Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Framhjulslager

  1. #1
    Grundladd hammaren70s avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Öland Rälla
    Inlägg
    223
    Medlem#
    9395

    Framhjulslager

    hej har ett morrande ljud vänster fram tror det är hjullagret har varit på verkstad och dom hittade inte något glapp i lagret.Men kan inte lagret låta utan att det är glapp i det.Och hur byter man det lättast måste hela fjäderbenet ner eller klararman det bara att ta bort styrstaget och spindelleden är det någon som vet mvh viktor.
    Kör en Saab 9-3 1.8t biopower 2008.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    du får nog byta verkstad om de inte kan utröna om det är lagret som är dåligt eller inte. De börjar alltid med att låta illa utan att glappa för det. Räcker med en liten rostpor i lagerbanan så låter det utan att glappa för det.
    Borde rimligen höras om man snurrar på hjulet. På din modell byter man hela navet, bara enkelt skruvjobb.

  3. #3
    Grundladd hammaren70s avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Öland Rälla
    Inlägg
    223
    Medlem#
    9395
    okej får kolla själv lyfta upp hjulet och snurra på det och lyssna.
    Kör en Saab 9-3 1.8t biopower 2008.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Det är inte alls säkert att du hör ett lager som börjar bli dåligt genom att för hand snurra på hjulet. Och glappar gör det med all säkerhet inte som också sagts tidigare.

    För att ta reda på vart jag hade mitt malande ljud (9-3Aero -00) fick jag hissa upp framvagnen, plocka bort hjulen samt lägga i 5an och starta motorn.
    Då snurrar framvagnen (växellåda, drivaxlar, bromsskivor) och det går att med ett stetoskop avgöra vart malandet kommer från. Alternativt funkar även en lång skruvmejsel bra som hålls mot lagerhuset och örat.
    Möjligen måste man även plocka bort bromsklossarna. Ligger dom på mer på en sida så är det bara andra sidans hjul som snurrar

    Kruxet är bara att man får vara extremt försiktig så att man inte trasslar in sig i de snurrande delarna.

    I mitt fall kom ljudet från det absolut sista stället jag hade gissat på. Nämligen från det framjhulslager som jag för 1000 mil sedan hade bytt.

    Per L

Liknande ämnen

  1. Framhjulslager OG9-5
    Av nyken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-08-16, 10:31
  2. Framhjulslager 9-3 SS -04
    Av Limpan75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 20:38
  3. Byte framhjulslager 9000
    Av Per-Ola i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 17:50
  4. Framhjulslager 9-3SS
    Av MickeKr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 10:00
  5. Byte utav Framhjulslager
    Av sondell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •