Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: FAQ: Eftermontera Saabs Turboinstrument i Saab 9000.

  1. #1
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    FAQ: Eftermontera Saabs Turboinstrument i Saab 9000.

    Tänkte visa hur man går till väga med att eftermontera Saabs egna turbo/apc mätarhus i en Saab 9000 som inte har det. Dvs 2.0t och 2.3t.

    Det man behöver är ett huvudinstrument från en 9000 av samma årsmodell. Detta är viktigt så allt funkar. T ex så går det inte att montera i ett huvudinstrument från en 9000 1994 i en 9000 1996. Då Saab bestämde sig för att ändra om kretsfolien för turbo/temp/tank-mätar instrumentet. Men från 1995-98 så går det då de har samma kretsfolie. Skillnaden ser ni på bilderna nedan.

    1994 års folie


    1995-98 års folie


    Monterar man ett huvudinstrument från 1994 i en bil från 1997 så ser det ut så här.



    Blinkersindikator lyser hela tiden (blinkar när man blinkar höger), tempmätaren och tankmätarna döda.

    Men nu kommer beskrivningen hur man gör.

    Glöm inte att koppla bort batteriet innan ni börjar demontera något!

    1: Demontera A-stolpbeklädnaden.




    Sitter med 3st klipps.


    2: Demontera skruvarna för högtalargallren.


    3: Koppla ur larmdioden.


    Lägg undan kontakten för larmdioden så den lättare kan fiskas upp senare vid återmontering.


    4: Tag bort gummit för högtalarna.


    5: Demontera alla skruvarna för locket på instrumentbrädan.


    6: Demontera vajer (gula pilar), kontakten för solcellen (blå pil). Sedan drag locket bakåt så dess styrning (grön pil) lossar och sen lyft ur locket ur bilen.




    7: Demontera huvudinstrumentet genom att lossa 2st skruvar (gula pilarna) och lossa alla kontakter på baksidan.


    Nu är huvudinstrumentet ur bilen. Då skall hastighetsmätaren skiftas. Kan ju vara roligt om miltalen stämmer. Och för att få loss det så gör man så här.

    1: Demontera EDU'n genom att lossa de 4st skruvarna (svarta pilar).


    2: Demontera 4st skruvar (gula pilar) och lyft ur hastighetsmätaren.




    3: Montera i hastighetsmätaren i huvudinstrumentet med Turbo/APC mätaren och skruva fast den med de fyra skruvarna.

    4: Montera EDU'n och skruva fast den med sina fyra skruvar.

    Nu är huvudinstrumentet klart för återmontering i bil.



    Innan montering i bilen så skall vakuumslang monteras i torpedväggen. Man ser 2st vita anslutningar till höger under den vänstra vindrutans defroster. Anslut på den lilla anslutningen. Sen får man dra vakummslang från andra sidan i akvariet vid vindrutan i motorrummet och ansluta den mot en ledig anslutning på insuget. Bilder på detta återkommer jag med.
    Återmontering i bil sker i omvänd ordning med början på punkt nummer 7. Men innan ni monterar dit locket så slå på tändningen för att se att alla funktioner fungerar!



    Lycka till!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_Lööf den 2015-08-11 klockan 22:01.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #2
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Du har säkert bättre koll än mig på detta, men man kan ju glömma!
    Visst är det väl så att man bör koppla bort batteriet, annars börjar väl airbag-lampan lysa? Eller var det något annat jag sysslade med den gången?
    Kan ju vara värt att nämna i så fall!

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av A.Chr Visa inlägg
    Du har säkert bättre koll än mig på detta, men man kan ju glömma!
    Visst är det väl så att man bör koppla bort batteriet, annars börjar väl airbag-lampan lysa? Eller var det något annat jag sysslade med den gången?
    Kan ju vara värt att nämna i så fall!
    Nä det är rätt. Glömt att nämna det. Då jag fick kortslutning/avbrott Airbag lampa när jag läste ur felkoderna.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Nä det är rätt. Glömt att nämna det. Då jag fick kortslutning/avbrott Airbag lampa när jag läste ur felkoderna.
    Du kanske kan skriva in det som ett steg i guiden, så ingen åker på att betala för att få den släckt i onödan?

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Tänder sig SRS bara av att man pluggar ur instrumenthuset? Jag har för mig det var först om instrumenthuset var urkopplat och man vrider på tändningen undertiden det var urkopplat.

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Fick SRS lamptändning när jag hade isär instrumentet andra gången då jag bytte till ett rätt. Och då jag ej hade på tändningen när jag kopplade ur kontakterna.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Gjorde detta och tror jag hade tändningen på under någon del av arbetet utan att srs tändes... Men eftersom jag har tech2 så hade det inte varit nåt problem och därmed inte någon jag var orolig för...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Det ja fick för felkod var Avbrott/kortslutning på SRS lampan. Har ISAT så jag var inte heller orolig.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Turboinstrument
    Av tobban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •