Hej.
Undras bare om avgastempen kommer at stiga om jag packar inn downpipe och grenrør i avgasbandage för at redusera tempen under huven. Har hört at lambdasond osv inte tåler höga avgastemperaturer.
Hej.
Undras bare om avgastempen kommer at stiga om jag packar inn downpipe och grenrør i avgasbandage för at redusera tempen under huven. Har hört at lambdasond osv inte tåler höga avgastemperaturer.
I teorin ja, i praktiken högst sannolikt. Frågan är hur mycket.Ursprungligen postat av Öyvind.H
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Downpipen vill du väl inte linda in i bandage och hålla kvar värmen?
Det är ju efter turbon som du vill bli av med avgaserna, och som alla vet tar varma avgaser mer plats än kalla. Turbo och grenrör är säkert bra att linda in för att få högre fart på avgaserna, men downpipen tycker jag du ska låta bli.
Niklas Olofsson
Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01
Ja, men inte förbränningstempen.
Bra och bra.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Avgaserna expanderar ju över turbinen, och ju högre turbininloppstemperaturen är ju mer energi finns det ju tillgängligt att utgå ifrån. Detta gör att man normalt har ett temperaturfall över turbinen.
När det gäller att isolera grenrören så kommer en eventuell skillnad vara mycket liten då enbart ett fåtal procent av värmeenergin avges från grenröret.
Tacksam för alla svar. Tror jag skippar eksosbandagen. Är tydligen inte mycket at hämta på den för mej som har original bil.