Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Plötsligt ryck och sedan slamrande ljud från motorn

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 392

    Plötsligt ryck och sedan slamrande ljud från motorn

    Hej på er!
    Var några år sedan jag postade något här på forumet sist då bilhobbyn legat på hyllan ett tag.
    Men köpte tidigare i somras en OG 9-3 med 2,3 T5 kolvar/stakar och T5 topp (som skall vara portad och ha hårdare fjädrar) bilen på garaget (förra ägarens sida):http://www.garaget.org/?car=361154.

    För ett par dagar sedan fick jag ett större problem med "nya" pärlan:

    Hade kört en sväng, gasat ett par repor 100-150 inte med fullgas utan lite försiktigt, utan några konstigheter.
    Ökade farten i "normaltempo" laddade ca 0.6 - 0.7 bar (laddar max ca 1.5), Plötsligt rycker bilen till, det lät som när man skjuter av en tryckslang, växeln hoppade ur och motorn fick ett knackande/slamrande ljud. Stannar och kollar att det inte finns några oljeläckage osv. Provar att köra vidare, bilen går bra, provade som mest att ladda ca 0.7 utan några problem, körde ca 5km. Ställer bilen hemma.

    Bilen har fått stå två dagar, startar den och motorn är nästan slammerfri (ett litet ljud har funnits hela tiden).
    FILM: https://www.dropbox.com/s/fuwdueadgr...44053.mp4?dl=0

    Provar att köra en väldigt försiktig sväng tills allt är genomvarmt, nu är slammret tillbaka men inte lika högt som jag minns det när det hände.
    FILM: https://www.dropbox.com/s/57uxkuzp1l...45124.mp4?dl=0

    Har ni några ideér om vad som hänt?
    Min tanke är att något hänt i toppen, typ en tryckare som strular?

    Kollade tändstiften och de ser OK/ likadana ut på alla 4.
    Ska kolla kompen också men hade inte mätaren hemma för det.
    Oljan se OK ut, och verkar varken ha försvunnit olja eller kylarvätska.


    Tar tacksamt emot hjälp om vad det kan vara då bilen skall mappas om ett par veckor!
    Mvh / Patrik

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Haka av multiremmen och känn på remskivan till AC-kompressorn, ljudet påminner om när det lagret är helt slut och remskivan slänger fram och tillbaka.

    Är den riktigt jävla slut så syns det bara av och titta på den när bilen är igång, vanligt fel på gamla 9-3 är det i alla fall.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 392
    Tack för svar!
    Men tyvärr verkar det vara något mer allvarligt som hänt
    Kollade kompen och har ca 8 kg på cylinder 1, och ca 14,5 på resten. Så det är bara att riva motorn.

    MVh / Patrik

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 392

    Rejält krokig vevstake, Vad hände??

    Jag startade tidigare en tråd om ett missljud i motorn http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%A5n-motorn
    Där konstaterade jag att kompet på Cyl1 var sämre än på övriga (8kg istället för ca 14.5)
    Har nu rivit motorn och förstår nu varför den lät lite illa skulle behöva er hjälp med att förstå vad som hänt.
    Här kommer lite bilder på hur motorn ser ut

    Började med att riva toppen och ser att insugsventilerna har krockat med kolvarna:
    Cyl 1:

    Cyl 2 eller 3:


    Konstaterade att cyl 1 inte riktigt nådde upp till kanten på blocket och det hade ju en anledning......
    vevstaken på Cyl 1 är rejält krokig:


    Den har till och med tagit i cylinderväggen, svårt att få en bild på men här är ett försök:



    Den krokiga vevstaken är krokig i alla möjliga riktningar och ca 7-8 mm kortare än vad den borde.
    Nu till min fråga: VAD HAR HÄNT??

    Mina idéer:
    - Att ventilerna tagit i kolvarna antar jag borde tyda på att kamkedjan kuggat över. spännaren var ute ca 15 mm, är det verkligen rimligt att den kuggar över då? Tyckte allt såg rätt ut när jag plockade av kedjan. Eller kan det ha varit övervarv?

    - Antar att staken var så krokig bör göra att kompet blir rätt lågt på den cylindern, toppen se ok ut och jag hittar inga sprickor i kolven.

    - Men hur staken blivit så krokig förstår jag inte, måste krävas rejält med kraft för det!


    Har ni några idéer?

    Mvh / Patrik

  5. #5
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Sådär krokigt blir det inte utan att det läckt in vatten i cylindern.
    Är toppen portad så kan man ha kommit för nära en vattenkanal.



    Eller så är det för att den är Nordictrimmad.

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Eller så är det för att den är Nordictrimmad.
    Felsökningen är klar! ;-)

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 392
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Sådär krokigt blir det inte utan att det läckt in vatten i cylindern.
    Är toppen portad så kan man ha kommit för nära en vattenkanal.



    Eller så är det för att den är Nordictrimmad.
    Det känns rimligt att det är ett vattenslag!, o toppen ska ju vara portad.
    Har du någon känsla för hur mycket vatten som behövs för att orsaka detta? antar att det inte krävs särskilt stor mängd.

    / Patrik

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Plötsligt ryck och sedan slamrande ljud från motorn

    Citat Ursprungligen postat av simmar´n Visa inlägg
    Det känns rimligt att det är ett vattenslag!, o toppen ska ju vara portad.
    Har du någon känsla för hur mycket vatten som behövs för att orsaka detta? antar att det inte krävs särskilt stor mängd.

    / Patrik
    ....en droppe vatten blir 1200 ggr större i volym när den övergår till vattenånga.... vid tex en förbränning i en cylinder då blir förbränningstrycket väldigt högt i cylindern och staken böjs.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2015-09-15 klockan 21:58.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Fast vattenånga går utmärkt att komprimera! När jag monterade turbo på min gamla SAAB 99 -71 i mitten av 70-talet hade jag ingen laddluftkylare utan jag sprutade in vatten i insuget över ett visst laddtryck. Det fungerade utmärkt som kylning av förbränningen.

    För att få denna skada på vevstaken måste det till oerhört stora krafter som bara kan nås om förbränningsrummet fylls helt med tex vatten. Volymen vatten bör ha varit i storleksordningen "volymen av förbränningsutrymmet i toppen"+ "7-8 mm av slagvolymen". Då blir det tvärstopp och vevstaken blir 7-8 mm "kortare".

    Fast litet konstigt är det nog ändå för vid dessa oerhörda tryck tycker jag att man borde blåsa topplockspackningen långt innan vevstaken kroknar. I alla fall så länge du inte använt "plåtpackning" och "skärringat" (eller vad det heter).

    Du kan ju själv göra en bedömning av kraften genom att räkna på vid vilken belastning en I-balk med vevstakens tvärsnitt och längd böjs om den är löst infäst i båda ändarna.
    Min gissning är nog att du haft ytterligare något eller några problem som hjälpt till att få denna skada.

    Per L

  10. #10
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Som Per L skriver så minns faktiskt även jag vatteninsprutade SAABar från min ungdom, så mindre mängder går utmärkt. I det här fallet måste det varit rejält mycket vatten som mer eller mindre fyllt förbränningsrummet. Har sett några BMW med samma öde men alla gånger jag kan minnas så har det berott på att de kört genom stora vattensamlingar och fyllt insuget med vatten. Det krävdes alltså även där stora vattenmängder.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Liknande ämnen

  1. ljud från motorn
    Av bjornsaabturbo88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 18:52
  2. Ett konstigt el-ljud från motorn!
    Av Foued25 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 12:14
  3. [LÖST] Skorrande ljud från motorn OG9-3
    Av NiX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •