Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Varför eftermarknadsintercooler

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21

    Varför eftermarknadsintercooler

    Ni som kör med eftermarknads-intercooler, vad har ni för temperaturer (intakeAirtemp) ?
    Med original på en 95 2.3t -00 så ligger jag ganska konstant på 45°
    Vad är anledningen till att ni bytt intercooler öht ?
    Är det så att original inte tål höjt laddtryck ?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Kör orginal ic med steg 3 på min 9-5 Aero. Vid landsväg ligger insugstemp på 25-30 grader, stadskörning 40-45 nu på sommaren. Dock så har jag ingen kondensor som värmer min ic.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    intercooler...

    Effektiviteten på ic ser du vid hård långvarig belastning inte i snäll landsvägsfart. Jag ligger med alu ic på org placering runt 10 grader över utomhustemp vid 90-110 km/h. Dock med fullgas på 3-4 i ett svep så stiger insugstemp avsevärt mkt mindre än med org ic. Edit: kör 9-5 aero -03 med 315+ hk.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Mr_Sunbear

    Effektivitet mellan orginal och min ETS ic kan man se även vid normal körning.

    2013 åkte jag ner till Bosnien och körde låga farter 50-100 km/h och den drog ner effekt utan att belasta bilen trots 100 oktan bensin..

    Denna år åkte jag med 300 hk och hade inte en enda nedsäkning av effekt,trot att det är bättre ic som ligger bakom det hela..

    Det jag menar är efter låga farter är effekt borta med orginal ic medan nuvarande koncept har inga problem.

    Med ets ic och Hirsch 300 hk kan jag lätt säga att bilen med 100 oktan har inga problem att klara av fullgas repor på autobahn uppåt 37 grader utetemp.

    En bättre ic kommer att göra skillnad på alla området ,orginal duger som sagt inte ens till lugn körning vid låga farter.

    Högt oktan och autobahn uppåt 20 grader funkar det gasnka bra dock.

    Kemal

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Mkt text så jag kortade ned en aning ;-) /B

    Kemal
    Helt rätt i det du skrev håller med. Men att lättast märka skillnad mellan org o aluic är när man har gasen i botten ett par repor. Bilen tröttar inte ned sig med bättre ic.

    Sen bidrar en aluic till lägre temp oavsett fart och körning och det underlättar ju med för motor o turbo.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Jag säger inte alls emot ovanstående men det är märkligt hur pass bra original 9000 IC funkar på min gamla Sierra.
    Nu är det ju inget minste under huven men i alla fall i krokarna av 300Hk en bra dag.

    Har kollat massor av gånger och inte ens de svettigaste sommardagarna så stiger tempen särskilt mycket över utgångstemp (som ligger ca 5-10 grader över yttertemp. Trots långa svep från 1700-6000rpm på femman så stiger tempen kanske 5-10 grader, sällan mer.

    Jag har slutat att grunna på ny bättre IC p g a värmen, utan siktar på ny helalu-IC mest för säkerheten mot att trycka ut plastgavlarna med laddtrycket.

    Är det förresten nån som har testat den 9000 helalu-IC som Maptun säljer? Tänka mest på hur vikten är jämfört med original. Många helalukylare är ju ta mig fan blytunga.....
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Äre bara Björn som inte har en ETS

    Då kanske det är därför han hellre åker i en halv bil (cab) när det är varmt

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418 Visa inlägg
    J utan siktar på ny helalu-IC mest för säkerheten mot att trycka ut plastgavlarna med laddtrycket.
    Säkerhetsaspekten är ett argument som ofta öppnar plånboken, så då är det bara att köra på vare sig man skall övertyga gumman eller sig själv.
    Miljöargument låter också bra, är det inte därför vi åker på sprit?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Äre bara Björn som inte har en ETS

    Då kanske det är därför han hellre åker i en halv bil (cab) när det är varmt
    Kollade så sent som idag vad min nippontipponkina-ic ger, 22-23 grader ute och acc off så ligger inlopp på 30 grader i 105 km/h slog jag på acc så blev det 33-34 grader i inloppstemp.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418 Visa inlägg
    Jag säger inte alls emot ovanstående men det är märkligt hur pass bra original 9000 IC funkar på min gamla Sierra.
    Nu är det ju inget minste under huven men i alla fall i krokarna av 300Hk en bra dag.

    Har kollat massor av gånger och inte ens de svettigaste sommardagarna så stiger tempen särskilt mycket över utgångstemp (som ligger ca 5-10 grader över yttertemp. Trots långa svep från 1700-6000rpm på femman så stiger tempen kanske 5-10 grader, sällan mer.

    Jag har slutat att grunna på ny bättre IC p g a värmen, utan siktar på ny helalu-IC mest för säkerheten mot att trycka ut plastgavlarna med laddtrycket.

    Är det förresten nån som har testat den 9000 helalu-IC som Maptun säljer? Tänka mest på hur vikten är jämfört med original. Många helalukylare är ju ta mig fan blytunga.....
    Utan o veta, men ic kanske sitter gynsammare o får bättre luftflöde på forden än på Saab 9000. På 9-5 är det inte så bra flöde av kylluft som man kanske kan tro.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Kollade så sent som idag vad min nippontipponkina-ic ger, 22-23 grader ute och acc off så ligger inlopp på 30 grader i 105 km/h slog jag på acc så blev det 33-34 grader i inloppstemp.
    Hej Björn,
    Min ligger på ca 5-6 över utrtemp i dom fartena.
    Om jag kommer ihåg rätt så har det ingen betydelse om jag stänger av AC eller ej.Däremot så ökar den nån enstak grad om jag har en fordon framför mig.

    Undrar varför din ökar 3-4 grader om du slår på acc?

    Får väl kolla upp igen om acc har något betydelse.
    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej Björn,
    Min ligger på ca 5-6 över utrtemp i dom fartena.
    Om jag kommer ihåg rätt så har det ingen betydelse om jag stänger av AC eller ej.Däremot så ökar den nån enstak grad om jag har en fordon framför mig.

    Undrar varför din ökar 3-4 grader om du slår på acc?

    Får väl kolla upp igen om acc har något betydelse.
    Kemal
    Tempen ökar för att kondensorn sitter framför intercoolern. Kondensorn kyler gasen till ac och blir således varm, och värmer luften som passerar igenom och sedan når intercoolern.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  12. #12
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Tempen ökar för att kondensorn sitter framför intercoolern. Kondensorn kyler gasen till ac och blir således varm, och värmer luften som passerar igenom och sedan når intercoolern.
    Hej,
    Det är jag medveten om men är osäker om det ökar på min med flera grader.
    Hade för mig att det ökade inget eller max 1 grad.
    Måste jag köra länge utan acc på för att märka skillnad eller ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,
    Det är jag medveten om men är osäker om det ökar på min med flera grader.
    Hade för mig att det ökade inget eller max 1 grad.
    Måste jag köra länge utan acc på för att märka skillnad eller ?
    Det beror lite på vad acc är inställd på för temperatur i bilen. Ju hårdare den får jobba ju varmare blir kondensen och den luften är varm och sänker ic:ns verkningsgrad. Stänger jag av acc tar det mindre än en minut till inloppstemp börja sjunka.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Visserligen inte en 9-5 nu men en og9-3. 9-3:an har förvisso mindre IC men sitter mycket bättre till (framför kondensorn). Efter 2-3 repor fullgas 50-170 km/h i motlut så var jag uppe i drygt 60 grader över utetemp med en B205R med steg 3 och sprit. Med min Kinatjingtjong-IC i alu så landade jag på ca 24-25 grader över utetemp när jag gjort samma repor i samma backe.

    Jag glömde dock kolla vad org-IC hade för temp vid landsvägskörning, men med alu-IC'n så är jag nere på 5-6 grader över utetemp

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Har både kina och org IC ( 2 x 9000saabar) och kan lugnt säga att org IC har bättre konstruktion av celpaket, tätare,( större area för kylning) och riktad flöde 45/135 deg,
    Sämre; finns plast gavlar.
    Resume: 2st 9000 ihop svetsade med alu gavlar och ingen kondensor framför dom är det bästa i mina ögon.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Varför får jag inte upp den?(eller varför rör sig inte temp)
    Av danne_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 20:21
  2. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:12
  3. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •