mätare.mm. Och måste man koppla i dator för att det ska funka sen. Mvh Johan.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det är tveksamt. Om bilen har elektroniskt spjällhus passar allt. Om den däremot har det äldre T5-systemet utan elektroniskt spjällhus passar inget. Om bilen har luftmassemätare är det lugnt, om inte, då är det "kört".

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Jag återställde spjällhuset ..Det satt en spåna vid spjället om det nu var problemet. Ska köra med den ett tag så får jag se om det åter kommer.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Nu har jag startat upp den och det gick inget vidare. Ett vinande ljud svarar ej på gas typ endast 60 km. Vid gaspådrag ryker så enda in i helvete. Min fundering är om turbon är trasig eller om jag har gjort fel när jag återställde gasspället. Kanske var turbon från början?

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Turbo rätt säkert. Röken och ljudet är rätt bra giveaways Du har ju en GT17 i den och de är ju rätt kända för att kunna ramla ihop

  8. #8
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av morinja Visa inlägg
    Nu har jag startat upp den och det gick inget vidare. Ett vinande ljud svarar ej på gas typ endast 60 km. Vid gaspådrag ryker så enda in i helvete. Min fundering är om turbon är trasig eller om jag har gjort fel när jag återställde gasspället. Kanske var turbon från början?
    Det är inte heller svårt att kolla skicket på turbon. Lossa inloppsröret till turbon, ser ut så här http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...or/544297.html , och känn sedan på axeln hur mycket den glappar.

    Här https://www.maptunparts.se/turbosystem/turboaggregat ser du vad ett nytt aggregat kostar och kollar du på vad som ingår i ett komplett byteskit ser du ungefär hur mycket du behöver ge dig på att byta - minst. Rengör intercoolern.

    Har den uppdaterad vevhusventilation? Har det varit utsatt för oilsludge? http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Verkar som turbon har rasat..så det blir till att mekabil. Vilken turbo rekomenderas och är det något mer jag ska tänka på för jobbet ska jag göra själv.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Beror på om du vill komma billigt och enkelt undan eller om du tänker dig behålla bilen länge och eventuellt göra andra uppgraderingar.
    Enklast är att hänga dit en GT17 igen, då passar ju allt rakt av och det är bara att skruva dit och köra vidare. En beg fungerande kan du säkert få för en tusing, en kinakopia för 2000 och en original för läskigt mycket pengar.
    Sen kan man om man tänker sig ta ut lite mer effekt och behålla bilen länge att man byter till en "Aero-turbo", alltså en TD04. Då behöver du dessutom byta olje- och vattenrör. Brukar finnas färdiga kit att köpa. Det blir ju lite dyrare då eftersom turbon är dyrare och du behöver rören. Men den håller ju såklart mycket bättre.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Nordic har kit så man kan använda de gamla rören om man byter GT17->TD04 för 400:-
    en bit ner på sidan http://www.nordictuningdalarna.com/produkter
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Hade tänkt att ha den några år. Vet ej om det är orginal turbon som sitter i. I så fall har den hållt 21000 mil. Har kollat runt på bilskrotar och det verkar vara många mil på dom flesta. Tråkigt om det rasar igen efter en månad. Så en ny gt 17 eller renoverad eller en td04 jag vet inte vore kul med lite mer krut i motorn.

Liknande ämnen

  1. Saab motor krångel 2.0 T 2001
    Av morinja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-10-28, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •