Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Avgassystem - byte 9-5 -00 2.0.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Avgassystem - byte 9-5 -00 2.0.

    Någon som kan punkta upp vad som behövs för att få loss det gamla systemet och dit det nya, vilka verktyg man behöver m.m för att byta ett orginal avgassystem (efter kat) på en 9-5 -00 2.0 ?
    Hittar ingen bra guide...
    Tänkte eventuellt byta i en GDS hall.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Vilka delar ska du byta?
    Hela vägen från turbon eller bara den bakre delen?

    En 13 ringnyckel, avgaspasta och vinkelslip tycker jag brukar lösa det mesta vad det gäller avgasystem.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Vilka delar ska du byta?
    Hela vägen från turbon eller bara den bakre delen?

    En 13 ringnyckel, avgaspasta och vinkelslip tycker jag brukar lösa det mesta vad det gäller avgasystem.
    Bara den bakre delen, det är en halvsats. Hur troligt är det att jag behöver nya monteringsdetaljer? Av erfarenhet brukar dem där monteringssatserna sällan användas när man köper det till andra saker på bilen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Monteringsdetaljer som gummiupphäng byter man alltid vid byte av hela/delar av avgassystem. Allt annat är oseriöst och ej fackmannamässigt.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen Visa inlägg
    Monteringsdetaljer som gummiupphäng byter man alltid vid byte av hela/delar av avgassystem. Allt annat är oseriöst och ej fackmannamässigt.
    i dagens läge kan man ju diskutera den saken............en original gummiupphängning kan hålla 10 gånger längre än en motsvarande eftermarknad...........så ser jag att det är originalgummin så brukar jag låta dom sitta där och det kan man väl inte påstå vara oseriöst? Köper man originalgummin direkt så är det väl en annan sak men allt annat är rena skiten och håller max 2 år

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag kan bara hålla med Slättabjörnen. Byter alltid upphängningar om man byter dämpare. Allt annat är hafsjobb. Det gäller även andra märkens originalupphängningar. Oavsett hur bra kvalitet är de alltid mer eller mindre anfrätta när dämparen också är slut.
    Senast redigerat av MultiMan den 2015-08-05 klockan 10:52.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Jag kan bara hålla med Slättabjörnen. Byter alltid upphängningar om man byter dämpare. Allt annat är hafsjobb. Det gäller även andra märkens originalupphängningar. Oavsett hur bra kvalitet är de alltid mer eller mindre anfrätta när dämparen också är slut.
    så du menar att det är mycket bättre att sätta dit ett walker, bosal eller annat gummi som är av om ett par år än att spara ett fint original som kanske håller 5år till? Allt beror väl på hur de ser ut och vad man sätter dit ?

  8. #8
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    så du menar att det är mycket bättre att sätta dit ett walker, bosal eller annat gummi som är av om ett par år än att spara ett fint original som kanske håller 5år till? Allt beror väl på hur de ser ut och vad man sätter dit ?
    Jag använder enbart original om det finns så därför kan jag inte svara på det, men spontant verkar det dumt att använda skitkvalitet. Varför vill man det eftersom du tar det som exempel?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Jag använder enbart original om det finns så därför kan jag inte svara på det, men spontant verkar det dumt att använda skitkvalitet. Varför vill man det eftersom du tar det som exempel?
    vill och vill, alla byter väl inte avgassystem på auktoriserade saab verkstäder? Det jag reagerade på mest var ju att man kan ju inte per automatik säga att man är oseriös om man inte byter upphängningar bara för att. De flesta avgasgummin jag har sett på saab som har varit original GM är nästan uteslutande felfria.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Vem är det som levererar dem till GM då?

    Tror nog aldrig jag bytt avgassystem på en bil där systemet är kass men gummiupphängningarna är fräscha, isf har väl någon bytt upphängningarna tidigare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    vem som levererar till GM vet jag inte men det står ju tydligt GM på dem så de är ju lätta att känna igen. Tycker det är såhär rent generellt på alla märken. Volvo original till 940 kan vara hur fräscha som helst efter typ 20 år. Sätter du dit walker så är de av efter max två år.........
    Är det bytt till eftermarknadsgummin tidigare så är de väl garanterat slut när systemet ska bytas.

  12. #12
    Jag håller just på att byta bakre delen av avgassystemet på en 9-5 2.3t -00 och jag är glad att jag inte använder en GDS-hall utan kan hålla till i garaget för det här kommer ta tid.
    Enligt instruktionerna är det ju bara att skruva ur skruvarna som förbinder främre och bakre rör. Problemet är bara att det på min bil såg ut som i bifogad fil, dvs man kan inte ens se att det sitter en skruv där pga rost och nån slags hopsmältning med flänsen. Det blev till att kapa skruvarna mellan flänsarna. Nu är problemet att få bort skruvresterna. Att borra ur resterna ur ett dinglande flexrör kräver minst tre händer och idag hade jag bara två.
    Angående gummiupphängningarna så var de i helt ok skick trots 15 år och 24.000 mil. De har inte torkat på nåt sätt och trots att jag missade den nionde (ensamma) upphängningen så hela systemet hängde i just den så skadade det inte gummit. Så jag tror nog jag skippar det steget om jag inte ändå måste slänga iväg en beställning på mellanrör. Det ser faktiskt ut som skruvar där fortfarande så det kanske är en enklare väg framåt än att borra ur på det gamla.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av alwayssaab den 2015-08-05 klockan 20:55.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    vem som levererar till GM vet jag inte men det står ju tydligt GM på dem så de är ju lätta att känna igen. Tycker det är såhär rent generellt på alla märken. Volvo original till 940 kan vara hur fräscha som helst efter typ 20 år. Sätter du dit walker så är de av efter max två år.........
    Är det bytt till eftermarknadsgummin tidigare så är de väl garanterat slut när systemet ska bytas.
    Mina var bara hälften så gamla och allt annat än fräscha. Drog man lite i avgasröret så kunde man lätt dunka avgasröret i bilens chassi. Med en uppsättning upphängningar från Powerflex blev avgasröret still.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Mina var bara hälften så gamla och allt annat än fräscha. Drog man lite i avgasröret så kunde man lätt dunka avgasröret i bilens chassi. Med en uppsättning upphängningar från Powerflex blev avgasröret still.
    Jag har också PF's röda gummin men vissa säger att de inte heller håller så jag håller mina under noga uppsikt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Fattar inte att man inte kostar på rostfria bultar vid ursprungsmontering. Jag lyckades faktiskt ta isär med bara hylsnycklar ett helt system för några dagar sen men det gick åt en halv flaska wd40. Inget jag hade gjort med grejorna hängandes under bilen.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    För att det kostar mycket mer.
    MoS2 olja är bättre än WD40 som rostlösare.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    I mitt fall hade det nog inte hjälpt med WD40. Det ser inte ut som skruvarnas huvud finns kvar på ett sätt som gör att det går att få på en hylsnyckel. Hursomhelst. Kolla skruvarna innan du bokar en GDS-hall för det är där det kan krångla. Resten är inte speciellt krångligt (säger jag som inte försökt få ihop grejorna ännu).
    En fråga, är det nåt problem med att flytta bilen en bit med bakre delen av avgassystemet borta? Det lär ju låta som attan men det kan inte skada t.ex. turbon att trycket sannolikt är annorlunda?
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

Liknande ämnen

  1. Byte av avgassystem med steg 1!
    Av Mr J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 01:05
  2. tips med byte av avgassystem
    Av Mazzze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 15:26
  3. Råd ang byte av avgassystem 9-3sc
    Av MiAeroEL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 01:18
  4. Byte avgassystem på 9000 2.3T
    Av Robert1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 18:02
  5. Byte avgassystem!!
    Av The_Alien i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •