Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-5 Aero knepiga knackningar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    9-5 Aero knepiga knackningar

    Hejsan

    Har i dagarna införskaffat mig en 9-5 Aero -01

    Den uppför sig minst sagt lite skumt. När bilen är kall och man startar den, så går den tyst och fint. När den börjar att bli varm, så knackar den vid tomgång eller när man släpper på gasen för att växla. Dessa knackningar hörs inte vid gaspådrag på 2,3,4 o 5:e växel. Däremot så hörs det på 1:a växeln.

    Bilen är helt original

    Bilen har uppgraderad vevhusvent, nyss bytt olja och stift.

    Någon här som förstår min beskrivning och har en tanke om vad det kan vara för fel?

    Tacksam för idéer och tips

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Kolla främre motorbussningen, sitter i framkant av motorn.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Min beskrivning är nog inte av bästa slaget. Knackar ifråga låter mer som ett kraftigt ventil knack. Hörs alltså inte när motorn belastas. Låter som om ljudet kommer ifrån toppen,,men är ju inte 100 på att det kommer där ifrån

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    En liten tanke bara... Skulle det kunna vara så "enkelt" som att oljesilen är lite igensatt och därför så knackar den när man ej belastar motorn?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Jag tänker på vevlager ras, men kanske en filmsnutt innan man målar fan på väggen?
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    ÄR det misstänkt ras är det olämpligt att köra omkring och förvärra skadan
    Då kan det se ut som i denna bil


    Då är det bättre att riva ner tråget och inspektera/rengöra (Har det rasat blir det mer än bara rengöring )
    Så det blir fint
    Frugan undrade vad jag hade i diskmaskinen


    Och river du pannan för rengöring så är det 3st O-ringar att byta (alla finns på MaptunParts eller hos Saab ÅF)
    1st 9138009 Till Silen/Pickup
    2st 9137993 till Oljerör i blocket
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-07-15 klockan 10:51. Anledning: tagit bort copyrightskyddad bild från EPC
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Min hadde samma symtom. Knackade efter en stund och sedan täntes motor lampan ibland. De var olje silen som var full me gammal olja klet typ. Inge att vänta på. Bara ner me tråget och tvätta de och rengöra silen och på me en ny oring. Man kan även hara ett vinande vid gaspådrag om du öppnar dörren och gasar lite. De är pumpen som inte kan suga upp oljan. Mvh Charles

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Shtchalle Visa inlägg
    Min hadde samma symtom. Knackade efter en stund och sedan täntes motor lampan ibland. De var olje silen som var full me gammal olja klet typ. Inge att vänta på. Bara ner me tråget och tvätta de och rengöra silen och på me en ny oring. Man kan även hara ett vinande vid gaspådrag om du öppnar dörren och gasar lite. De är pumpen som inte kan suga upp oljan. Mvh Charles

    Bytte du de 3 o-ringarna då?
    Många verkar bara byta den på pickupen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Bytte bara den på pickupen. Ring gärna om du får problem ellr undrar nått. 0709441827

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för infon. Ska in på verkstad till veckan. Fick förfrågan om dom skulle passa på att avlägsna balanskedja när dom ändå hade ner tråget. Någon ide' att plocka bort den?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Hur långt har den gått?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Tror inte att det är någon ide sålänge du inte har en delbar kamkedja?

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Bästkust Visa inlägg
    Tack för infon. Ska in på verkstad till veckan. Fick förfrågan om dom skulle passa på att avlägsna balanskedja när dom ändå hade ner tråget. Någon ide' att plocka bort den?

    Sitter själv och grubblar på denna fråga då mitt tråg inte är återmonterat ännu.
    Har sökt massor och läst i timmar om pros and cons.
    Det första som spelar in är om det är en bruksbil eller en leksak sedan kommer faktorer som hur långt kedjan gått och i vilket skick den kan antas vara.
    Och frågan balansaxlar eller ej verkar ha beroenden till i vilken bil motorn i fråga sitter. Just 9-5 hävdas vara konstruerad från grunden till att ha dessa axlar och att da bort dem/klippa kedjan kan i vissa fall (säkert en fråga om hur man uppfattar det och där är vi alla olika) och skick på motorfästen och subframe bussningar påverkar säkert hur vibrationer fortplantas och upplevs.
    I 9000 och NG900/OG9-3 verkar det vara som att de inte får mer vibrationer om man klipper.
    Vissa säger att det kan vibrera med kring tomgång, andra har skrivit över 2000rpm.
    Sitter man och långpendlar vill man ju inte ha vibrationer men är bilen mer bus så ingår det i "kostar att ligga på topp"

    För och nackdelar jag fått fram

    Fördelar med att klippa kedjan/demontera hela balans kretsen
    - Risken för att balanskedjan rasar och i sin tur kan rasa kamkedjan elimineras
    - Rappare motorkaraktär
    - Förbättrat oljetryck med ca0,3 bar och axlarna tas bort och pluggas korrekt.

    Nackdelar med att klippa.
    - Kan ge mer vibrationer, se ovan.
    - Någon har uttryckt farhågor för att balanskedjeslännaren kan hoppa ur och man tappar oljetryck. Kan det verkligen stämma?
    - Kvarvarande drev och släpor kan ge skrammel


    Mitt eget resonemang just är att jag skall ringa och komma men min trimfirma för konsultation samt att om jag klipper och jag blir missnöjd är det ju bara att göra ett regelrätt kedjebyte och återmontera ny kedja som ett litet vinterprojekt.
    Och oljetemp och oljetrycksmätare är alltid bra bör nerverna.

    Och det finns säkert fler här som klippt kedjan på T7/9-5 och kan delge oss sina erfarenheter.



    Lite saxade citat jag hittat

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sedan, balansaxelkedjans vara eller inte vara beror på bil. En 9-5 påverkas betydligt mer än en 9000 eller ng900/og9-3, sannolikt beroende på att upphängningarna i de senare ursprungligen designats för att hantera motorer utan balansaxlar. Vibrationerna utan fungerande balansaxelkedja på en 9-5 är enligt min åsikt störande, men bara vid vissa varvtal.



    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm Visa inlägg
    1: Ja ska du åka med bilen dagligen så är detta inget att rekomendera.
    2: Man tar bort balansaxelkedjan pga att den är en svag länk. Går balansaxelkedjan av så innebär det ofta kamkedjeras. Vilket medför till motorhaveri.
    3: Om man vill göra om allt arbete inom snar framtid så kan man låta allt sitta kvar.
    För att vara på den säkra sidan så bör man ta bort balansaxlarna och plugga dessa med pluggar. Pluggarna finns att köpa på tex www.racestuff.se. Har man kvar dom gammla axlarna så kommer man att förlora oljetryck. Låter man balansaxelkedjespännaren sitta kvar så kommer den med stor sannolikhet snart att hoppa ur och därmed kommer oljetrycket att försvinna helt. Lösningen är att man gängar hålet och drar i en bult. Att låta balansaxelkedjedreven och löphjulet sitta kvar är inte heller något att rekomendera. Rullarna på dessa skrammlar och lever oljud om dom inte är under belastning.
    4: Ja man kommer åt det om man tar ner oljetråget. Men det är som sakt inget att rekomendera.

    Att ta bort kedjan på 9-5or är inget att rekomendera. Jag tror bestämmt att vibbrationerna förvärras av 9-5ans stora svänghjul. Samma motor som sitter i 9-3an utan det stora svänghjulet ger inga vibbrationer utan balansaxelkedjan. Även på 900NG och 9000 fungerar det felfritt på.

    /Eric. www.biljouren.com
    Citat Ursprungligen postat av mystery_o Visa inlägg
    Har nu klippt på min 9-3 aero t7, jag var väldigt orolig efter allt man läst här om att klippa den på t7, att det knappt går att köra bilen pga vibrationer osv.. men det blev ingen större skillnad utan kedjan, märks knappt att den är borta, Men nu är äntligen motorn fri från skrammel
    Läsvarda trådar
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ort#post745622
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ippa+demontera


    Citat Ursprungligen postat av Shtchalle Visa inlägg
    Tror inte att det är någon ide sålänge du inte har en delbar kamkedja?
    Och vad skulle det spela för roll?
    Du kommer åt balanskedjan när tråget är nere, kam-/timingkedjan syns knappt för det täcks av en plåt/kedjeskydd på undersidan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har nu konsulterat min "hustrimmare" och beslutat att kedjan blir kvar.

    Argumenten: Eftersom jag har len och fin gång i motorn idag så finns ingen anledning att klippa kedjan då riskerna för att sabba motorgången och komforten är större än riskerna för haveri.
    Jag kommer dessutom strax ha Powerflex bussningar i hela bilen vilket skulle fortplanta ev. vibrationer från motorn mer än std. bussningar.
    Bilen har gått dryga 15k mil och motorn ca 5kmil sedan montering av andra kolvar mm, om kedjor byttes då vet jag ej men jag skulle inte tro det.
    Det får bli ett regelrätt komplett byte den sträckaren närmar sig 15mm

    Hoppas mitt grubblande hjälper dig Bästkust
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Knepiga avgasvärden på bil plus går dåligt
    Av afa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 20:09
  2. Knackningar i ventillyftarna
    Av Etuna69 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 23:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •