Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Förnya hela chassit på 9-5 2,0t 2003

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Förnya hela chassit på 9-5 2,0t 2003

    Bilen, 9-5 2,0t 2003 25'000mil, börjar kännas sladdrig och allmänt riktigt trött i hela chassit, inkl styrning. Dämpare har gjort sitt m.m. Och eftersom vi tänkt ha kvar bilen ett antal år till så är det mao dags att byta ut chassit mot ett nytt. Frågan är; Räcker det som jag listar nedan?

    Bak
    Fjädrar + dämpare
    Länkarmsbussningar
    Krängningshämarebussningar
    Alla små hjälpbussningar i tvärstag m.m

    Fram
    Fjädrar + dämpare + stödlager m.m
    Främre & bakre länkarmsbussningar
    Spindelleder
    Krängningshämarebussningar
    Krängningshämarestag
    Inre & yttre styrleder

    Allt i powerflex, standard fjädrar+dämpare så blir detta 9300 från SP med rabatter.
    Behöver man byta något mer? Subframebussningar?
    Tankar och åsikter på ovanstående? Blir bilen som ny?

    Nästa år ska drivlinan få sig en omgång den med, men det tar vi då

  2. #2
    Byter du allt som har med fjädringen att göra till nytt borde ju chassit rimligen bli som nytt, men det är inget litet jobb. Tror många bussningar dessutom kan vara rejält bökiga att pressa ut. Skulle nästan tro att du får plocka ned hela bakhjulsupphängningen. Likaså främre bärarmarna. Jag har aldrig gjort det, men misstänker att många bultar kommer sitta rejält hårt och är svåra att få loss. Tillgång till en tvåpelarlyft skulle nog underlätta, likaså en medhjälpare. Tror vi pratar dagar av arbete, men jag arbetar å andra sidan förbaskat långsamt :-)

    Ekonomiskt är det nog tveksamt, men ska du behålla bilen kan det ju vara trevligt att ha den tight och fin. Finns ju ingenting som förstör glädjen med bilkörningen så mycket som ett slitet chassi, med diffusa köregenskaper, klink, klonk och knarr. Bussningarna i subframen borde ju inte direkt påverka köregenskaperna. Dämpar väl mest vibrationer från drivlinan.

  3. #3
    Enligt skissen på Speedparts har du 12 bussningar per sida bak och 3 fram. Inalles alltså 30 bussningar...

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av mackanen Visa inlägg
    Bilen, 9-5 2,0t 2003 25'000mil, börjar kännas sladdrig och allmänt riktigt trött i hela chassit, inkl styrning. Dämpare har gjort sitt m.m. Och eftersom vi tänkt ha kvar bilen ett antal år till så är det mao dags att byta ut chassit mot ett nytt. Frågan är; Räcker det som jag listar nedan?
    Allt i powerflex, standard fjädrar+dämpare så blir detta 9300 från SP med rabatter.
    Behöver man byta något mer? Subframebussningar?
    Tankar och åsikter på ovanstående? Blir bilen som ny?

    Nästa år ska drivlinan få sig en omgång den med, men det tar vi då
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Byter du allt som har med fjädringen att göra till nytt borde ju chassit rimligen bli som nytt, men det är inget litet jobb. Tror många bussningar dessutom kan vara rejält bökiga att pressa ut. Skulle nästan tro att du får plocka ned hela bakhjulsupphängningen. Likaså främre bärarmarna. Jag har aldrig gjort det, men misstänker att många bultar kommer sitta rejält hårt och är svåra att få loss. Tillgång till en tvåpelarlyft skulle nog underlätta, likaså en medhjälpare. Tror vi pratar dagar av arbete, men jag arbetar å andra sidan förbaskat långsamt :-)

    Ekonomiskt är det nog tveksamt
    Många träffar "huvet på spiken" där Anders!
    Pengar är en världslig sak.... folk lägger ju pengar på Ajfånes och annat trams som inte är det minsta kul. Här kommer det bli sann körglädje!!
    Dagar av arbete.... ja minst sagt.


    Välkommen till STCS mackanen

    Låter som som du plankat en del av min projektplan från min Aero 2005 Sedan
    Bakvagnen är klar och som Anders_SAAB skrev så får man riva hela bakvagnen.
    Efter som din inte är en Aero skulle jag även uppdatera krängarna till Aero.
    Och min var 99% rostfri i plåten innan jag började och den rost som fanns var på bakaxelns delar är nu ett minne blott.
    Allt i gummi blev PF lila utom till krängarna där det blev PF Black.
    OEM bussningar i själva bakaxeln är 4+4st och de kräver press.
    Bromsar uppdaterade och det mesta är nytt.
    Dagen efter bakvagen var klar var det besiktning och gubben stod bara storögt och kikade och vågade inte bända med kofoten utan la i från sig den direkt.

    Avgaset fick samtliga bussningar i PF röda utförande då de som satt hade börjat spricka överallt.

    Framvagen pågår och jag väntar på retur av subframe och bärarmar från bläster och lack.
    Alla bussningar i Subframe och bärarmar blir FP lila, krängare PF Black
    Spindlar, pendelstag och styrleder är i gott skick men nya ligger på hyllan och byts vid behov då det är ett simpelt jobb.
    När subframe ändå är nere rök tråget för invändig tvätt trots att det var fint men 3st nya o-ringar i oljeförsörjningen var välbehövligt då de var stela.
    Momentstaget har fått FP Gula+Lila bussningar, växellänkaget Maptun Bronsbussningar
    Bromsarna kommer att vara i nyskick när jag är klar.
    Rivandet av Subframe var ingen lek, styrväxeln satt som berget och behövde omild övertalning.

    Motor & låda har tvättats och motorns färg har bättrats och en läckande o-ring på oljefällan har bytts då det var lite söligt.

    Dämpare som monteras är Bilstein B8 tillsammans med Maptuns fjädrar istället för original Aero dämpare och Eibach fjädrar.
    Därefter väntar 4-hjulsinställning inkl shimsning av bakvagnen. Kommer förmodligen att mäta upp först och shimsa själv och sedan lämna bort för 4-hjulsinställning.

    Drivlinan är redan uppdaterad "färdigt". Kan man bli färdig...

    Hur många timmar och pengar jag plöjt mer i detta avslöjar jag inte men dina 9300 skulle inte räcka långt...
    En del slantar kan ju behöva gå till att komplettera uppsättningen av verktyg beroende på vad man redan har.

    Jag har inte lyft men väl 2 stora domkrafter och 2 små + 4 stora pallbockar och det funkar fint
    Eget dubbelgarage och det mesta jag behöver i verktygsväg inkl. lyft i taket, press, tryckluft, svetsar, handverktyg, WIS, EPC & STM och en fet stereo.
    Det som saknas är väl mer tid...
    Jag vill inte fresta med några bilder.

    Och när -05'an är klar skall -07'an få i stort sett samma behandling...

    Fundera på vad slutmålet är med din bil och välj delar så att vissa delar av kedjan inte är superstark och vissa delar är svaga om man pratar bildligt.
    T.ex. finns ingen anledning till PF annat än att de är lätta att montera jfr. OEM delar om du siktar på std komponenter.
    Bilen var ju fast om fin när den en gång var ny med OEM delar eller hur? Eller är det en sportigare vagn du siktar på så är det en annan femma.

    Att köpa en massa Powerflex och kombinera med standard fjädrar+dämpare känns väldigt fel och felbalanserat.
    Subframebussningar byter man om det glappar eller skramlar eller som jag bara för att det går och jag ändå river hela framvagnen.

    Bromsarna tycker jag bör matcha chassit så det minsta du bör göra är en seriös översyn och ny vätska, beläggen fram uppdateras lämpligen till Ferodo racing så slipper du byta till större bromsar.
    Och när du skriver att drivlinan skall få sitt antar jag du avser att byta kamdrivning och kanske T5 kolvar och mer effekt? Då bör ju chassit hänga med.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Jag hade bytt krängningshämmarstagen bak också. Bytte mina häromdagen och tänkte att dom små rackarna kan väl knappast göra någon skillnad men i kurvorna kändes det som att jag körde en helt annan bil efteråt. :o Hur fan kan dom små stagen göra sån skillnad?

    Sen skulle nog inte jag montera powerflex till krängningshämmarna, möjligtvis fram för att den är så jävlig att byta, oftast måste ju hela subframen ner då skruvarna till överfallen går av och man får då borra ur och använda gängtapp. Så powerflex i subframen kan man ju lika gärna trycka dit när man ändå har den nere, då slipper man förhoppningsvis plocka ner skiten igen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Jag hade bytt krängningshämmarstagen bak också. Bytte mina häromdagen och tänkte att dom små rackarna kan väl knappast göra någon skillnad men i kurvorna kändes det som att jag körde en helt annan bil efteråt. :o Hur fan kan dom små stagen göra sån skillnad?
    Intressant, mina är visserligen i mycket gott skick men TS kan ha nytta av tipsen då jag tror många resonerar som du "dom små rackarna kan väl knappast göra någon skillnad"
    Och de är ju enkla att byta närsomhelst så det går att lösa efteråt, synd att de kostar 324:-/st eller mer (jag som då skulle vilja ha till 2 bilar)

    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Sen skulle nog inte jag montera powerflex till krängningshämmarna, möjligtvis fram för att den är så jävlig att byta, oftast måste ju hela subframen ner då skruvarna till överfallen går av och man får då borra ur och använda gängtapp. Så powerflex i subframen kan man ju lika gärna trycka dit när man ändå har den nere, då slipper man förhoppningsvis plocka ner skiten igen.
    Varför byta bara fram om den är jävlig?
    Och ja, den är jävlig, fick borra ur och gänga upp 3 av 8 på 2 bilar nyligen men med lös subframe.
    River man subframen gör man det självklart men om den inte skall ner skulle jag säga, rör ej för det går av.
    Bak är också jävlig men bara hälften så mycket och att bara byta gummit på plats är nära nog omöjligt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Jag köpte några billiga krängstag ifrån tyskland som inte var original, 85kr/st och märket var NK (vad fan nu det är?). Tänkte att dom ändå är rätt lätta att byta så där kan jag leva med att snåla lite. 324kr/st är ju inget roligt fast visserligen så håller dom säkerligen väldigt länge, det som hade hänt med mina efter 34 000 mil var ju enbart att gummit blivit väldigt hårt, annars var dom i hyfsat bra skick. Speedparts har ju också eftermarknadsstag för 169kr/st och med stcs-rabatten blir det rätt mycket billigare men oftast så är SP's eftermarknadsgrejer proparts och jag har inga bra erfarenheter av dom tyvärr.

    Jag bytte gummit på plats på krängaren bak, visst var det lite bökigt men inte alls som fram.
    Senast redigerat av daekol den 2015-08-15 klockan 03:01.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har funderat på om man kan få nya "gummin" till detta stag svarvade i teflon eller dylikt, någon som känner om det är möjligt?
    Gummit man kränger över krängaren har väl en förträngning så det kanske måste vara av gummi för den var ganska envis när den skulle dit om jag inte minns fel.


    Och varför startar man en tråd och ställer frågor och inte loggar in igen??
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Han har inte haft någon aktivitet sedan han skapade tråden. Kanske löste sig problemet ganska snabbt efteråt utan mer frågor. Men isåfall är det lite tråkig attityd att inte uppdatera med den informationen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Precis, ett forum fyllt av frågor gör ju ingen glad
    Ett forum men besvarade frågor och feed-back är en guldgruva
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej!

    Tack för alla åsikter. Tittade in (ej inloggad, bevakade bara tråden manuellt) titt som tätt dagarna efter men eftersom det inte kom några svar så tänkte jag väntar nån/några veckor till nån svarat, därav min frånvaro.

    Intressanta åsikter ang PF-bussningar. Jag har inga tankar på att förbättra bilens prestanda eller chassi till bättre än nyskick, utan vill få ett "nytt" chassi då det nuvarande lämnar endel över att önska, efter ca 25'000 mil. Därför kommer jag nog hålla mig till orginal och inte PF. Uppgradera krängningshämmaren låter som en god investering hör jag. Annars är det en ren familjebil och kommer inte kosta på den mer än nödvändigt, men kommer troligen ha bilen 3-5 år till, kör ca 2000 mil per år.
    Dock besiktigade jag bilen i veckan med blankt papper och frågade specifikt om de kunde se något på chassit som var slitet, men sa att det var normalt för bilens ålder. Så kanske skjuter på det hela något år till.

    Ang motorn så kommer jag den dagen öppna upp och byta det som behövs. Men om min efterdragning av toppen räcker för att ta bort vattenkonsumtionen (drar lite lite olja, kan dock ej se den nånstans) så kanske jag avvaktar med det.

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nu låter det mer som du vill göra så lite som möjligt men ändå förbättra bilen så den funkar några år till.
    Då skulle jag satsa på en sats originaldämpare/fjädrar alt. dito med nivåreglering alternativt Bilstein B4 + fjädrar samt den stora bussningen fram resp. bak till Powerflexmodell (köpa tomma hylsor för monteringen fram).
    Utöver detta skulle jag bara byta de stag eller bussningar som kärvar eller glappar. Pajar nåt så byter man vid behov.
    Detta skulle jag säga är mest 'bang for the bucks'
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. F: Ni med Chassit.se fjädrar.
    Av Snoddas83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 12:13
  2. Förnya elavtal.
    Av Blue Spirit i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 14:49
  3. [LÖST] Backljus lyser hela tiden, 9-5, 2003
    Av Mattis 2,1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 18:43
  4. Förnya medlemskap
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •