Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Moment till topplocksbult

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    55
    Medlem#
    -

    Moment till topplocksbult

    HEJ FORUM!!

    I min 9-3 aero-02 försvinner det lite kylvatten utan att jag för den skull sett ngt läckage någonstans och jag ser inget i motoroljan. Pratade med en arbetskamrat häromdagen som inte visste om problemet JAG har och han berättade att de varit exakt så på hans gamla 9-3. Vid kontroll på DEN bilen så visade sig några topplocksbultar sitta så löst att de kunde rubbas med fingrarna!! Efter åtdragning så slutade bilen ta vatten.

    Nu vill ju jag givetvis kolla upp min också. Har Haynes bok och där står ju momenten i flera steg där endast det första är i moment och resterande i vinkel. Hur skulle ni göra? Någon som vet vad slutmomentet hamnar på vid enbart momentdragning?

    Ska allt va optimalt ska ju nya bult användas och gängor rensas och smörjas osv... men dit tänkte jag slippa ta mig utan vill bara i detta läget kolla upp så bultarna sitter jämnt. Bilen i fråga har gått ca 18k mil och går kanon.

    MVH//SB!!
    9000 CDE -95*såld* . 9-3 Aero BSR -02 *såld*

    Mazda CX5 2.2 D AWD-13 *såld*

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Moment och moment. Med god känsla känner man. Dra åt med känsla.

    /Lufto

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det finns en väldigt bra anledning till att man använder moment+vinkel. Skulle man bara ange ett slutligt moment så uppnår man tyvärr inte tillräcklig noggrannhet på dragspänningen, så jag föreslår att du gör precis som det står i boken.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Precis, skruvarna sträcks ut för att uppnå rätt klämkraft.
    Jag skulle lossa alla och dra enl boken från början.
    Hjälper inte det skulle jag byta packning, plana toppen och montera med nya skruv.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    55
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det finns en väldigt bra anledning till att man använder moment+vinkel. Skulle man bara ange ett slutligt moment så uppnår man tyvärr inte tillräcklig noggrannhet på dragspänningen, så jag föreslår att du gör precis som det står i boken.
    Jo.... men det skulle ju innebära att jag isf skulle få lossa alla bult för att "börja om". Jag kände att det kanske va lite overkill. Då ska ju samtliga va loss, nya bult handlas och gängorna rensas(går det öht med toppen på plats?) osv.... innan man börjar åtdragningsproceduren. Hur går det då med gamla packningen? Kylvattnet borde ju då också tappas ur han så det inte rymmer dit det inte ska..

    //SB!!
    9000 CDE -95*såld* . 9-3 Aero BSR -02 *såld*

    Mazda CX5 2.2 D AWD-13 *såld*

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Det är ju valfritt, man kan börja att dra på måfå eller "med god känsla" om man har nån för att se om det räcker, räcker det inte får man göra som man bör.

    Att tappa ur några liter kylväska är ju enkelt så det behöver du inte fundera så mycket på.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    I FAQ finns en beskrivning på efterdragning av topplock
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    I FAQ finns en beskrivning på efterdragning av topplock
    När jag var 20 så darrade knäna inför dessa uppdrag. Har nu jobbat i 25 + ......sluta jiddra. Dra åt med känsla. Det blir bra.
    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-08-17 klockan 12:31.

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Men då kanske du har 20+ fler år av känsla som inte TS har...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Men då kanske du har 20+ fler år av känsla som inte TS har...
    Då kan han fråga sin pappa eller granne?

    Eller killen brevid grannen. Eller tjejen brevid grannen.

    /Lufto

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Hehe. Jovisst, men då får han ju själv aldrig den känslan. Bara genom att öva så kommer han ju dit hän. Genom att öva mot fördefinierat mått så får han ju så småningom en känsla för hur mycket det ska vara.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jag hittade också SAABs rekommendation om efterdragning av topplocken. Många kör ju efter den rekommendationen och påstår att det fungerar bra.
    När jag efterdrog mitt topplock (og9-3Aero) tyckte jag att behövdes alldeles åt h-e för hård åtdragning vid sista vinkeldragningen. Med ett vanligt T-skaft till hylsnyckelsatsen orkade jag inte dra så mycket som skulle behövas för att nå denna vinkel.

    Jag valde i stället att efterdra med 100Nm och inga vinklar. Det har nu fungerat i bortåt 10 år. Jag har tom kört ett steg1 med bilen ett kort tag utan problem.
    Jag började med att släppa alla bultar ytterst litet (max 5-10 grader) och drog sedan åt dem i rekommenderad ordning i ett par-tre steg upp till 100Nm

    Per L

  13. #13
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    När jag var 20 så darrade knäna inför dessa uppdrag. Har nu jobbat i 25 + ......sluta jiddra. Dra åt med känsla. Det blir bra.
    /Lufto
    Jag har hobbymeckat sedan moppetiden, dvs 36 år. Alla de duktiga yrkesmekaniker jag träffat och träffar drar utan undantag topplock med momentnyckel och vinkelmätare (om det är angivet), precis som jag gör även om jag har mycket bra känsla och drar mycket utan moment. Topplock, speciellt där det krävs åtdrag, väntetid, åtdrag, väntetid och sist vinkel skulle jag aldrig dra "på känn".

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Jag har hobbymeckat sedan moppetiden, dvs 36 år. Alla de duktiga yrkesmekaniker jag träffat och träffar drar utan undantag topplock med momentnyckel och vinkelmätare (om det är angivet), precis som jag gör även om jag har mycket bra känsla och drar mycket utan moment. Topplock, speciellt där det krävs åtdrag, väntetid, åtdrag, väntetid och sist vinkel skulle jag aldrig dra "på känn".
    Jag drar allt på känn

    Folk är så fruktansvärt rädda för allt.

    Edit: Har ni skickat in era momentnycklar på kalibrering i år?

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-08-17 klockan 13:12.

  15. #15
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Jag drar allt på känn

    Folk är så fruktansvärt rädda för allt.

    Edit: Har ni skickat in era momentnycklar på kalibrering i år?

    /Lufto
    Som du kanske ser i min signatur så har jag en gammal 535 med M30 (min favoritmotor alla kategorier, kommer nog ta den bilen med mig till graven). Den ska dras 60nm och vänta en stund, sedan 80nm, varmköras och sedan 35 grader. Sista 35 grader krävdes så högt moment att armarna nästan började darra med förlängaren som fanns till hands. Väldigt svårt att köra på känn då.

    Anser du att sådana rekommendationer är onödiga? Motorn togs fram på 1960-talet och såldes till tidigt 90-tal. Konstigt att denna procedur fanns på sista generationen M30B35 som jag har om det kvittade.

    Hur hade du gjort?

    Kör man Stahlwille som många gör i yrket så håller de momentet bättre än de mesta annat pga konstruktionen, men visst, jobbar man i kärnkraftverk eller liknande gör man det säkert varje år ändå.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Man får ju innerligt hoppas att Lufto aldrig kommer i närheten av ens egna fordon, med den attityd & inställning som hon har till underhåll & intresse av fordon/maskiner, på ett till stor del - entusiastforum.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Hur tar ni hänsyn till skruvens hållfasthetsklass när ni "drar på känn"? Drar ni den som en vanlig 8.8 då eller? Visste ni att topplocksskruvarna har hållfasthetsklass 12.9, och därför kommer sitta alldeles för löst om ni "drar på känn" som om det vore vilken annan skruv som helst? Ni kanske ska vara lite försiktiga med att lämna ut rekommendationer om saker som ni inte vet så mycket om? Varför inte bara göra på rätt sätt? Det är inte speciellt svårt, så varför fuska?

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Hur tar ni hänsyn till skruvens hållfasthetsklass när ni "drar på känn"? Drar ni den som en vanlig 8.8 då eller? Visste ni att topplocksskruvarna har hållfasthetsklass 12.9, och därför kommer sitta alldeles för löst om ni "drar på känn" som om det vore vilken annan skruv som helst? Ni kanske ska vara lite försiktiga med att lämna ut rekommendationer om saker som ni inte vet så mycket om? Varför inte bara göra på rätt sätt? Det är inte speciellt svårt, så varför fuska?
    Oj Oj vilket liv. Jag drar alla skruvar efter vilken kvalite´t dom har och var dom landar i för material. SKITENKELT. Att dra en topp är inte en NASA-grej. Det klarar alla med sunt förnuft.

    Men SaabTurboClub kanske borde fixa en: Dra åt skruvar-tråd.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-08-17 klockan 13:55.

  19. #19
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Lufto, du måste väl ändå förstå själv att det är helt omöjligt att momentdra på känn sett över många olika motorer? Olika material i block och topp, olika typer av topplockspackningar, sträckbult eller inte sträckbultar osv. Om du inte konstruerat motorn och kan materialen är det helt omöjligt att veta vilket moment som är rätt. Finns inget på känn om du inte alltid monterar samma motor hela tiden och lär dig vad som krävs.

    Du får såklart göra som du vill med dina grejer men skriv inte att det är skitenkelt, du kanske lurar någon stackare som sedan gör fel och blåser packningen eller drar av bultarna.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    55
    Medlem#
    -
    uj uj uj...

    Ja de va ju lixom inte meningen att dra igång en "jag gör så här-alltid rätt"tråd. Jag har plockat isär och monterat ett antal motorer i min dag så jag kan nog få till det här också. Vet mkt väl hur man gör då allt är "nytt" och ska ihop men jag har aldrig varit med om att topplocksbultar släppt "under drift". Därav min fråga.

    Anledningen till att jag la ut det va mer för att om möjligt åtnjuta erfarenheter. Om någon råkat ut för samma sak som min arbetskamrat tex.

    Vad är det för skruvskalle? Torx kanske, nr?

    MVH//SB!!
    9000 CDE -95*såld* . 9-3 Aero BSR -02 *såld*

    Mazda CX5 2.2 D AWD-13 *såld*

Liknande ämnen

  1. Återanvändning av topplocksbult?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 20:49
  2. Topplocksbult
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 18:42
  3. Topplocksbult
    Av skurten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 19:00
  4. Topplocksbult rundad!?
    Av JollyRoger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 00:08
  5. topplocksbult
    Av pacemaker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 09:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •