Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Saab 9-5 2.0t, halv effekt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 2.0t, halv effekt?

    Saab 9-5 2.0t 99a 30000mil
    Efter tändstifts byte ngk mekonomen och borttagen luftburk (har nu sportluftfilter som sitter på samma ställe. Men efter detta har bilen tappat sin ork. Hör att turbon laddar för fullt men bilen går typ på halv efekt.Tycker mig känna lite avgas lukt när bilen står stilla ? Var heller inget jag kände innan. Alla ideer är uppskattade. Nån slang som slossnat? Isf villken? Har tagit bort snorkeln som sitter under grillen till luftburken med om de skulle vara nån hjälp. Inget trim.
    Senast redigerat av Shtchalle den 2015-08-24 klockan 22:30. Anledning: Få svar

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Kan de vara så att jag skadat ellr ryckt loss någon av evap ventilerna? När jag tog bort luft burken samt alla slangar från den.? Tacksam för alla svar lite panik då jag ska på semester me bilen

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Varför bytte du till sportluftfilter?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    För att luftfilter lådan var kass sprucken

    - - - Uppdaterad - - -

    Bilen dör ibland på tomgång typ vid rödljus och sådant. Började samtidigt.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Bolla backventilen i bakkant av motorn under plastkåpan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Menar du den till vevhusventilationen? Hur kan den få motorn att bli orkeslös? Tycker mig känna lite avgas lukt när bilen står stilla ? Var heller inget jag kände innan.hmm

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Ja, den stora vita.

    Väldigt vanligt fel på den beskrivningen du har.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Vad är de som händer när den e paj då? Nått sätt jag kan kolla om den e hel på? Dom blå evap backventilerna då?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Lyser "check engine" lampan när motorn är igång?

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Shtchalle Visa inlägg
    Vad är de som händer när den e paj då? Nått sätt jag kan kolla om den e hel på? Dom blå evap backventilerna då?
    Du kan ju kolla om den är av/trasig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Nej ingen lampa lyser. De jag kan se så är den hel. Men ska beställa en ny o prova. Tänkte prova att dra övre slangen från evap och plugga slangen. För att se om de kan va fel på dom. Är de skadligt att köra med de så?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Provade bolt metoden för att utesluta evap backventilerna och den går fortfarande på halv efekt. Skall byta backventilen till vevhusventen så snart ja fått delen. Men kan verkligen den få bilen att bli så trött?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Tlg loss backventilen idag och blåste i den. Ena håller fullt flöde andra tät går igenom pytte lite luft om man tar i men knappt märkbart. Kan de ändå vara kasst?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    ja, det skall vara tvärstopp åt andra hållet (från spjällhus mot ventilkåpan) du orkar inte blåsa lika hårt som turbon laddar och trycker in luft i ventilkåpan, och blir det övertryck där så börjar det nog lukta lite.
    Sett över alla slangarna till vevhusventilationen så inte någon av dom gått av? luktar inte godis då...
    ...om det var den blå ventilen som du blåste i så är det samma sak där, skall vara tvärstopp från spjällhuset sett om du vill ha full effekt...

    det är inte så att vakuumslangen från avlastningsventilen lossnat från sin anslutning på torpedväggen då? vanligt om man bytt till silikonslangar
    Senast redigerat av bartender76 den 2015-08-17 klockan 16:29.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Har bytt backventilen till vevhusvent utan förbättring. Alla vacumslangar är bytta utan en längst in mot torpedväggen med en röd/vit backventil på. Vad är denna till för? Känner symtomen väldigt väl vid fullt gaspådrag på 1an. Typ 75% effekt.har ju inte bytt dom blå backventilerna men därimot kört med urdragen slang med en bult i från trädet över turbon. Kallas bolt metoden ska tydligen bli skillnad då om dom var kassa. Men de va de inte. Snälla hjälp mig hatar att ha små fel på bilen. Mvh Charles

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Går den bättre bättre på tvåan? Det är inte så att det är momentbegränsningen du känner av?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Känner även på 2an men inte så väl på högre växlar. Vad är moment begränsning? Kan de vara tändkassetten? Tycker den borde gå ojämt då! Spann lite lätt på asfallt vid pådrag på 1an innan och nu är de ingen tendens till de. Hmmmm rycker snart mitt hår hehe

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    har du fått dåliga stift?
    montera tillbaka dom gamla?
    Gör ett komptest

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    rödvita backventilen går till värmekranen
    min översta blåa backventil var trasig men det gjorde ingen skillnad med boltmodden för mig, så det är ingen garanti att den är hel.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Ok vet du vart man kan köpa som blå ventilerna? Föresten vad är går slangen som är emellan dom blå backventilerna till? Brevid lmm? Ska man känna att de knackar i den ?

Liknande ämnen

  1. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •