Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Stereo OG9-5 -07 - Inget ljud på höger sida

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Stereo OG9-5 -07 - Inget ljud på höger sida

    Hej
    Jag har en Saab 9-5 07 med Navigator och en cd växlare som sitter vänster bak
    men det tråkiga är att jag får bara ljud i alla högtalare som sitter är på vänster sidan vad kan vara fel ???

    Mvh Kenneth

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hej och Välkommen till STCS Kenneth8812

    Då har du AS3/200W Prestige med Denso Navigator.

    Har det alltid i din ägo varit så eller något som inträffat?
    Och du har inte fått hjälp att vrida på balansen? Finns under knappen med noten på.

    Det sitter ett slutsteg bakom mattan fram till höger om passagerarens fötter.
    Kontroll att kontakter sitter i dels i slutsteget men även i huvudenheten är kanske en första åtgärd.
    Nästa steg är att mäta lite på slutstegets in/ut signaler
    Tror inte att steget har separata säkringar för hö/vä sidor

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Knappen ADJ är väl den första knapp man måste trycka på? Sen är ju resten touch...

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Så är det ju såklart när det är Navi (har det ju själv men hade bilden av den utan Navi i huvet)
    Hursomhelst så är det billigast att kolla balansen först
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jo precis men har kollat allt sånt och det hjälper inte har även mätt steget visar inget fel tror dom har slarvat med cd-växlaren när man har satt in skiten
    Men nästa fråga kan det bli några problem om man byter stereo till den andra Saab stereon med aux uttag orginal nån som vet ????
    Sen när man tittar på stereon utan navi så har den bara två Isoportar till vänster och min har en grön isoport i mitten som xG7Y7mZ.jpgser ut så här som på bilder som jag bifogar
    Mvh Kenneth
    Senast redigerat av Kenneth8812 den 2015-08-22 klockan 22:54.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av Kenneth8812 Visa inlägg
    Jo precis men har kollat allt sånt och det hjälper inte har även mätt steget visar inget fel tror dom har slarvat med cd-växlaren när man har satt in skiten
    Men nästa fråga kan det bli några problem om man byter stereo till den andra Saab stereon med aux uttag orginal nån som vet ????
    Sen när man tittar på stereon utan navi så har den bara två Isoportar till vänster och min har en grön isoport i mitten som xG7Y7mZ.jpgser ut så här som på bilder som jag bifogar
    Mvh Kenneth
    Bumpar tråden.

    Har en 9-5 m02 med vad jag är rätt så säker har AS2 ljudsystemet då jag inte har någon baslåda i bilen. Har tre högtalare på instrumentpanelen samt en i varsin dörr så 5 högtalare totalt. Kör musik genom Saab-aux och min iphone 6 och ljudet är (när det funkar) grymt bra.

    Har problemet att ljudet ibland försvinner helt från höger sida så att stereoanläggningen går från stereo till mono vilket är väldigt störande. ljudet försvinner vanligen när bilen kör i ett gupp eller en grop vilket borde tyda på att något sitter löst. Är det bakom stereon som problemet lär ligga? Någon här inne borde ha haft samma problem tidigare.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Och om du har radion på i stället, försvinner ljudet då också?
    och man kanske måste använda radion en längre stund för att felet skall uppträda.

    Att prova att röra på kablaget överallt är ju ett normalt förfarande på dylika problem, i fallet med Saab-AUX skulle jag börja i den änden om felet inte finns vid radiolyssning också.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och om du har radion på i stället, försvinner ljudet då också?
    och man kanske måste använda radion en längre stund för att felet skall uppträda.

    Att prova att röra på kablaget överallt är ju ett normalt förfarande på dylika problem, i fallet med Saab-AUX skulle jag börja i den änden om felet inte finns vid radiolyssning också.
    Tack för tipset. Kan inte komma ihåg att jag har haft samma problem med radion så jag kanske skulle ta och dra ut stereon och vicka på kablarna som går till Saab-auxens sockerbit som man kopplade ihop med en av bilens original-sockerbitar.

    Återkommer antingen senare idag eller imorgon med svar om jag lyckats åtgärda problemet.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863

    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Tack för tipset. Kan inte komma ihåg att jag har haft samma problem med radion så jag kanske skulle ta och dra ut stereon och vicka på kablarna som går till Saab-auxens sockerbit som man kopplade ihop med en av bilens original-sockerbitar.

    Återkommer antingen senare idag eller imorgon med svar om jag lyckats åtgärda problemet.
    Åkte till polaren här för några timmar sedan och han hjälpte mig att hålla i stereo samt SID medans jag fixade med kablaget. Felet verkar dock vara fixat nu av vad jag kunnat märka.

    Började iaf. med att dra ut Stereon och sedan ''buren'' som kontakterna till högtalare och radio sitter på. drog loss samtliga kontakter och kopplade in dom i stereon för att sedan kunna streama musik genom mobilen och samtidigt vicka på alla kablar för att leta kabelglapp men utan resultat. Tänkte då på att den översta kontakten som man får med i Saab-aux-kitet (den breda) sitter som ett arsle i själva buren och funderade på om den kanske inte fastnar som den ska liksom övriga originalkontakter. Valde då att trycka ut SIDen för att kunna komma bakom stereon och känna på den översta kontakten och märkte att den satt snett och inte ordentligt i stereon vilket den ska. Tog då och försökte trycka den på plats med handen och fick den till sist att sitta ordentligt (stereon tryckte ut kontakten vilket förmodligen orsakade glapp). Fick sedan SIDen på plats och jag och polaren tog en provtur på 15 minuter och pumpade musik utan att höger sida la av trots många större och mindre gropar där bilen tidigare har varit väldigt känslig.

    Är således 95% säker på att problemet är åtgärdat permanent och att allt handlade om en eftermarknadskontakt som inte sitter ordentligt som den ska. Om andra får liknande problem så behöver ni bara dra ut SIDen och känna ner till vänster så långt det går och ni kommer att känna om kontakten sitter rätt eller som ett arsle. När den väl sitter rakt så ska den kunna tryckas in 3mm vilket kräver viss fingerstyrka då det är trång där bak.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Hittade visst ett gammalt inlägg. Har nu gått ett år snart sedan inlägget och det jag kan konstatera nu är att det jag beskrev för ett år sedan till 100% löste problemet som fanns. Musiken man streamar genom mobilen har aldrig glappat som tidigare utan allt funkar felfritt som det borde göra.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Knackande ljud, på höger sida i motorrummet? OG9-5 B2x5
    Av MaxTryck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •