Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Inget från radion visas i färddatorn (SID)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Inget från radion visas i färddatorn (SID)

    Jag har problem med att ingen information från radion visas i SID.
    Radion funkar men den visar varken tex: SR P3, 97,5mhz eller något annat.
    Däremot så visar den allt annat som tillhör färddatorn.

    Är det någon som vet vad felet kan vara?
    Tacksam för hjälp!

    Jag har en Saab 9-3 2,0t. 150hk. 2003
    Senast redigerat av Vfr den 2015-08-12 klockan 12:33.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Dette er en uvanlig feil, men for å ev. kunne få noen tanker om hva dette kan være må vi vite om det er tale om en "OG" - eller "NG" 9-3, da det er ulikheter når det gjelder hvordan audiosystemet er bygget opp.

    Har du informasjon om situsjonen når feilen oppstod, slik som om det var ved snarlading av batteri, hjelpestart etc.?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hej. Det är en OG. Det var så här när jag köpte bilen tyvärr.
    Jag har kollat kablarna bakom stereon och SID men dom verkar ok. Har även provat att koppla ur batteriet då jag har läst att det kanske skulle hjälpa.
    Kan det vara radion eller SID som är trasig?
    Tack för att du försöker hjälpa!

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Hei.

    Jeg tror ikke jeg er til mye hjelp her.

    Uten at jeg vet om du har systemet med kassettspiller eller CD, har visningen også av dette blitt borte i SID? I så tilfelle tror jeg nok at feilen ligger i selve radioen (hovedenheten), ved at tekstmeldingene nå ikke blir generert her, eller "forvrengt". Dette begrunner jeg med at disse meldingene går ut på felles I-bus, og du nevner at SID fungerer ellers som normalt.

    Det kunne ha vært et kontaktproblem på utgangen av hovedenheten, C-kontakt pinner #2 og -4, men disse fungerer også som inngang, og jeg mener å se at at radioen reagerer "normalt" på informasjon den får inn over I-bus. Velg "Night Panel" funksjon og se om belysningen i radioen reagerer på dette - i så tilfelle er I-bus tilkobling og funksjon OK inn og ut.

    Du har jo sjekket kontaktene, men gjør du en gang til, ser du etter at det ikke er noen form for "push back" av nevnte pinner. Jeg hadde opprinnelig tenkt å foreslå å ta ut sikringen(e) (en god stund) til hovedenhetene som en "reset", men det har du også foretatt ved å koble fra batteriet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hej.
    Jag har CD-spelare. Men det visar inget i SID från den heller.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det som visas i SID skickas via CANBUS till SID. SID har hand om rattknapparna och skickar meddelande om vilken knapp som tryckts via CANBUS.
    Kan du justera volyment med rattknapparna så kan man anta att CANBUS-kommunikationen fungerar, om inte, ja, då ligger nog felet där. Har du dragit ut stereon och kontrollerat alla 3 kontakterna? Man skulle kunna tänka sig att en tidigare ägare haft en saab-aux inkopplad och missat att sätta tillbaka kablarna, man kopplar ju inte dne mellan bil och stereo på den kontakten som CANBUS går via.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Volymen fungerar på ratten även om den är lite seg. Tar ca 0,5 sek innan ljudet höjs.
    Jag har kollat kontakterna och vad jag kan se så ser dom ok ut.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Då skulle nog jag räkna stereon som rökt. Det är ju inte så att de är direkt dyra på skroten, finns ju i drivor.

Liknande ämnen

  1. Radion i bilen går, men inget ljud OG900
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 18:25
  2. Passar stora färddatorn från -96a i en -92a?
    Av wisse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •