Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    888

    Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207

    Ja bilen i fråga är en Saab 9-3 SS 2,0T -03.
    Bekymmret är att den är svårstartad kall.
    För köra på starten mellan 5-10sekunder innan den startar.
    Går precis som den ska när den är igång.
    Inga problem att starta när man fått lite temperatur på motorn.
    Är enbart när den är kall.
    Den går alltid igång, men tar sådan tid :/
    Inga felkoder finns, och bränsletryck är bra.
    Någon som vet vad det kan vara?
    Är det enda bekymmret jag har på bilen :/
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Är den etanolkonverterad?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    888
    Nej den är inte Etanolkonventerad. Den är helt original
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    888
    Ingen som vet?? :/
    Den har varit inne för felsökning på Saab i Lycksele när du började.
    Dom hittade inget, men den är sådan varje gång vid när den stått några timmar nu.
    Vill gärna få ordning på den :/
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 550
    Medlem#
    6973
    Och de kollade alltså bränsletrycket? Låter alltså precis som att den tappar tryck medan den står.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Jag har exakt samma problem med min bil Saab 9-3 2.0t.
    Bytte bränsletryckregulator idag för att se om det är den som bråkar.
    Kolla in mitt inlägg så ser du vad bilverkstaden och jag har felsökt.

    Hör gärna av dig om du hittar en lösning..

    Mvh
    Jocke

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    888
    Dom ska ha gått igenom det mesta i alla fall. Utan att hitta något.
    Bilen går hur bra som helst när den är igång.
    Ibland startar den direkt efter jag nött på startmotorn 5-10sekunder.
    Ibland är det som att den "tänder till" 1-2ggr innan den startar.
    Bränslepumpen surrar igång fint när jag vrider på tändningen.
    Hör inga andra missljud eller något annat :/
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    888
    Funderar på att byta BTR. Men var kan jag köpa den förutom på Saab återförsäljare? Är den svår att byta på en ng9-3 2,0t??
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    820
    Det är givetvis ett longshot, men du har fräscha tändstift? Rätt tändstift?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    108
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Det är givetvis ett longshot, men du har fräscha tändstift? Rätt tändstift?
    Framåt hösten märker vi det, men byt bränsle filter först om det inte är gjort de sista 10000 milen. Om det är kallt och de 10 sekunderna blir 30 så är det säkert stiften.

    Skulle jag säga iaf.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Spawn: Funka det med att byta tändstift?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    888
    Funkade inte att byta stift. Nu när kylan kommit så är det ingen skillnad. Den är likadan ändå, och tar lika lång tid att starta. Ibland startar den lite fortare. Men oftast är det runt 5-10sekunder innan den startar.
    Är det svårt att byta BTR själv på en sådan?
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Om du testar och drar runt startmotorn 2sek sen stänger av och sen försöker starta bilen på nytt startar den direkt då?

  14. #14
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    596
    Min 9-5 startar på halva tiden med ny bränslepump (15' mil och pep).
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    888
    Just nu har min varit väldigt konstig.
    Ibland har den startat direkt, och ibland tar det en stund.
    Gör ingen skillnad när jag provade köra på starten 2sek och sek prova igen.
    Spelar ingen roll om det är varmt eller kallt :/
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Jag lider med dig
    Har samma problem än men jag har mer eller mindre blivit van vid detta nu.
    Den startar ju alltid men segt vissa dagar och snabbt andra dagar.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    888
    Jo jag tänker inte så jättemycket på det. Det är mer att jag vill veta varför den gör så. Och självklart få det åtgärdat.
    Men har vant mig vid det med. Känns bara så konstigt att det inte går att hitta något fel :/
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    555
    Dåliga spridare? Rengör spridarna och kolla ifall de blir bättre. Annars testa soppafilter

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 495
    Medlem#
    3186
    Kolla om backventilen under gasspjället är hel.
    Spjället måste demonteras för att kunna provtrycka.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    888
    Bra med nya tips! Ska försöka se över dom
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

Liknande ämnen

  1. Svårstartad när den är kall OG9-5 BioPower
    Av TrumJalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2020-07-28, 11:13
  2. Svårstartad när motorn är varm NG9-3 B207
    Av kenjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-07-19, 16:39
  3. [LÖST] Svårstartad NG9-3 B207
    Av oreda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-11-12, 20:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •