Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Klapprande missljud höger fram OG 9-3 Aero

  1. #1

    Klapprande missljud höger fram OG 9-3 Aero

    Har fått ett ljud på höger sida fram nånstans som bäst kan beskrivas som "klapprande" på min OG 9-3 Aero från -02.
    Trodde det var fjäderbenslagringen som börjat glappa då det låter som allra mest när man kör på ojämnt underlag, alltså när
    fjäderbenen rör sig med hög frekvens upp och ner, så jag bytte den i samband med byta av skivor och belägg som också skulle göras.

    Dock så kvarstod ljudet. Börjar fundera på om det är kränghämmarstaget som låter, men då tycker jag att det borde låta mer när man snabbt svänger
    höger och vänster när man kör. Men som sagt, det frambringas klockrent när man kör rakt fram på ojämnt underlag. Vanlig grusväg räcker gott.

    Nån som känner igen beskrivningen och kanske kan komma med förslag på vad det kan vara?

    Kim

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Krängningshämmarstagen brukar vara det första som tar slut i framvagnen på og9-3. När de har suttit några år så brukar de vara omöjliga att få loss utan att de går sönder när man drar loss den nedre muttern men det lyckades tydligen han med som demonterade fjäderbenen. De är billiga och enkla att byta så det är bara att prova det och hoppas att missljudet försvinner.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...9_4544599.html

    Det kan vara bra att berätta hur långt bilen har gått så kanske du får bättre råd.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Krängningshämmarstagen brukar vara det första som tar slut i framvagnen på og9-3. När de har suttit några år så brukar de vara omöjliga att få loss utan att de går sönder när man drar loss den nedre muttern men det lyckades tydligen han med som demonterade fjäderbenen. De är billiga och enkla att byta så det är bara att prova det och hoppas att missljudet försvinner.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...9_4544599.html

    Det kan vara bra att berätta hur långt bilen har gått så kanske du får bättre råd.
    Tackar. Den har gått strax under 18 tusen mil. Glömde nämna det.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Då är det nog hög tid att byta om det inte är gjort tidigare. Håll koll på fjäderbenen. De rostar kraftigt på vissa bilar. På min var det upprostat runt fjädertallriken in mot benet nästan hela vägen runt. Fick en smärre chock när jag upptäckte hur lite material som var kvar. Ren tur att jag inte blev stående. Nu har jag nya fjäderben och mycket annat i framvagnen. Jag använde en tid fjäderben från en äldre 9-3 som gått mycket längre än min och de var i bättre skick. Min og9-3 Aero är från år 2000 och hade gått under 13000 mil när det högra fjäderbenet var sönderrostat.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Då är det nog hög tid att byta om det inte är gjort tidigare. Håll koll på fjäderbenen. De rostar kraftigt på vissa bilar. På min var det upprostat runt fjädertallriken in mot benet nästan hela vägen runt. Fick en smärre chock när jag upptäckte hur lite material som var kvar. Ren tur att jag inte blev stående. Nu har jag nya fjäderben och mycket annat i framvagnen. Jag använde en tid fjäderben från en äldre 9-3 som gått mycket längre än min och de var i bättre skick. Min og9-3 Aero är från år 2000 och hade gått under 13000 mil när det högra fjäderbenet var sönderrostat.
    Oj, ja jag får nog ta en kik på det andra benet också då. Det jag hade löst verkade se bra ut. Inte så mycket rost faktiskt. Men ska nog ta en extra koll där också. Tackar för tips.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Missljud höger fram när jag svänger NG9-3
    Av Abomin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 10:35
  2. Klapprande missljud höger bak
    Av xp2002 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 15:48
  3. Frukansvärt missljud höger fram
    Av eric_n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •