Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: HJÄLP!! 9-5 2,3t bp -07 motorlampan lyser HJÄLP!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Exclamation HJÄLP!! 9-5 2,3t bp -07 motorlampan lyser HJÄLP!!

    Igår så började motorlampan lysa när vi var ute och åkte.
    Jag stannade, stängde av motorn och startade igen med förhoppningen att den skulle slockna men icke.
    Motorn går hur fint som helst, svarar på gaspådrag, misständer inte, går jämt och fint på tomgång och startar som vanligt.
    Jag tankade fulltank(tanklampan hade precis tänts) 95 oktan igår innan vi åkte(hade kört E85 innan).
    När lampan tändes så hade jag kört 2-3 mil ungefär i lugnt takt på 70 och 80-vägar.
    Grejen är det att vi skall åka till fastlandet imorgon måndag 17/8 och vet inte om jag vågar ta med bilen.
    Finns det någon på Gotland som kan läsa felkod och kanske släcka lampan idag(mot betalning såklart)??

    Tacksam för snabb hjälp!!
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av daniel1973 Visa inlägg
    Igår så började motorlampan lysa när vi var ute och åkte.
    Jag stannade, stängde av motorn och startade igen med förhoppningen att den skulle slockna men icke.
    Motorn går hur fint som helst, svarar på gaspådrag, misständer inte, går jämt och fint på tomgång och startar som vanligt.
    Jag tankade fulltank(tanklampan hade precis tänts) 95 oktan igår innan vi åkte(hade kört E85 innan).
    När lampan tändes så hade jag kört 2-3 mil ungefär i lugnt takt på 70 och 80-vägar.
    Grejen är det att vi skall åka till fastlandet imorgon måndag 17/8 och vet inte om jag vågar ta med bilen.
    Finns det någon på Gotland som kan läsa felkod och kanske släcka lampan idag(mot betalning såklart)??

    Tacksam för snabb hjälp!!
    Om du inte får tag på någon så...

    Det räcker med en OBDII-adapter: http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...uetooth-p48500 (finns för en bråkdel av detta pris på nätet, men ska du ha den idag är kjell svåra att slå)
    och en Android-telefon (efter nerladdning av någon version av Torque) för att både läsa ut och släcka felkoderna på din bil.

    Ännu billigare är att fråga några bilintresserade kompisar i din närhet, med stor sannolikhet har någon en elm-327-läsare, de är mycket vanliga, funkar på nästan alla bilar tillverkade 2001 eller senare. Typisk bra-att-ha sak.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-08-16 klockan 11:23.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om du inte får tag på någon så...

    Det räcker med en OBDII-adapter: http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...uetooth-p48500 (finns för en bråkdel av detta pris på nätet, men ska du ha den idag är kjell svåra att slå)
    och en Android-telefon (efter nerladdning av någon version av Torque) för att både läsa ut och släcka felkoderna på din bil.

    Ännu billigare är att fråga några bilintresserade kompisar i din närhet, med stor sannolikhet har någon en elm-327-läsare, de är mycket vanliga, funkar på nästan alla bilar tillverkade 2001 eller senare. Typisk bra-att-ha sak.
    Jag har en mek som skulle kunna fixa det men han var på fest igår och är inte gångbar förrän på måndag eftermiddag... :-P

    Det blir nog en tur till Visby idag.

    Tack för tipset!!
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Check engine lyser ej, felkod P0650 NG9-3 1,9TiD
    Av 9-3TID07 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2020-12-23, 10:35
  2. Hjälp! Bilen går ryckigt+motorlampan lyser!!!!
    Av jojje81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 20:25
  3. Motorlampan Lyser, hjälp!
    Av turbomulle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 00:54
  4. Motorlampan lyser (Akut hjälp tack) og9-3 Aero
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •