Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: BSR Steg 1 trimma Saab 9-3 aero -01, bra köp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    BSR Steg 1 trimma Saab 9-3 aero -01, bra köp?

    Tja, har en Saab 9-3 aero 01a som rybriken lyder. Söker alltså någon med erfarenhet om chiptrim med BSR. Hade tänkt mig steg 1 och undrar om det ger någon större skillnad? Har läst på olika forum men får många olika svar, dels att det inte get någon skillnad alls? Annars hade jag tänkt köra maptun som jag hört är bra! Det står dock enligt BSR att man får 370Nm där och bara 350 på Maptun, men sägs ändå att det är bättre?
    Senast redigerat av STGDanne den 2015-08-11 klockan 00:37.

  2. #2
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Finns ganska många trådar i det här ämnet på forumet. Använd sökfunktionen

    Men i korta drag:

    Finns delade meningar om BSR. Ganska dåligt rykte om deras trim till Saab (och andra bilar med för den delen). Finns även de som lovprisar deras trim även om de inte dyker upp så ofta. Turboras, onödigt slitage, och konstiga effektkurvor är sådant som brukar dyka upp när man diskuterar BSR.

    Jag rekommenderar att du går till en av de större aktörerna istället (Maptun, Nordic). De har också fått skit för sina program vid något tillfälle men inte på långa vägar så mycket som BSR.

    Jag själv kör med Maptun och är helnöjd. Skulle aldrig ens överväga BSR, men valet är fritt

    Sedan när du samlat ihop så mycket information du kan/vill, så väljer du programvara utifrån det
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Sedan till frågan om ett steg 1 ger någon skillnad mot original. Det gör det! Stor skillnad! Första dagen!
    Men efter ett halvår så har du vant dig vid effekten och tycker mest att det "är som det brukar vara".

    Jag ägde en BMW M5 under några år och mot slutet satt jag mest och var irriterad över hur slö den var. Och det var inte fel på bilen! Det var "fel" på mig!

    Per L

    PS! Det går inte (utan mätinstrument) att märka någon skillnad mellan 350 och 370 Nm
    Senast redigerat av Per L den 2015-08-11 klockan 09:18.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Okej men gött då vet jag. Tack så mycket för svaren!

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    På en så gammal bil skulle jag slängt i ett Nordic trim. Mycket billigare än Maptun och Nordic har gissningsvis levererat 10ggr mer trim till og9-3 än Maptun gjort eller ens kommer göra.

    Problem som kommer efter trim beror oftare på bilen eller föraren än på trimmet.

    Tvärtemot vad BigPete skriver så har jag aldrig hört av någon att denne haft problem med BSR. Däremot är det väldigt återkommande i det här forumet att man hyllar Maptun och sänker BSR och påstår att BSR:s trim = problem. Något konkret exempel har jag aldrig sett eller läst om. Nordic skrivs det inte så mycket om numera. Jag har kompisar som haft jätteproblem med maptuntrim och andra som aldrig haft problem. Ingen leverantör är felfri.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Däremot är det väldigt återkommande i det här forumet att man hyllar Maptun och sänker BSR och påstår att BSR:s trim = problem. Något konkret exempel har jag aldrig sett eller läst om.
    Bra skrivet Roger!

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    På en så gammal bil skulle jag slängt i ett Nordic trim. Mycket billigare än Maptun och Nordic har gissningsvis levererat 10ggr mer trim till og9-3 än Maptun gjort eller ens kommer göra.

    Problem som kommer efter trim beror oftare på bilen eller föraren än på trimmet.

    Tvärtemot vad BigPete skriver så har jag aldrig hört av någon att denne haft problem med BSR. Däremot är det väldigt återkommande i det här forumet att man hyllar Maptun och sänker BSR och påstår att BSR:s trim = problem. Något konkret exempel har jag aldrig sett eller läst om. Nordic skrivs det inte så mycket om numera. Jag har kompisar som haft jätteproblem med maptuntrim och andra som aldrig haft problem. Ingen leverantör är felfri.
    Jag tolkar ditt inlägg som ganska riktat mot mig. Jag säger vad jag har att säga och lämnar sedan tråden för att den inte ska spåra ur.

    Bara för att klargöra:

    * Jag skriver klart och tydligt att mitt val av Maptun är högst personligt och att jag är nöjd med dem.
    * Jag skriver att ingen trimfirma är felfri.
    * Jag uppmuntrar TS att välja själv efter att ha samlat in så mycket info som kan anses behövas.

    Min första erfarenhet av Maptun var inte problemfri, men det vägdes upp av utomordentlig kundservice.

    Jag besökte BSR i Malmö när min bil skulle trimmas men var inte nöjd med deras bemötande. Killen jag snackade med på deras kundmottagning var kaxig, otrevlig, okunnig och nonchalant, och det är därför jag inte skulle välja dem. En nära vän (vänner i drygt 20 år nu) lämnade sin bil där med katastrofalt resultat. MEN jag säger ändå inte att det var BSRs fel. Jag nämnde det inte ens i mitt ursprungliga inlägg. Faktum är att jag berättade om det i en annan, liknande tråd men säger likförbannat inte att det är BSRs fel.

    Min allra bästa vän kör en Passat 1,8t och lade in BSRs steg 1 utan problem.

    Söker man både här och på andra forum finns det gott om folk som haft problem med BSR, av typen jag berättade om i mitt första inlägg i denna tråden. Finns gott om folk som lovprisar dem också, som jag sade, men inte i samma utsträckning som andra firmor.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Jag tolkar ditt inlägg som ganska riktat mot mig. Jag säger vad jag har att säga och lämnar sedan tråden för att den inte ska spåra ur.

    Bara för att klargöra:

    * Jag skriver klart och tydligt att mitt val av Maptun är högst personligt och att jag är nöjd med dem.
    * Jag skriver att ingen trimfirma är felfri.
    * Jag uppmuntrar TS att välja själv efter att ha samlat in så mycket info som kan anses behövas.

    Min första erfarenhet av Maptun var inte problemfri, men det vägdes upp av utomordentlig kundservice.

    Jag besökte BSR i Malmö när min bil skulle trimmas men var inte nöjd med deras bemötande. Killen jag snackade med på deras kundmottagning var kaxig, otrevlig, okunnig och nonchalant, och det är därför jag inte skulle välja dem. En nära vän (vänner i drygt 20 år nu) lämnade sin bil där med katastrofalt resultat. MEN jag säger ändå inte att det var BSRs fel. Jag nämnde det inte ens i mitt ursprungliga inlägg. Faktum är att jag berättade om det i en annan, liknande tråd men säger likförbannat inte att det är BSRs fel.

    Min allra bästa vän kör en Passat 1,8t och lade in BSRs steg 1 utan problem.

    Söker man både här och på andra forum finns det gott om folk som haft problem med BSR, av typen jag berättade om i mitt första inlägg i denna tråden. Finns gott om folk som lovprisar dem också, som jag sade, men inte i samma utsträckning som andra firmor.
    Det var inte riktat mot dig utan mer för att balansera infon i tråden. Du sågade BSR och eftersom jag aldrig hört om nån som haft konkreta problem utan bara läst här i forumet där några sågar BSR och samtidigt lovprisar Maptun så...

    No hard feelings. All info är bra även om den inte går i linje med vad man själv vet eller tycker.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Varför inte "tuna" själv?

    Upp till steg 3 är det ganska "safe".

    I "tune me up"-wizard så landar du per auto på 320 Nm (per automatik...har kritiserat detta). Detta med tanke på automatlådor. Möjligtvis valde Dilemma detta "default" så alla SJÄLV skulle välja limit att pajja saker.

    Med rimliga värden här (i tuning wizard) får du mycket bra resultat. Det är alltså limiterat till 320Nm i tuning-wizard. Du får själv ställa upp med T7Suite.


    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-08-17 klockan 09:35.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Har du hört talas om någon enda T7Suite-expert (typ Dilemma, mattiasclaesson, mackan eller Brisse) som rekommenderar att man skall använda "tune me up"-wizard?

    Det har inte jag! Fast å andra sidan kan man ju undra varför i så fall denna funktion finns med i T7Suite.

    Per L

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    55
    Medlem#
    -
    Åker ju också og 9-3 aero- 02 BSR steg ett.

    Den var trimmad redan då jag köpte den. Iom jag fick med PPC´n så testade jag att ta bort trimmet för att jämföra och skillnad va det verkligen!

    Sen om det håller si och så.... och om det beror på BSR,Nordic eller Maptuns grejer det säger jag inget om. Vore det skit nåt av de företagen sålde så skulle de inte funnits så pass länge de gjort. Glöm inte att bilarna har några år på nacken.

    Skillnad blir det som sagt. Lycka till å njut

    MVH//SB!!
    9000 CDE -95*såld* . 9-3 Aero BSR -02 *såld*

    Mazda CX5 2.2 D AWD-13 *såld*

  12. #12
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Varför inte "tuna" själv?

    Upp till steg 3 är det ganska "safe".
    Tycker det är galet att ens tänka på att trimma själv..

    Förstår dom som Brisse som har grymt kunskap men nybörjare,eller dom som förstår en liten del skall inte ens fundera på det.

    Trimning är mer komplicerat än man tror,visst det handlar väl om luft,bränsle ,tändning men allt gäller att få det att lira, och inte ge endast prestandan utan även körbarhet mm.

    Mvh Kemal

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Inom el och elektronik finns ett ofta passande uttryck som är applicerbart även i den här branschen

    "Rätt kopplat - Hälften vunnet, Friskt kopplat - Hälften brunnet"


    Det gäller att hålla sig på "rätt" sida

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    För en del år sedan sa en av forumets dignitärer att ett 'tune me up' var bättre än att köpa vilket random Steg 1 som helst. De hade tydligen gjort tester på motorlabbet i Södertälje

    Sen dess har det hänt mycket hos leverantörerna och de uppenbara fel (tändning, avgastemp, laddtryck, luftmassa) som det klagades på hos dem och som syntes i Trionic Suite - ingen nämn, ingen glömd - är troligen åtgärdade.

    Om det idag är bättre att köpa ett steg 1 eller att göra ett själv vet jag inte.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Varför inte "tuna" själv?

    Upp till steg 3 är det ganska "safe".

    I "tune me up"-wizard så landar du per auto på 320 Nm (per automatik...har kritiserat detta). Detta med tanke på automatlådor. Möjligtvis valde Dilemma detta "default" så alla SJÄLV skulle välja limit att pajja saker.

    Med rimliga värden här (i tuning wizard) får du mycket bra resultat. Det är alltså limiterat till 320Nm i tuning-wizard. Du får själv ställa upp med T7Suite.


    /Lufto
    Ursäkta men, är du go eller?
    Tune me up i T7Suite är crap, det är common knowledge.
    Funkar däremot helt okej på T5Suite.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  16. #16
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Kan bara hålla med Kemal. Att rekommendera någon som frågar om trimfirmors steg 1 att istället trimma själv känns lite avigt. Det är ju inte som att måla en träbänk...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Att tuna med wizarden kommer att vara safe. Dröm inte iväg.

    Den ÄR safe när man har någon sorts koll . Däremot har jag sett 50-tals (jag vill ju inte överdriva....) bilar där en limiter på 320 Nm fortfarande är aktuell.

    Oj.

    /Lufto

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Att tuna med wizarden kommer att vara safe. Dröm inte iväg.

    Den ÄR safe när man har någon sorts koll . Däremot har jag sett 50-tals (jag vill ju inte överdriva....) bilar där en limiter på 320 Nm fortfarande är aktuell.

    Oj.

    /Lufto
    Så du menar alltså att om man går in och gör korrigeringar EFTER man har kört Tuning Wizard så kan det vara safe?
    Well, då är det inte Tuning Wizard som gjort programmet längre.

    Så kort & gott, nej. Här har du fel.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

Liknande ämnen

  1. Trimma vidare 2,3l 9-5 steg 3
    Av rallytjalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 20:21
  2. 9-5 -00 BSR steg 3, trimma mer! men hur??
    Av johnny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 18:49
  3. 9-3 SS 1.8t steg 3, hur trimma vidare?
    Av Nocz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 22:18
  4. Steg 1 till 9-3 Aero '05. När skall / kan man trimma?
    Av polper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2004-12-12, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •