Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vatten i bilen vid kraftigt regn OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    47

    Vatten i bilen vid kraftigt regn OG9-5

    Nere vid fötterna på passagerar sidan så blir det blött på golvmattan när det regnat.
    Jag är helt ny på saab så tipps på vart det kan läcka in och hur jag åtgärdar det mottages tacksamt!

    Om någon dessutom kan tala om för mig hur jag släcker Service texten på min bil så vore det bra. (Ingen handbok)

  2. #2
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    441
    Vatten på passargerargolvet brukar oftast bero på igensatt dränering till klimatanläggningen. Det finns två dräneringar undertill bilen, ungefär rakt under respektive framdörr. Om dräneringen är igensatt stiger kondensvattnet inne i klimatanläggningen för att så småningom rinna ut på passargerargolvet. Ett sätt att kolla det här är att stänga alla luftspjäll inne i bilen och sen sätta fläkten på max. Då ska det blåsa luft ur dräneringshålen under bilen.
    Om man demonterar mattan så ser man slangarna inne i kupen. Till att börja med kan man försöka rensa utifrån (underifrån) innan man börjar riva inredningen.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Öppna mittkonsolen på passagerarsidan precis som vid byte av kupéluftfiltret och kolla filtret samt gör rent utrymmet, är dräneringarna igensatta är det oftast smutsigt och även ett nytt filter kan behövas.
    Det är här dräneringarna kommer från och man kan skölja slangarna och se att det rinner ut under bilen.
    Att följa Herr Tomas råd att stänga alla spjäll för att skapa övertryck är för övrigt bra att göra regelbundet för att hålla slangarna fria.


    Ett annat ställe som ofta är orsak till läckage vid regn är att dräneringen framför torkarna är igensatt, den mynnar ner bakom motorn och fylls ofta av barr, löv och annat skräp beroende på var man parkerar. Spola rent med vattenslangen.

    Välkommen till STCS Aeero

    Hur du släcker serviceindikeringen?
    Läser t.ex. FAQ
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jag har precis fixat detta på min bil (Saab 9-5 2005 Linear sedan). Det var dräneringsslangen på passagerarsidan som fick för sig att platta till sig í böjen. Fixade detta genom att korta ner den 1 cm, lite eltejp och 2 buntband så att slangen ska hålla sig cirkulär i framtiden (se bilden). Först så tog jag reda på att det inte kom ut nåt blås enligt bifogade instruktionerna.
    slang förarsidan.jpg
    Kontroll av dränering
    http://saabworld.net/attachment.php?...8&d=1298440973
    Rengöring av slangar (Jag behövde dock inte göra detta).
    http://saabworld.net/attachment.php?...9&d=1298440975

    Var beredd med en plastbehållare och tjock trasa ifall det kommer mycket vatten när ni kopplar loss slangen.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Nog smart att passa på att blåsa rent när man byter kupefiltret.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Visst är det bra med länkar. Ett tag. Sen kan de vara borta.
    Det skulle vara bättre att ersätta/komplettera med dem som bilagor.
    För det är väldigt bra info. Tack!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen dör vid regn 9000 T16 -85
    Av Turbo_Flotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-07, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •