Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 9-5 2006 tändproblem? vad är felet?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 2006 tändproblem? vad är felet?

    Hej.

    Jag har en Saab kombi 2.3 biopower av 2006 årsmodell som har rullat 115xxmil.

    För ca 5-6veckor sedan hände det vid enstaka tillfällen att bilen gick ner på 3 cylindrar och börja skaka, och tappade kraft.
    Detta problem kunde hålla i sig 20 meter till nån minut. Ibland blev det direkt efter start och ibland mitt i körning eller vid gaspådrag, så helt slumpartat alltså.
    Motorlampan har lyst nån gång eller blinkat men till 90% så sker detta utan att en motorlampa lyser. (har inga koder)

    Men nu i fredags så går bilen endast på 2 cylindrar som det känns som, den hoppar och ruskar som aldrig förr, och är jättesvag.
    Den "gasar" även helt av sig själv och pendlar mellan mellan 1500-3000 varv, och när den närmar sig 1000varv så dör bilen helt.
    Detta sker nu varje gång jag startar bilen.
    Så problemet har blivit permanent och bilen går ej att bruka.

    Jag fick tips om att byta tändkassett. Är det det som är problemet tror ni? Eller kan det vara något annat som spökar?
    Och om det är tändkasetten så verkar det finnas en hel del olika.. jag har sökt med är långt ifrån säker vilken tändkassett som passar just min bil.

    -Så jag söker nu hjälp/tips här på forumet om detta motorproblem.
    -Och även hjälp med vilken reservdel som ska inhandlas, så det blir av rätt modell.

    Hoppas verkligen på svar.

    Mvh Patrik
    Senast redigerat av Patteras den 2015-07-27 klockan 13:47.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Tändkassett, alternativt igensatta spridare, är mina första tankar. Det senare eftersom det är en BP.
    Tändkassetten skall vara svart och åtminstone av version 3.7. Att köpa en begagnad TK är ett lotteri då dessa slits.
    /Johan

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Kör du på bensin eller etanol?

    Det låter nästan som min biopower ibland, den kan bli väldigt trög och dö när man kört för länge på e85, jag har helt slutat köra på e85, nu när bensinen är så billig så lönar det sig knappt, det enda man saknar är ju de där extra hästkrafterna..
    Dock så lyser eller blinkar inte motorlampan på min utan den går allmänt ojämt när den är kall.
    De gånger tändkasetten pajat för mig så har alltid motorlampan tänts konstant eller så har bilen inte startat alls.

    Har du testat att läsa ut felkoder?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kolla den vita backventilen i bakkant av motorn under plastkåpan.

    Om du skriver vart du bor så kanske någon kan titta på bilen åt dig eller kanske du kan få provlåna en tändkassett.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Patteras Visa inlägg
    För ca 5-6veckor sedan hände det vid enstaka tillfällen att bilen gick ner på 3 cylindrar och börja skaka, och tappade kraft.
    Detta problem kunde hålla i sig 20 meter till nån minut. Ibland blev det direkt efter start och ibland mitt i körning eller vid gaspådrag, så helt slumpartat alltså.
    Ordet "slumpartat" pekar på tändkassetten. Försök låna en känt fungerande att prova med, jag skulle uppskatta det till minst 80% sannolikhet att det är tändkassetten. Det är dock inte säkert, det kan även vara soppapumpen, eller något skräp som blockerar bränslet som gör att den beter sig sådär.

    TK skall vara svart, och minst 3.4D. För test kan du köra godtycklig svart, men om du använder versioner innan 3.4D kommer motor-lampan att tändas (självtesten fungerar inte).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar
    Vilkey underbart forum man kommit till!

    Jag tankar etanol har gjort i ca 2 år nu.

    Det bästa vore ju kanske om jag förstår dessa inlägg och summerar.

    Att försöka låna/köpa en tändkasett svart v3.4 eller nyare. Och testa detta först. Byta tändstift. Även tanka i bensin istället för etanol och ev. i med en STP akuthjälp bör väl heller inte skada?

    Funkar EJ detta så bör det vara spridare som krånglar alt. bränslepump filter etc.

    Verkar det bra ordning?

    Problemet blir att låna en TK, jag kan ej tänka mig någon som har tillgång till dessa. Så i mitt fall blir det då att köpa en ny TK.

    - Tips på sidor med bra priser på TK?

    Jag bor för övrig i Sandviken om ni har några kontakter eller liknade.

    Återigen ... jag är så himla tacksam för alla er som tar er tid att svara mig.
    Det är skönt å veta att världen har så många hjälpsamma människor.


    Mvh Patrik

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Patteras Visa inlägg
    Problemet blir att låna en TK, jag kan ej tänka mig någon som har tillgång till dessa. Så i mitt fall blir det då att köpa en ny TK.

    - Tips på sidor med bra priser på TK?
    Det är viktigare att det är en original-kassett än att det är en ny. Priset på en original från butik skiljer inte särskilt mycket, men ibland har Mekonomen 15-25% överraskningsrea någon dag eller några timmar som kan få ner priset.

    Men, försök att hitta någon att låna från först, samtliga og9-5 och de flesta og9-3 2000- har kassetter du kan testa med (svarta), de äldsta på og9-5 (1998-1999) kan dock ge motorlampa men duger för felsökning i detta fall. Anledningen är, förutom inköpskostnad, att du får reda på felet innan köp och om du köper en begagnad och det inte fungerar så vet du att det var den begagnade kassetten som var fel och kan hantera detta separat. Ingen Saab-verkstad i närheten som kan låna ut en? Annars, kan du redigera om trådens rubrik och lägga till något i stil med "Låna tändkassett för test i Sandviken?" och se om någon svarar.

    Uppdatera gärna din profil med bostadsort, och berörda bilar i din signatur, det gör saker lättare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Det var tändkasett som var trasig, 2800kr på mekonomen.

    Tack för all hjälp...uppskattas verkligen

    Superb forum!

Liknande ämnen

  1. Drivaxel till NG9-3 B284
    Av mrpg99 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 17:41
  2. tändproblem
    Av baccaruda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 09:07
  3. tändproblem på og900s e85
    Av gamle svarten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 12:51
  4. Saab 9000 Turbo -87 med tändproblem
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-16, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •