Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nedre ventilstyrningen vid torped väggen på SAAB 9-5 -01 aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Nedre ventilstyrningen vid torped väggen på SAAB 9-5 -01 aero

    hej

    skaffat precis saab 9-5 -01 aero. håller på med alla saab felen med läcka i systemet.

    har en fråga angående har bytt alla 4mm vakuumslangar till btr, alla slangar från övre ventilen till av,spjäll, vakuumträdet.

    det jag undrar över är att det finns ett t-kors mellan övre vakuumträdsslangen och högra ingången på det övre ventilen på torpedväggen. som går till en ventil under den,in på högra sida. det finns även en backventil mellan dem. vilket håll ska luften gå på den ventilen eller ska det ens vara en där?

    från den nedre ventilen går det även en undre slang in under torped väggen, antar att det är till vakuummätaren i org mätaren.

    har även en laddtrycksmätare som jag köpt från maptun som ska kopplar in. ska kopplas in på det övre slangen från trädet men nu när det är redan t-kors till nedre ventilen. funtar jag på att om man kan koppla in den med t-kors på den som går till org mätaren?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Original tryckvisare är elektriskt styrd.

    /Lufto

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Ventilen finns där för att förbättra kylningen av kupéluften, den stänger av vattenflödet till värmepaketet (Den efter den rödvita backventilen).
    Det är väl bäst att koppla in laddtrycksmätaren där någonstans, men koppla inte bort värmeventilen bara, bara att sätta ytterligare ett t-kors
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    tack för snabba svar. ska då flödet i backventilen(röd,vita) gå mot ventilen i torpedväggen? är det då till värmepaketet den slangen går som försvinner in mot torpedväggen?
    ska den åxo bytas ut när man endå håller på med slangbyten.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    På min så sitter den röda delen mot t-korset/vakuumträdet och utan att veta till 100% så skulle jag anta att det är just vakuum som används, dvs flödet skall gå från värmeventilen till insugsgrenröret. backventilen ser till att det inte kommer turbotryck till värmeventilen.
    om slangarna känns torra så byt allt, kan ju dra tjuvluft därifrån vid låglast. och om ventilen inte funkar som den skall förlorar du troligen lite boost.
    Ja, slangen går till värmekranen som det heter, du kan se delarna här:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...h-ventilation/
    Senast redigerat av bartender76 den 2015-08-17 klockan 16:06.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

Liknande ämnen

  1. Nedre stötfångare bak NG Saab 9-3 Aero
    Av Turbo-busen i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-25, 22:55
  2. Oljeläckage mellan motor och torped 9-5 2.3t -07
    Av doc_152 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 12:39
  3. ss-aero går i väggen vid 4000 rpm, (troligen löst)
    Av b10tax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •