Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Läckage oljeplugg/tråg B2x5

  1. #21
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Denna tråd handlar om borrande i tråg, kanske du finner nåt nyttigt där

    Det är beskrivet i WIS hur man måste borra och härja på en äldre bil.
    Här ser du art nr på tråg mm.

    Plockade själv ner mitt tråg på -05'an på kul för att inspektera och konstaterade att O-ringarna nr13 och 16 var som gammal lakrits, nya monterade och tråget tvättat i diskmaskinen

    jäklar vad svårt haha tur att det finns meckaniker. tack för info. sjukt kul att du diska i maskin hahaha berätta för polarn han höllt på att svimma.. ska föröska fråga mecken om ett tråg från 05 passar min 00 som den ser ut nu. kan inget själv tyvärt. tur att jag bytt växellägesgivare,generator,startmotor,startrelä med kabelherba och mycket annat runt om. skulle få panik o bli strand satt haha
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Innan du letar tråg, kolla om det applicerbart på din eller om det bara gäller äldre Aero/Manuell. Det borde synas om du/meken kryper under bilen.
    Och då såklart om det nu är spricka i tråget och det måste ner, annars gör du inget alls med tråget.


    P.S. Då har du inte sett när jag bakar i ugnen!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Tidiga Aero hade infästning för växellådan även i tråget. (förstärkning??)
    Men det behövs inte, utan man kan byta till ett "vanligt" tråg om man vill, dock så är det bra om man även sätter dit "täckplåten" som skyddar/döljer svänghjulet.

    Om det nu ens är något fel på tråget...
    Lycka till 😎
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  4. #24
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Denna tråd handlar om borrande i tråg, kanske du finner nåt nyttigt där

    Det är beskrivet i WIS hur man måste borra och härja på en äldre bil.
    Här ser du art nr på tråg mm.

    Plockade själv ner mitt tråg på -05'an på kul för att inspektera och konstaterade att O-ringarna nr13 och 16 var som gammal lakrits, nya monterade och tråget tvättat i diskmaskinen

    Nu blev man sugen, det där såg fint ut!
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Nu blev man sugen, det där såg fint ut!
    Det sägs ju att det är insidan som räknas

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    jahapp då har dom tittat som monterade motorn, han sa att dom endast bytt packing vid pluggen vid byte av motorlja och filter. dom trodde inte nått annat behövs men jag är ändå tveksam. han hade kört bilen en längre sträcka och tittat utan att upptäcka nått. läckaget brukar uppstå efter några dagars körning. vi får se det kanske är som dom säger om jag har tur annatsär det något pytte litet nånstans ändå dom behöver upptäck.
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  7. #27
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det går även att lägga en liten tunn oring på oljepluggen innanför kopparpackningen alt. en tredoring om ny plugg och packning inte tätar.
    letat som sjutton vart hittar man tredoring som pallar värme o olja? tänkte göra ett tätt motoroljebyte och byta mycket snart igen. 13 mm som gäller?
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Swedol
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    men om det inte blir tätt med en vanlig bricka så är det ju nåt som är fel. Man ska ju inte behöva klydda med nå egna lösningar.

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det är korrekt och jag skulle hellre rekommendera ny plugg OCH ny bricka.
    När pluggen är ur bör hålet inspekteras, kan vara ojämnheter som gör att det inte tätar om han har tur, i värsta fall har någon dragit pluggen "på känn" för ingen momentnyckel fanns tillhands och spräckt tråget. Fast då blir det rengöring av sil och 3 nya o-ringar "på köpet"

    Är det ojämnheter är det ju bäst att lösa det på lämpligt sätt men som temporär lösning kan en Tredoring fungera alt. en o-ring innanför kopparbrickan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av tintin81 Visa inlägg
    läckaget brukar uppstå efter några dagars körning. vi får se det kanske är som dom säger om jag har tur annatsär det något pytte litet nånstans ändå dom behöver upptäck.
    Låter ju som om det tar några dagar för oljeläckaget att nå oljepluggen, samla ihop sig där och sen droppa? Dvs läckaget sitter antagligen högre upp på motorn. Annars borde det väl börja läcka vid pluggen från minut 1 iom att det är olja precis ovanför.
    På vår 9-5a tvättade vi rent och kunde efter några dagar se att det läckte från oljereturen
    (och ventilskåpspackningen men det syntes utan rengöring)

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    någon dragit pluggen "på känn" för ingen momentnyckel fanns tillhands
    Dont go there
    Senast redigerat av axelsson den 2015-08-19 klockan 15:36.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Lite som jag skrev i post #5
    Det klassiska är ju, tvätta rent så du ser varifrån det läcker,
    Du kan du för säkerhets skull byta tätningen på kamkedjespännaren och ventilkåpspackningen inkl pluggen (om det inte är en Aut.) för att utesluta att dessa läcker.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #33
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    jag får tro på att dom felsökt ok men visar det sig att det är fortsatt läckage så ska jag meddela dom detta tack snälla för info
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  14. #34
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Lite som jag skrev i post #5
    Det klassiska är ju, tvätta rent så du ser varifrån det läcker,
    Du kan du för säkerhets skull byta tätningen på kamkedjespännaren och ventilkåpspackningen inkl pluggen (om det inte är en Aut.) för att utesluta att dessa läcker.
    ringde och hörde med mecken i går herman och då sa han så här. man såg tydligt att läckage kom från pluggen och ingen annanstans. man kunde dra den nya pluggen med packning väldigt mycket. bilen gick på en timma utan läckage, det verkar som att läckaget fortfarande kommer men med lite längre intervall. detta borde väl betyda att tråget är boven? att det helt enkelt är lite vajsing med tappnings pluggen? den ska igen till han på måndag iaf.
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  15. #35
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av tintin81 Visa inlägg
    ringde och hörde med mecken i går herman och då sa han så här. man såg tydligt att läckage kom från pluggen och ingen annanstans. man kunde dra den nya pluggen med packning väldigt mycket. bilen gick på en timma utan läckage, det verkar som att läckaget fortfarande kommer men med lite längre intervall. detta borde väl betyda att tråget är boven? att det helt enkelt är lite vajsing med tappnings pluggen? den ska igen till han på måndag iaf.
    nä nu är jag så trött på detta att jag bestämt mig. ska prova med att byta hela vevhusventilationen samt limma en tredopacking med ny plugg och se vad som händer haha

    någon som vet vilken storlek jag bör köpa m10? länken till swedol http://www.swedol.se/1000670.html
    Senast redigerat av tintin81 den 2015-08-24 klockan 11:17.
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  16. #36
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    kollat med swedol dom säger att dom ej har någon tredoring som passar, kollar på annat håll är det 1/2 storlek som gäller?
    Civil Rights, human peace and saab thats life

Liknande ämnen

  1. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2023-02-19, 00:48
  2. Oljesticka för modifierat tråg B2x5
    Av Toobb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-02-28, 11:47
  3. Guide: Rengöra tråg OG9-5 (B2X5) gäller delvis även OG9-3
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2021-05-06, 18:58
  4. Dimensioner på o-ringar till tråg/oljesil? B2x5
    Av snaabforce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-03-08, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •