Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Verktyg som behövs för att demontera främre bromsok NG9-3

  1. #1

    Verktyg som behövs för att demontera främre bromsok NG9-3

    Hej,

    har fått något gnisslande ljud från h.frambroms tror jag. Upphör när man bromsar så antar något åkt in där mellan belägg och skiva kanske.
    Hurusom vad är det för hylsa/verktyg/bits man behöver för att ta bort själv oket?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Glidpinnarna demonteras med en stor insex, minns inte storlek men 8 mm eller däromkring. Först tar du bort fjädern på framsidan av oket och pressar in klossarna lite genom att bända med en mejsel. Det sitter skyddslock i plast över glidpinnarna, de är bara att bända bort. Glidpinnarna ska dras åt med 28 Nm.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Glidpinnar brukar vara 7mm insex. Om du ska lös med byglarna till bromsoken så är det antagligen torx E20.

    Finns billiga satser med hylsor på Biltema (10 års garanti) som har funkat bra för mig, tror även Swedol har men de är lite dyrare.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154
    Jag använde nog fel hylsa till en början... Men framförallt satt mina som F A N. Gick inte å få bort om man inte kommer åt underifrån (Bilen helt upphissad)...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Torxskruvarna till byglarna ska dras med 210 Nm +30 grader enligt WIS. Tryckluftsdriven mutterknackare gör livet mycket enklare när sånt ska bort (om det nu går att komma åt med mutterknackaren just där har jag ju inte provat än).

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    På 9-5 (årsmodell 2004) kom jag åt med mutterknack, men för att jag skulle kunna komma åt den övre bulten så fick jag skruva bort fästet för bromsslang/kabel till ABS-givaren. Körde jag med en förlängare så tog min maskin i innerskärmen.

    På 9-5 så gick det fint och komma åt från sidan med ett dragskaft om man verkligen vred hjulet så mycket som möjligt åt ena hållet. Det är gänglås på dessa bultar från fabrik, jag la på lite nytt gänglås när jag skruvade dit dem igen.

    Om det går på en SS eller inte är bara testa, kanske blir för trångt mot ytterskärm (plåt) eller så kanske inte SS har samma/lika mycket styrvinkel som 9-5.

Liknande ämnen

  1. Vad för verktyg behövs för att byta hjullager
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 17:06
  2. Ska dra åt skruvarna i framvagnen, vilka verktyg behövs?
    Av jockessaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 00:48
  3. Vad för verktyg behövs för att byta spindelled och styrled?
    Av Aeropojk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •