Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Hur felsöka startproblem 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388

    Hur felsöka startproblem 9000

    Har en saab 9000 classic 2.3t -98 med aero motorn som gett upp bilen har gått ca 26000mil.
    Var iväg o handlade o när jag skulle åka hem så startar bilen i typ 2sek för att sedan dö och nu vägrar den gå igång. Den tänder till ibland vid startförsök.
    Är i stort behov av bilen då jag ska flytta i helgen så nu är frågan hur jag felsöker smartast. Lossade bränsleledning lite o där verkade det finnas tryck, men frågan är om det är tillräckligt

    Jag har en extra tändkasett som det ska provas med ikväll, men om det inte hjälper vad ska man göra då?
    Vad kan det finnas för saker som bråkar?
    bränslepump
    Vevaxelgivare

    något mer man bör kolla? ska även prova läsa ut felkoder.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Bränslepump, vevaxelgivare och tändkassett är typ de tre sakerna som går sönder på en 9000, annars brukar de "alltid" starta.

    Så börja med detta först

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Smyger mig in på detta inlägg också..

    Köpte mig en saab 9000 2,0 t 150 AUT årsmodell 97 igår. Tar mig hem klockrent från säljaren. Startar galant när jag ska in till jobbet idag.
    När det är dags för lunch vill den inte starta. Startmotorn jobbar, ibland vill den nästan riva igång, men det hoppet försvinner efter ungefär 1 sek.

    Batteriet är nytt. Hur byter man tändkasset och hur felsöker man bränslepumpen?

    hjälp uppskattas enormt.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Tändkassett är lätt att byta, fyra skruv (torx T30 om ingen bytt ut dem) och sedan en kontakt. Jobbet gjort på typ 3min.

    Det röda på bilden är kassetten (bild lånad från Dab på STCS)

    187768-bb60635afe53181cce7c70449ce1334b.jpg

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Fick låna en tändkasset av lokala bilverkstaden. hur får man loss kontakten ? har fastnat där

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Fick loss han. Motorn startar efter 3 försöket. borde vara kassetten då eller ? stängde av och prova igen då starta den på första

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    Får hoppas att ja har samma tur med då!

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Julle3 Visa inlägg
    Fick loss han. Motorn startar efter 3 försöket. borde vara kassetten då eller ? stängde av och prova igen då starta den på första
    Du lär hittat felet!

    Byt ut mot en annan, men köp inte en ny på Biltema eller något annat ställe som säljer Kina-kopiorna, satsa på Saab original (tillverkade av SEM). Din bil ska ha röd kassett och en ny original kostar tyvärr ca 3500kr. Mitt tips är att du köper 2st begagnade originalkassetter, en som du monterar och sen som du lägger i bagaget så slipper du bli ståendes efter vägen om den skulle gå sönder.

    Går den inte sönder för dig så kan du hjälpa någon efter vägen... En kompis har sålt två tändkassetter efter vägen när han vart ute och kört och stannat till och hjälpt till.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 175
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av hall112 Visa inlägg
    Har en saab 9000 classic 2.3t -98 med aero motorn som gett upp bilen har gått ca 26000mil.
    Var iväg o handlade o när jag skulle åka hem så startar bilen i typ 2sek för att sedan dö och nu vägrar den gå igång. Den tänder till ibland vid startförsök.
    Det är med stor sannolikhet bensinpumpen som inte går. Detta att den går 2 sekunder för att sedan inte alls starta är typiskt, det den gick på var existerande bränsletryck. 26000mil är också en ganska typisk livslängd för de bränslepumpar som är original i 9000 93-98, så det skulle överraska mig lite om det är något annat. (Det är t.o.m. så att jag brukar rekommendera preventivt byte av bränslepump vid 25000mil om den aldrig är bytt.)

    För att verifiera att bensinpumpen inte går kan man lyssna. För att säkerställa att det är pumpen och inte något relä eller startspärr så tar man, efter att kontrollerat att (för din bil) säkring 14 i handsfacket är hel, en multimeter och mäter spänningen på säkringen, vid startförsök, det ska komma en puls där när man slår på tändningen. Om man har en multimeter med 10A-uttag så kan man fortsätta med att, med tändningen avslagen, koppla permanent 12V från t.ex. säkring 22 (varningsblinkersen) och se om pumpen drar ström (ska var några Ampere om pumpen är hel). Drar pumpen ingen ström är sannolikheten för att det är pumpen som är trasig nästan 100%. (Mätningar och överkopplingen mellan säkringarna görs med fördel på testuttagen på säkringarnas topp, spelar i praktiken ingen roll vilken ände på respektive säkring man kopplar om säkringarna var hela - har någon gått sönder börjar man med att prova ny säkring och se om den också går sönder.)

    Byte av pump finns två vägar, antingen byter man pump inne i tankarmaturen, men då gäller det att vara försiktig så man inte bryter sönder några av plasthakarna för bränsleanslutningarna och ser till att använda bränsleslang som tål bensin på utsidan (finns forumtrådar), eller så köper man en ny armatur (som går mycket enklare och snabbare att byta). Originalarmatur från Saab runt 3500:- med moms, så bara byta pumpen är väsentligt billigare (piratarmaturer kommer ibland med egna problem så det skulle jag undvika): https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-08-07 klockan 02:12.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Fler frågor. Allting frid och fröjd efter bytet till lånekasseten. Låter bilen stå 5 timmar för att sedan åka hem. Tar 4 startförsök innan jag kom iväg..

    Imorse på första startförsöket tänder motorn nästan till i någon sek. Dem efterföljande 6 försöken snurrar bara startmotorn utan någon antydan till tändning. Bilen fick stå kvar hemma idag...

    På Långmilarens beskrivning låter det som att kanske pumpen har gått?

    Fler tips på felsökning?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 175
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Julle3 Visa inlägg
    Fler frågor. Allting frid och fröjd efter bytet till lånekasseten. Låter bilen stå 5 timmar för att sedan åka hem. Tar 4 startförsök innan jag kom iväg..

    Imorse på första startförsöket tänder motorn nästan till i någon sek. Dem efterföljande 6 försöken snurrar bara startmotorn utan någon antydan till tändning. Bilen fick stå kvar hemma idag...

    På Långmilarens beskrivning låter det som att kanske pumpen har gått?
    Min analys var på de symptom hall112 har. Du har inte samma symptom.

    Den stora skillnaden är att ditt problem sannolikt inte är en sak som kommit plötsligt, från situationen så är min gissning nämligen att föregående ägaren försökt åtgärda felet men misslyckats och därför tröttnat på bilen. Därmed inte sagt att det i sig är ett komplicerat fel.

    Eftersom du nu provat med en ny tändkassett och det inte verkar vara problemet så finns bara ett vanligt fel på tändsidan kvar (jag förutsätter att du kollat att tändstiften ser vettiga ut i samband med tändkassettstestet?), det är om vevaxelgivaren är dålig, det skulle i ditt fall då kunna vara en rejält dålig sådan (och tidigare ägare vet då högst sannolikt mer om hur felet BÖRJADE yttra sig).

    För att kolla om det är fel på bränslesidan så använder man typiskt startgas. Startar den enkelt på startgas men vill sen inte gå så kan det finnas anledning att kolla bränsletrycket. Om den går som den ska efter att ha tänt på startgas kan det också vara luftläckage, motorn tänder mycket snällare på startgas.

    Men du har inte berättat hur motorn går efter den har startat, går den perfekt då eller har den hyss för sig?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tusen tack.
    Slängde ett snabbt öga på tändstiften, såg inte skitigt ut. Ska dubbelkolla en gång till.

    Ska prova med startgas. Aldrig gjort det förut.


    När motorn startar ligger den på jämn tomgång. Laddar när den ska. Låter inte konstigt.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 175
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Julle3 Visa inlägg
    Tusen tack.
    Slängde ett snabbt öga på tändstiften, såg inte skitigt ut. Ska dubbelkolla en gång till.

    Ska prova med startgas. Aldrig gjort det förut.


    När motorn startar ligger den på jämn tomgång. Laddar när den ska. Låter inte konstigt.
    Fast börja med att ringa säljaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    säljaren svarar inte. TändstiftEn ser inte direkt nya ut. Prova att byta ut dem eller köra med startgas först ?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    problem solved. Larmet har varit på utan att det fungerat, vilket har gjort att jag ibland försökt starta bilen med stöldskyddet aktiverat

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    Min bil startafe efter ett slag på bensinpumpen så det är pumpen som är problemet. Skulle fixa en tilfällig lösning så drog till skroten o plockade en pump för att sedan kunna beställa o byta i lugn o ro med en extra armatur.

    Med den vanliga turen man har så går väl en av bränsleanslutningarna vid pumpen sönder.. Suck! Den svarta kontakten gick av så den måste bytas.. Någon som har tips på hur man ska göra det?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 175
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av hall112 Visa inlägg
    Min bil startafe efter ett slag på bensinpumpen så det är pumpen som är problemet. Skulle fixa en tilfällig lösning så drog till skroten o plockade en pump för att sedan kunna beställa o byta i lugn o ro med en extra armatur.

    Med den vanliga turen man har så går väl en av bränsleanslutningarna vid pumpen sönder.. Suck! Den svarta kontakten gick av så den måste bytas.. Någon som har tips på hur man ska göra det?
    Jag vet inte riktigt vad du menar med att den svarta kontakten gick av, men rent generellt så om man tar det lugnt och petar upp spärrarna med t.ex. tandpetare så de precis släpper och sedan bänder anslutningarna i exakt rätt riktning med långa skruvmejslar så går det nog bra. De stora risken är att man bänder spärrarna för långt och/eller drar direkt i anslutningarna och får ett okontrollerat ryck när det släpper.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    det finns en svart o en grå anslutning. den svarta kontakten gick rakt av så plasten var vädigt känslig i denna. Frågan är om den ledningen går till bränslefiltret så man kan byta hela slangen eller om man bara kan nypa bort en kontakt på skroten o trycka på den på befintlig ledning.

    - - - Uppdaterad - - -

    är alltså denna
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/motor/branslesystem/branslepump/monteringsdetaljer/101767_4161766.html

    verkar ju bara som man ska fixa en ny o klipa av slangen o montera den nya
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  19. #19
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    hall112: Om du kallar sakerna för dess rätta namn så minskar risken för missförstånd. Du pratar om nipplar, kontakter är till elanslutningarna.

    Går en nippel av men anslutningen och spärren i armaturen är hel är det bara att köpa en ny nippel enligt din egen länkning och byta ut. Om det är samma stenhårda plastslang som till 9-5 så måste du värme med varmluftpistol eller liknande annars lär den vara jobbig att få på.

    Smörj silikonfett på nippels två o-ringar så blir det lättare att trycka ner den, även silikonspray underlättar losstagning. Använd dock INTE sådant där slangen ansluter.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    Hade jag vetat att denna kallades nippel så hade jag ju skrivit det Står ju ovan "Med den vanliga turen man har så går väl en av bränsleanslutningarna vid pumpen sönder.. Suck! Den svarta kontakten gick av så den måste bytas.. Någon som har tips på hur man ska göra det? "

    ja ja.. frågan är hur bra det är att böka med varmluftspistol på en bränsleledning precis vid pumpen o tanken??
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felsöka trasig ACC 9000 -97
    Av Ekilainen i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 18:31
  2. Felsöka SRS på 9000
    Av Mr.O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 00:03
  3. startproblem - saker att felsöka mottages gärna
    Av Bergström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-05, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •