Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SAAB 9-5: Backspegel med kompass och fjärr

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    SAAB 9-5: Backspegel med kompass och fjärr

    Hej,
    har sätt att tex. speedpats säljer den amerikanska backspegeln med kompass och fjärr.
    Det vore coolt att ha det (syftar på garageöppnaren). Men har läst att frekvensen inte är kompatibel med eu-frekvens???
    Min fråga är då, värför säljer speedparts denna del över huvud taget? Måste ju finnas ett sätt att få det att fungera i Europa eller? Mem väljer annar att betala 2000 mer för ngt som inte fungerar?

    Någon som vet hur man får det att fungera? Kan man ändra mottagaren (garageporten)?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Frekvensen är otillåten i Europa och inget att göra något åt. I USA ingår det i ett större system med hemstyrningsprodukter som heter homelink.
    Varför betalar man 2000? Tja, den är rätt snygg och så får man "minsta navin": kompass

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    ok, tack för svaret.
    synd att det inte går..... hade man varit proffsig hade man kanske kunnat byta sändaren,
    Navin, vad visar den egentligen och hur används den?

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Som Bollman skrev lite fyndigt, de är en kompass. Den visar riktningen du kör åt & inget annat.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Vad man kan göra är att om man har en garageöppnare som även säljs i USA med homelink så kan man ju byta mottagaren istället. Farsan har Chamberlain-hissar på sina garageportar och där kan man byta mottagarkortet men har inte orkat rota i det.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Sedan är ju frågan om man ö.h.t ska köra på en frekvens som är förbjuden här. Om jag inte minns fel så är det frekvenser som används för flyget här. Nu är det visserligen inte speciellt sannolikt att det ska ställa till med något allvarligt med den korta räckvidden, men jag skulle aldrig tagit den risken iaf.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Här är en på youtube som har en fix för Chamberlain-portar.
    Senast redigerat av canard1971 den 2015-08-10 klockan 10:19.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, jag vet inte om det spelar så stor roll. Alla importerade bilar från USA har 315Mhz på sina fjärrkontroller, liksom min 9-5 som är byggd enligt us-spec men såld av Saab här i Sverige. Det handlar mest om vilka band man beslutat vara fria. Tittar man på Eus frekvenstabell så används 315MHz av militär och atc, men jag har aldrig hört att atc faktiskt använder den frekvensen, de använder ju de internationella frekvenserna, annat vore ju rätt korkat.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Homelink skriver: "HomeLink is compatible with radio frequency devices operating between 288 and 433 MHz. Select 2007 and newer vehicles are compatible up to 433 MHz."

    De är väl nu uppe i version 7 av Homelink, genom åren har frekvensspektrat ökat, nya features & säkerhetsåtgärder.

    http://www.homelink.com/

    http://www.homelink.com/assets/downl..._ukenglish.pdf

    https://en.wikipedia.org/wiki/HomeLi...Control_System


    How to make US Homelink compatible with European garage door openers (Troligen inte helt okej om man ser till den rent lagliga aspekten)
    https://www.youtube.com/watch?vXcLVWRJYhI

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    jag skickade ett mail till homelink o frågade om det gick att programmera om, men tydligen inte. Va värt försöket.....
    Bor i Tyskland men här är frekvensen också olaglig för privat bruk. Men läste som hastigast att 433MHz var tillåten, får kanske kolla upp det noggrannare. Kanske är de backseglarna efter 2007 tillåtna?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    tror ni det går att bygga in en "handsändare" i backspegeln.
    Finns ju tex sändare som är så små att du sticker in den i cigaretttändaren. Borde man inte kunna bygga om den? Vem är skicklig på sånt här?

    http://www.torix.de/handsender/hoerm...FWLKtAodTSgKmw

Liknande ämnen

  1. OBS! Tips ang. backspegel med kompass!
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-05-30, 16:46
  2. OG9-5 Inkoppling av backspegel med kompass
    Av master2.se i forum FAQ
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-09-10, 18:42
  3. Inställning av magnetzon på backspegel med kompass...
    Av CrystalMethod i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 18:02
  4. Var köpa Backspegel med kompass?
    Av Blodpudding i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •