Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 64 av 64

Ämne: Gängor halvt borta fjäderben (vriden) vid övre fästpunkt vid huven.

  1. #61
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Om axiallagret, nr 7 i bilden: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...e-och-fjadrar/ är slut så kan det uppstå diverse knakande och knäppande från framvagnen.

    Om en fjäder är bara delvis av, troligen långt ner mot fjädertallriken så kan det uppstå olika konstiga knakande och smällande ljud varvat med att det är helt tyst.

  2. #62
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    I Eken's läge skulle jag byta stödlager och axiallager samt inspektera fjädrarna efter skador

    har både H&R fjädrar och stödlager till övers.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #63
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    I Eken's läge skulle jag byta stödlager och axiallager samt inspektera fjädrarna efter skador

    har både H&R fjädrar och stödlager till övers.
    Det tycker jag är en bra strategi, MEN jag skulle byta fjädrarna för den spricka som jag hade på nedre varvet på ena framfjädern var omöjlig att se innan fjädern gick av. Jag besiktigade bilen med det felet tre gånger och frågade explicit efter vad det kunde vara som smällde utan att de kunde hitta felet.

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tack! Alright, stödlager, fjädrar & axiallager som prio ett då. Är det stödlagerfästet för 02-10 man köper? Tycker 98-01 ser ut att vara "mer" och där kallas det enbart "stödlager" axialager antar jag är 1 per sida, genomslagsgummin, mellanlägg, tätning och fjäderbensstöd är ingenting jag behöver köpa om jag planerar på att byta ut hela kittet inkl fjädrar & dämpare? Ang. missljudet lät det ingenting från dämparna när jag hade båda framhjulen i luften och svängde fram och tillbaka. Dock "klickar" de till därifrån när jag vrider hjulen för hand~.

    Ang. dämpare & fjädrar, är det bilstein b8 och maptuns sänkfjädrar som gäller? Det jag främst är ute efter är en stabil bil som inte kränger/känns svampig/spårar. Om några typer av dämpare / sänkfjädrar påverkar torqueesteering / spårkänslighet är det även intressant. I dagsläget sitter orignal sportchassi som gått 19k mil, bör det ge stor skillnad att byta ut dem? Ska sägas att jag är aningen besviken efter att ha bytt alla bussningar som finns i PF förutom subframen samt även bytt övre / undre hjälparm org.bussningar + fjäderbennsstag. Tycker bilen kränger och inte riktigt hänger med i svängarna iallafall. Självklart är det en tung bil så jag kanske förväntar mig för mycket. Om jag provar dämparna genom att trycka ner bilen gungar de inte märkvärdigt, tycker inte heller att bakdämparna "hänger".

    Ps Herman. Vi kan byta dina stödlager & fjädrar mot mina gamla styrleder, alternativt mitt skadade stödlager
    Saab 9-5 Aero SC -07.

Liknande ämnen

  1. Saab 900 -95: halvt laddtryck.
    Av kane5100 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 01:31
  2. Multifunktionsratt halvt ur funktion 9-3
    Av Thompy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 14:27
  3. Halvt laddtryck 9-3 -98
    Av Jenix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 16:32
  4. Byte av Övre lager på fjäderben fram
    Av Casse_linen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 12:28
  5. Vriden växelspaksknopp
    Av salkin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 18:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •