Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Läckage oljeplugg/tråg B2x5

  1. #1
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111

    Läckage oljeplugg/tråg B2x5

    Så otroligt trött på detta nu.

    har bytt motor till en totalrenoverad och förstärk motor mot 9-5ans svagheter. men en tid tillbaka nu så vägrar det bli tätt runt oljepluggen/tråget. det droppar så det rycker emmelanåt på katalysatorn. konstant vått på oljetrågets undersida. haft den inne hos mekonomen 2 ggr och dom säger att dom inte hittar nått ovanligt läckage förutom pluggen och byter nått litet där. men det kommer tillbaka direkt. vevhusvent ? oljetrycksgivare ? ner med det nya tråget och rengöra?

    olja och filter skall naturligtvis bytas i samband med detta.

    allt hjälp mottages den skall in i morgon och vill hjälpa mekakinerna att felsöka. visar denna tråd för dem.

    Med vänlig hälsning,
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Kör man lång sträcka så blir det ju bara en massa klegg utan att man har en chans att se var det kommer ifrån. Det enklaste är väl att göra rent, köra lite kortare sträcka och försöka se var klegget kommer ifrån innan det runnit ut under hela undersidan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Information om vad det är för bil skulle underlätta...



    Inte sällan saknar inlägg med frågor om hjälp med felsökning nödvändig information. Försök därför att alltid ge information om följande:

    - Bilmodell (hela beteckningen, inkl. motorstyrka)
    - Ã…rsmodell




    Har har hittar och åtgärdat läckage!!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Information om vad det är för bil skulle underlätta...









    Har har hittar och åtgärdat läckage!!
    flåt, saab 9-5 2,3 t kombi årsmodell 2000 ys3e tror jag det brykar stå och 170 hästar..

    det märkliga är när jag böjer mig ner o tittar ser jag en droppe bildas där oljepluggen är och droppar ner, stänger av motorn och det slutar... ! kanske oljetrycksgivare som läcker ner på den pluggen, bytt koppar ringen där och plugg flera ggr så kan inte vara den känns helt omöjligt. vevhusvent kanske men känns långsökt.
    Senast redigerat av tintin81 den 2015-08-11 klockan 11:39.
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det jag hittar är på oljefällans anslutning in i blocket, relevant från -04 med nya oljefällan.
    Det löstes med en ny o-ring.

    Då är Vfr's tips det bästa. Tvätta och torka och kör en sväng och se var det börjar.
    Byt tätringen på kamkedjespännaren för den brukar vara en källa till läckage och den sitter så att det inte syns förrän det läckt en tid och sölet letat sig ner på undersidan av motorn.
    Anslutningarna till oljefällan är också bra att kolla upp.
    Den som satte ihop motorn använde avsett packningsklet vid montering av tråget?
    Det går även att lägga en liten tunn oring på oljepluggen innanför kopparpackningen alt. en tredoring om ny plugg och packning inte tätar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det jag hittar är på oljefällans anslutning in i blocket, relevant från -04 med nya oljefällan.
    Det löstes med en ny o-ring.

    Då är Vfr's tips det bästa. Tvätta och torka och kör en sväng och se var det börjar.
    Byt tätringen på kamkedjespännaren för den brukar vara en källa till läckage och den sitter så att det inte syns förrän det läckt en tid och sölet letat sig ner på undersidan av motorn.
    Anslutningarna till oljefällan är också bra att kolla upp.
    Den som satte ihop motorn använde avsett packningsklet vid montering av tråget?
    Det går även att lägga en liten tunn oring på oljepluggen innanför kopparpackningen alt. en tredoring om ny plugg och packning inte tätar.
    tack för det fina svaret jag visar detta för mecken i morgon så får han felsöka. killen som bytte min motor brukar göra raggar bilar i sin verkstad samt saab bilar. han hade gjort sin egen samt instruktioner följde med från motortillverkaren kitts garage. så jag litar på att han gjort det han ska.
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det är skillnad på raggarbilar och jänkare
    Jag ser och skruvar en del på jänkare så det säger inget om kunskapen eller hur bra det blir gjort, själv gör jag helst jobbet en gång och det blir bra, vissa jag sett återanvänder packningar mm med kommentaren "jag har sett värre"
    Kör man på bana blir man bortvinkad om det droppar en droppe olja om bilen och den dan kan vara förstörd, det är det inte värt.

    Rev tråget på min -05 igår bara för att det gick och det fick åka en tur i diskmaskinen så det blev rent och fint!

    <-- Min frus min

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det är skillnad på raggarbilar och jänkare
    Jag ser och skruvar en del på jänkare så det säger inget om kunskapen eller hur bra det blir gjort, själv gör jag helst jobbet en gång och det blir bra, vissa jag sett återanvänder packningar mm med kommentaren "jag har sett värre"
    Kör man på bana blir man bortvinkad om det droppar en droppe olja om bilen och den dan kan vara förstörd, det är det inte värt.

    Rev tråget på min -05 igår bara för att det gick och det fick åka en tur i diskmaskinen så det blev rent och fint!

    <-- Min frus min
    hahahahah haha så sant därför han gör saab också i sin autoriserade verkstad bekants familje verkstad. han har gjort det han ska göra utan tvekan hade inte tagit jobbet annars skulle skada hans familjens verkstad. får be han felsöka istället som installerade motorn men högst troligt är det något han inte kan styra över packing eller annat. tycker du tråget ska ner ? borde vara nytt iom motorns leverans. tror som ni säger packing av nått slag. ska be dom felsöka packing kamkedja m.m
    Senast redigerat av tintin81 den 2015-08-11 klockan 12:55.
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Låt hellre han göra felsökningen istället för Mekonomen. Och felsök innan något rivs.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Hmm...
    Låter nästan som att oljepluggen kan ha dragits så tråget spruckit i gängorna.
    Jag har själv lyckats med det en gång (på över 20 år som mek på auktoriserad Saabverkstad ).
    Blev förvånad över hur lätt det sprack, men det kan ju ha varit på gång iofs. ?
    Nyfiken på vad som gjorts med motorn som förstärkning?
    Själv så har jag gjort en del renoveringar med smidda Wössner kolvar & kedjetransmission... 😎
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  12. #12
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111

    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS Visa inlägg
    Hmm...
    Låter nästan som att oljepluggen kan ha dragits så tråget spruckit i gängorna.
    Jag har själv lyckats med det en gång (på över 20 år som mek på auktoriserad Saabverkstad ).
    Blev förvånad över hur lätt det sprack, men det kan ju ha varit på gång iofs. ?
    Nyfiken på vad som gjorts med motorn som förstärkning?
    Själv så har jag gjort en del renoveringar med smidda Wössner kolvar & kedjetransmission... ������
    motor beställt från kitts garage har en hemsida finns lite olika uppgarderingar. jag kör bilen orginal så inget trim. tråget borde vara nytt således men kanske är det draget för hårt. ska bli intressant att höra mecken vad som var felet. wössner kolvar sweet.
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    kitts garage verkar ha lite mysko modifierinar i mina ögon

    Varför stoppar man i T5 prylar när man stoppar i smidda kolvar??
    I alternativ 2 ingår:
    *nya kolvringar
    *nya smidda kolvar
    *nya lättare kolvbultar
    .
    *T5 stakar
    *T5 motorblock
    *T5 vevaxel
    eller ännu knasigare att stoppa i T5 block på -04 och uppåt, då missar man ju de bra modifieringarna som gjordes -04

    Fast det kanske bara är hemsidan som inte stämmer överens med vad de egentligen bygger.

    Är det så att du nu behöver byta tråget, se då till att byta till ett -05 tråg där man kommer åt alla bultar på.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag tror nog du har lite för stora förhoppningar på motorn........ihopplockad av fina delar och lite nya slidelar ja visst, men helrenoverad? Näe möjligen raggarrenoverad. Och nåt nytt tråg lär det ju inte handla om och även den bäste kan såklart missa ett tråg som spruckit.
    Det kan rimligen inte vara särskilt svårt att se om det läcker runt pluggen eller om det kommer uppöverifrån.

  15. #15
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    kitts garage verkar ha lite mysko modifierinar i mina ögon

    Varför stoppar man i T5 prylar när man stoppar i smidda kolvar??


    eller ännu knasigare att stoppa i T5 block på -04 och uppåt, då missar man ju de bra modifieringarna som gjordes -04

    Fast det kanske bara är hemsidan som inte stämmer överens med vad de egentligen bygger.

    Är det så att du nu behöver byta tråget, se då till att byta till ett -05 tråg där man kommer åt alla bultar på.
    min är från 2000 inte 04 herman :-) han är väldigt seriös och har goda referenser som gjort motorn auktoriserad verkstad där han bor inte han som installerat motorn dock. han var så klart noga med alla detaljer kring årsmodell osv så jag tror aboslut att denna motor är mycket bättre än orginall. ny kedja lager osv.. bättre än min gammla som gått 39 000 mil så snälla stefan få mig inte att bli orolig över mitt köp jag är så nöjd med redan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    kitts garage verkar ha lite mysko modifierinar i mina ögon

    Varför stoppar man i T5 prylar när man stoppar i smidda kolvar??


    eller ännu knasigare att stoppa i T5 block på -04 och uppåt, då missar man ju de bra modifieringarna som gjordes -04

    Fast det kanske bara är hemsidan som inte stämmer överens med vad de egentligen bygger.

    Är det så att du nu behöver byta tråget, se då till att byta till ett -05 tråg där man kommer åt alla bultar på.
    vad söker jag på då om det är tråget som fela, typ saab 9-5 oljetråg -05 ? finns det på,speedparts
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    är det inte den göken som började med "renoverade" motorer på blocket?

  17. #17
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    är det inte den göken som började med "renoverade" motorer på blocket?
    vet ej hittade hans hemsida och läste om företaget han har samt alla recensioner om han och hans jobb och företaget. såg bra ut och jag är nöjd helt klart bättre än min gamla slutkörda 39000mils motorn kan inte bli sämre bara bättre.
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Huvudsaken är att han vet vad han gör och att kunderna är nöjda och inte "vi på forumet" som inte köpt nåt av honom.
    Och han är säkert bättre på att skruva än att snickra hemsida.

    Ang. äldre tråg så behöver man borra i dem och täcka med pluggar men det slipper man på nyare tråg och det tror jag infördes -05
    Finns flera trådar om det om du söker. Tänkte att om du byter så är det smart att köpa ett tråg av "rätt modell" direkt för att göra det enklare i framtiden.

    Och river/byter du tråg denna gång skulle jag inspektera/rensa silen och byta 3st o-ringar, en till silen och 2st till tryckröret.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Huvudsaken är att han vet vad han gör och att kunderna är nöjda och inte "vi på forumet" som inte köpt nåt av honom.
    Och han är säkert bättre på att skruva än att snickra hemsida.

    Ang. äldre tråg så behöver man borra i dem och täcka med pluggar men det slipper man på nyare tråg och det tror jag infördes -05
    Finns flera trådar om det om du söker. Tänkte att om du byter så är det smart att köpa ett tråg av "rätt modell" direkt för att göra det enklare i framtiden.

    Och river/byter du tråg denna gång skulle jag inspektera/rensa silen och byta 3st o-ringar, en till silen och 2st till tryckröret.
    tack snälla för tipset. hur vet jag att jag köper rätt tråg. söker på speedparts då står det bara oljetråg saab 9-5 98-10 typ passar alla 9-5or.. är det bättre köpa begagnad saab 9-5 oljetråg från-05 ? samt nya oringar förstås
    Senast redigerat av tintin81 den 2015-08-12 klockan 18:00.
    Civil Rights, human peace and saab thats life

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Denna tråd handlar om borrande i tråg, kanske du finner nåt nyttigt där

    Det är beskrivet i WIS hur man måste borra och härja på en äldre bil.

    Plockade själv ner mitt tråg på -05'an på kul för att inspektera och konstaterade att O-ringarna nr13 och 16 var som gammal lakrits, nya monterade och tråget tvättat i diskmaskinen

    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-07-15 klockan 11:14. Anledning: Tagit bort copyrightskyddad bild från EPC
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2023-02-19, 00:48
  2. Oljesticka för modifierat tråg B2x5
    Av Toobb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-02-28, 11:47
  3. Guide: Rengöra tråg OG9-5 (B2X5) gäller delvis även OG9-3
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2021-05-06, 18:58
  4. Dimensioner på o-ringar till tråg/oljesil? B2x5
    Av snaabforce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-03-08, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •