Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Automatisk avbländande sidospeglar missfärgade

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Automatisk avbländande sidospeglar missfärgade

    Båda sidospeglar har blivit missfärgade i ytterkanten.
    Vid normal användning så fungerar dom såklart men det blir lite dubbel spegel bild.
    Har provat göra ordentligt rent men utan förbättring.

    Hur länge det varit så vet jag ej, då frun inte verkar använda sidospeglarna!!!

    Lägger till en bild för att illustrera problemet.

    När jag ändå fått loss glaset sitter motorn för infällning där bakom eller i foten på spegeln.

    /M
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Har börjat få liknande på min 9-3 Aero -09, tror det är samma artikel på min bil som din, surt är det. Tror man måste byta glaset men att det är (iallafall har varit) svårt att få tag i nya glas.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -

    Question Bruna "brända" sidospeglar, 9-5 2008.

    Hej,

    När jag kikar runt på 9-5 så stöter jag jämnt och ständigt på bilar där en, eller båda sidospeglarna är brunfärgade, eller "brända". Från en annan tråd fick jag information om att fukt trängt in och oxiderat materialet. Frågan är nu, kan man köpa vilken sorts spegelglas som helst som utbyte, eller måste det vara något speciellt glas? Bilarna i fråga har automatiskt avbländande sidospeglar. Sätter man denna funktion ur spel, om man köper fel ersättningsglas?

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Tyvärr får du kika på skroten/begagnatmarknaden om du vill ha spegelglas med automatisk avbländning, dessa tillverkas ej längre vad jag vet.

    Däremot är det inga problem att montera "vanliga" spegelglas med enbart el-uppvärmning. Finns nya hos tex Maptun, alternativt kan man plocka på skroten. Sitter på 9-5 04-10 (pratade om det i en annan tråd här om dagen, kan vara så att det passar från 02 också, men jag hedgar), är även samma spegelglas på 9-3 03-12.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Stort tack för snabbt svar, wille61! Så avbländningsfunktionen sitter alltså i själva glaset? Själva glaset flyttas inte av motorn vid avbländning?

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Stämmer, bytte en av mina sidospeglar så sent som igår (från trasig med avbländning till en vanlig med enbart uppvärmning) och det är helt enkelt en kontakt mindre.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Nån länkade förut till en utrikisk webshop som sålde originnalglas för avbländande speglar, inte helt oväntat kostade dom ungefär som dom var gjorda av guld.

    Men vill man verkligen ha det så kanske det finns kvar där om man hittar länken.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Dom sitter inte i någon Opel modell dom glasen ?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Vad jag kan se så finns dessa som originaldel ? iallafall V som kostar 1940kr, H ersätts till komplett sats lika som 2010.

Liknande ämnen

  1. Problem med automatisk avbländande innerbackspegel
    Av Spiderpig i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 00:06
  2. [LÖST] Automatisk avbländande innerspegel m. kompass OG9-5
    Av DumDum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 16:06
  3. Missfärgade kolvar/ ventiler og900..?
    Av Rallyy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 07:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •