Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

Ämne: Var hittar jag BDM...T7?

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Nu är jag ingen expert på ämnet och säkert går att googla upp allt detta men jag tar det från vad jag snappat upp... kwp2000 är väl ett protokoll som kan köras på tex CAN, ungefär som TCP eller UDP kan köras på Ethernet. Gissar att KWP2000 kan köras på k-lina och CAN. Även CAN finns ju i flera hastigheter, och jag har för mig att P buss och I buss har olika hastigheter (kan man kanske gissa P buss har 500k datarate?), men man brukar även separera CAN bussar så att tidskritisk info körs på en buss med låg last och hög hastighet så man är säker att varje meddelande når fram och inom en viss tidsram, medan icke tidskritisk kommunikation kan lasta ned bussen hårdare, men även köras på en långsammare buss. Det kan ju ligga en "spärr" på hur mycket diagnos som får skickas, just för att kritisk info som normalt skickas på CAN inte ska drunkna. Om man flashar en styrenhet så borde ju rimligen all annan kommunikation gå att slå av då... Men finns inte all denna info i manualerna till trionicsuite???

    P-bus körs på ca 500Kb/s, I-bus på (vet ej exakt men ca 100 Kb/s....jaja låt gå.......rätta mig, men runt där).

    Håll isär begreppen tack. Inlägget föreslår att man "ungefär kör en fältbus över eller på en annan".

    Nej.

    Det har jag aldrig hört talas om och det kommer inte leda till fördelar om man teoretiskt skulle förmedla ett CANBUS-telegram över en annan BUS och sedan de-kompilera/tyda informationen. Meningslöst i detta fall.

    Så.....nej.

    Risig9000: Närapå alla fältbussar kan man ställa hastighet på.
    Risig9000: Alla som medverkat i skapandet i Trionic Suite är glada amatörer eller proffs eller junkies (Tro inte att dom har fått betalt)
    Risig9000: En fältbus "drunknar" inte.

    /Lufto

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    P-bus körs på ca 500Kb/s, I-bus på (vet ej exakt men ca 100 Kb/s....jaja låt gå.......rätta mig, men runt där).

    Risig9000: Närapå alla fältbussar kan man ställa hastighet på.
    Risig9000: Alla som medverkat i skapandet i Trionic Suite är glada amatörer eller proffs eller junkies (Tro inte att dom har fått betalt)
    Risig9000: En fältbus "drunknar" inte.

    /Lufto
    Jojo, jag är väldigt medveten att man kan ställa hastigheten på CAN. Det jag ville peka på var varför det går olika snabbt för olika saker.

    Det är väl självklart att om du dunkar in 200 styrenheter som alla försöker prata på bussen så räcker den inte till... Alternativt om man skickar massor av meddelanden med hög frekvens. Antingen får man sänka frekvensen eller minska antalet enheter. En buss med hög hastighet har lättare för störningar och kräver med andra ord mer av kablaget. Kontentan, man delar i flera bussar så broms, växel och motor får snacka fort, radio och annan skit får snacka långsammare.


    Keyword Protocol 2000, abbreviated KWP2000, is a communications protocol used for on-board vehicle diagnostics systems (OBD). This protocol covers the application layer in the OSI model of computer networking. The protocol is standardized by International Organization for Standardization as ISO 14230. KWP2000 also covers the session layer in the OSI model, in terms of starting, maintaining and terminating a communications session.

    One underlying physical layer used for KWP2000 is identical to ISO 9141, with bidirectional serial communication on a single line called the K-line. In addition, there is an optional L-line for wakeup. The data rate is between 1.2 and 10.4 kilobaud, and a message may contain up to 255 bytes in the data field.

    KWP2000 is also compatible on ISO 11898 (Controller Area Network) supporting higher data rates of up to 1 Mbit/s. CAN is becoming an increasingly popular alternative to K-line because the CAN bus is usually present in modern day vehicles and thus removing the need to install an additional physical cable.
    På något sätt så förmedlas/gatewayas troligen diagnoskommandon mellan de olika bussarna, iallafall alla fordon har inte alla CAN anslutna till diagnosuttaget. Denna gatewayning kan även den teoretiskt begränsa hastigheten.

    Men som sagt, jag kan inte detta och det skrev jag i inlägget, men jag tror även du själv kan läsa på mer om detta, infon finns att hitta och du verkar ju ha tillräcklig tekniskt insikt för att läsa in dig på detta...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Bra ice413:

    *Du behöver inte löda.
    Låter bra, men som sagt, inget problem isåfall.

    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    *Du kommer att misslyckas vid något tillfälle.
    Säkert, det brukar jag göra när jag provar något nytt.

    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Säg gärna: Tack Lufto för tipset, men framför allt "tack Johnc för adaptern!

    /Lufto
    Tack Lufto för tipset

    Johnc kommer att få ett tack han också.

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ... massa bra text ...
    Riktigt bra tips för nybörjare med lödkolven!

    Jag kan tillägga att ett bra och billigt sätt att öva är att köpa övningskort. Finns massor på Aliexpress för i princip inga pengar alls. Då får man ett kretskort och lite ytmonterade komponenter som ska lödas dit. När jag började löda ytmonterat så köpte jag tio sådana kort och det tog väl två innan jag kom in i hur min nya lödstation fungerar och två till innan jag kände mig säker på att jag kan löda om allt jag behöver och lite till. Om man inte är intresserad av mer än att träna lite och känna sig säker på att man kan löda in en stiftlist, så behöver man inte ta ett jätteavancerat övningskort (dvs med små komponenter). Ta istället ett med så stora komponenter som möjligt så slipper du sitta med förstoringsglas.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21
    och så kom det då äntligen !!
    usbbdm.jpg

Liknande ämnen

  1. Var hittar jag FPR?
    Av paros i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 22:44
  2. hur hittar jag in i bagageluckan?
    Av ErikssonR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 01:02
  3. Var hittar jag Ace Rex..?
    Av T16_AeRo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 01:19
  4. framrutestreamers var hittar man dom?
    Av Wacker i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 15:46
  5. Var hittar jag FAQ
    Av Wheelieman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •