Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 2.8t som första bil?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Saab 2.8t som första bil?

    Hej

    Nu är det dags att köpa förstabil och efter mycket ångest och diskussion kom jag fram till att denna hade varit perfekt. http://www.blocket.se/kristianstad/S....htm?ca=21&w=2 men eftersom jag ej är saabfantast (läs kan inget om saab) har jag ingen aning om vad man ska kolla efter och liknande... Ska jag satsa på denna eller leta vidare? budget är 50k.

    MVH// Rougeen

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 099
    Rost kan absolut ha kommit i skärmar. Sen tycker jag sid (lilla skärmen under rutan) säger att något är ur funktion.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Den kan ju vara ok men för många mil för min smak. Jag hittade en 9-3 Aero 05 som gått 7500 mil för 62000 kr för ett år sedan. Köp en lågmilare om du inte mekar själv är mitt råd. Kolla noga efter rost är ett annat bra råd. GM försämrade rostskyddet på Saab mer och mer mot slutet. Min 05 hade förvånansvärt mycket rost i hjulhusen fram, speciellt högst upp.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 099
    Man skall inte stirra sig blind på milen. Min har gått 25100 nu och den är förbaskat fräsch. En polare hade en likadan fast runt 15000 mil och den var fasen i mig totalslut överallt.
    Jag vet att min gått i samma familj sen ny före mig och dessutom varit en säljarbil som matat landsvägsmil. Bilarna är så pass gamla numera att skicket är allt.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 950
    Medlem#
    Dolt
    Eftersom du skriver förstabil så är mitt tips att noga kolla på försäkringskostnad innan köp. Är man ung och parkerar på annat ställe än i eget garage så kan vissa bilar ha betydligt högre årspremie än andra. Se till att ringa runt till flera olika försäkringsbolag dessutom då det ofta skiljer flera hundra procent mellan billigaste och dyraste. Glöm inte också att kolla årliga skatten.

    Min första bil var en og900s. Lika låg försäkringskostnad som en 900i. Fullturbo kostade nära det tredubbla. När jag däremot köpte min 9-3SC Aero V6 -06 så var den tusenlappen billigare i försäkring än en motsvarande 2.0t. Kompenserades dock av högre skatt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    2378
    "Dimljus bak ur funktion" står det i SID. Troligtvis bara en trasig lampa.

Liknande ämnen

  1. Min första SAAB!
    Av erdeljan i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 03:04
  2. min första saab!
    Av freddy berg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 18:56
  3. Min första Saab
    Av karykh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 23:32
  4. Min första saab
    Av Aero lover i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •