Hej!

Saab 9-5 SC Aero. 2007.

Råkade klanta mig enormt då jag böt växellådsolja, skulle samtidigt kika på växellänkaget och var tvungen att lossa säkringsboxen då. Glömde i samband med detta att jag hade bilen upphissad på ena sidan, har fjäderbensstag vilket gjorde att ja behövde lossa bultarna för "fjäderbensskåpan" för att kunna lossa fjäderbensstaget och för att i sin tur kunna lossa bultarna till övre fästet till säkringsboxen.

Hur som kom jag på mig själv när jag lossat kåpan på ena sidan då jag såg att gängorna knappt syntes längre (hade vridit sig). Hissade ner bilen och använde en mejsel lite försiktigt för att bända tillbaka gängorna. Lyckades med det och montera ihop allt igen. När jag nu ska fixa med länkaget och lossade allt igen (med bilen på marken) ser jag att gängorna är vridna igen, bultarna vred sig då jag började lossa och nu syns knappt gängorna igen.

Hur kan jag få dem på sin plats igen? Ska jag lyfta upp framvagnen och vrida tillbaka dom eller vad är lämpligaste sättet? Har ingen aning om dämparna eller fjäderbenen faller ner när man lossar där uppe och hissar upp bilen så skulle gärna ta emot hjälp för att reda upp situationen. Tror inte direkt gängorna mår bra av att behöva tvingas på plats..


Tack