Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5 rycker vid jämn belastning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    9-5 rycker vid jämn belastning

    Hej! Jag har en 9-5 2.3 185hk -2003 som rycker väldigt mycket när man håller jämn gas. Det är ingen skillnad om man har farthållare inkopplad eller inte. Man kan se att nålen på turbomätaren rör sig i takt med ryckningarna. Det spelar ingen roll om jag kör 50 i stan eller 120 på motorvägen, ryckningarna är lika jävliga oavsett. Idag slutade även farthållaren fundera, cruise lampan lös som den ska men farthållaren funkade inte, den funkade dock efter jag stängt av bilen vid ett kort stopp och startat igen.
    Var bör jag börja leta? Finns det några typiska fel på dessa bilar som kan ge de symptom jag upplever?
    Check engine lyser inte så jag tror inte det finns några felkoder att läsa ur.
    Mvh David

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Dåligt spjällhus?

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    DI.

    Stift.

    Blåa backventilerna.

    Luftläckage.

    Torra 4mm slangar.

    I den ordningen skulle jag börja utan att känna till mer om bilen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Jag skulle börja med luftläckage.

    Vad är Amul? (Dvs lambdavärdet tolkat i long trim)

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-08-16 klockan 17:04.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Nørrebro København Danmark
    Inlägg
    27
    Medlem#
    9992
    Jeg har lige været på ferie i Østrig (2001 9-5T). På turen hjem fik jeg presis de symptomer. Det blev værre og værre efterhånden vi kom nærmere Danmark og engine lampen kom også til sidst. Udlæsningen viste misfire på flere cylindre og jeg var sikker på, det var DI. Jeg prøvede dog først at skifte tændrør(stift) det er billigere :-) SAABen kører perfekt igen og helt jævnt i motoren. 432000 km til nu

    Venlig hilsen

    Claus
    Venlig hilsen Claus Lind fra Danmark
    Glad ejer af 2001 9-3t nu T 3dør (Projekt)
    Glad ejer af 2005 9-3 1.8t Sports Sedan
    Proekt Opel Gommodore A 1969 coupe med 305cui Chevrolet V8

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410
    Tack för alla svar! Kan tillägga att bilen inte alltid rycker, men oftast gör den det. Vid rödljus kan känna att den hostar till och tomgången går ner lite för att igen lägga sig på normal nivå direkt efteråt.
    Får börja med att kolla efter luftläckor, känns som det billigaste att börja med.
    Nån som bor i Örebro och har en tändkassett att låna ut i felsökningssyfte? Har 3 stycken röda ligger i garaget men såklart ingen svart

    Mvh David

    - - - Uppdaterad - - -

    Hur kollar jag Amul?
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
    Hej! Jag har en 9-5 2.3 185hk -2003 som rycker väldigt mycket när man håller jämn gas. Det är ingen skillnad om man har farthållare inkopplad eller inte. Man kan se att nålen på turbomätaren rör sig i takt med ryckningarna. Det spelar ingen roll om jag kör 50 i stan eller 120 på motorvägen, ryckningarna är lika jävliga oavsett. Idag slutade även farthållaren fundera, cruise lampan lös som den ska men farthållaren funkade inte, den funkade dock efter jag stängt av bilen vid ett kort stopp och startat igen.
    Var bör jag börja leta? Finns det några typiska fel på dessa bilar som kan ge de symptom jag upplever?
    Check engine lyser inte så jag tror inte det finns några felkoder att läsa ur.
    Mvh David

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
    Det kräver Open-SID (eller Tech2-läsning).

    Detta värde är jättebra i felsökning eftersom det ger en hint om hur motorstyrningen tolkar bränsle-luftblandningen och korrigering mot lambda 1. (Helst 14,7:1)

    Motorstyrningen (Trionic) medger upp till 25% avvikelse (+ eller -) Sen pruttas larm via CE. (Check engine)

    Märkligt att bilen inte skjuter larm ändå.

    Om farthållaren ständigt inte fungerar bör du titta på abs-kransarna. Låter som bilen "tror" att det slirar. Blinkar TCS-lampan?

    /Lufto

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Det kräver Open-SID (eller Tech2-läsning).

    Detta värde är jättebra i felsökning eftersom det ger en hint om hur motorstyrningen tolkar bränsle-luftblandningen och korrigering mot lambda 1. (Helst 14,7:1)

    Motorstyrningen (Trionic) medger upp till 25% avvikelse (+ eller -) Sen pruttas larm via CE. (Check engine)

    Märkligt att bilen inte skjuter larm ändå.

    Om farthållaren ständigt inte fungerar bör du titta på abs-kransarna. Låter som bilen "tror" att det slirar. Blinkar TCS-lampan?

    /Lufto
    Nej lampan blinkar inte. Det med farthållaren hände endast 1 gång, har inte upplevt det varken innan eller efter det tillfället. Men jag misstänker att det hade med ryckningarna att göra eftersom den slutade funka när bilen ryckte som värst.

    Mvh David

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
    9-5 Vector Sportcombi -2003

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3T rycker vid jämn fart.
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2019-06-12, 10:24
  2. rycker vid jämn gas!?
    Av kungen_dr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 20:13
  3. 9-5 rycker lite vid jämn gas
    Av Danne.F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-16, 20:48
  4. Rycker vid belastning 900 T8 -83
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •