Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Kan jag använda bluetooth i bilen om den är TEL1 förberedd? OG9-5

  1. #21
    Sugmotor EpaTommys avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11

    Bluetooth handsfree OG9-5 MY06 som använder TEL1 mikrofon

    Hej!

    Sökt runt ett par dagar nu på forumet och internet utan resultat.
    Finns det någon bluetooth handsfree-modul till OG9-5 (2006) med TEL1 som använder bilens inbyggda mikrofon?

    Saab har ju ett handsfree-kit för bara 250kr, som lockar lite men vill inte montera extra mikrofon.
    https://webshop.saabparts.com/produc...parts/32026143

    Tacksam för input!
    SAAB 9000 A50
    SAAB NG9-5 Aero Turbo6
    SAAB OG9-5 Linear

  2. #22
    Sugmotor EpaTommys avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11
    Svara på min egna fråga så hoppas vi att någon mer får nytta av informationen.

    Jag hade tel1 i bilen dvs fördragen mikrofon och antenn.

    Motorola IHF1000 VDA-sats (32026143).
    Adapternät handsfree (12801584).

    Valfritt:
    Kontakthus Micro-fit hane 2x1p 3mm (41010887 hos electrokit).
    Crimpstift Micro-fit AWG 20-24 (41011571 hos electrokit).

    Hittade inte rätt Molex kontakt för själva handsfreemodulen hos electrokit, kanske är en "Molex Mini-fit 2x4-pol hona"?

    Jag klippte kontaktstycket och lödde ihop de 6 kablarna istället.
    Mikrofonkontakten gör att jag kan lätt byta mikrofon om den inbyggda är dålig eller om jag flyttar kitet till en annan bil som inte har mikrofon fördraget. Men dessa går naturligtvis att löda direkt på adapternät-kablarna direkt.

    Motorola handsfree <-> Saab's adapternät
    Svart <-> Svart (Jord)
    Röd <-> Röd (Spänningsmatning +30)
    Grön <-> Röd/Blå (Tändning +15)
    Gul <-> Gul (Mute)
    Orange <-> Vit1 (Line in +)
    Blå <-> Vit2 (Line in -)

    Svart <-> Grön (Mikrofon jord)
    Gul <-> Brun/Grå (Mikrofon Signal)

    Monterade fjärrkontrollen vid växelspaken och drog bara kabeln under växelspaksdamasken. Misstänker att jag på sikt kommer gömma fjärren eftersom den i princip bara behövs för att para ihop telefoner.

    Det var problem att para med iPhone, varje gång man försökte skriva in pinkod så failar motorolan och stänger av parningsläget. Lösningen var att ligga kvar på på pinkodssidan med iphonen och sätta motorolan i parningsläge ytterligare en gång, då para den och gick från att heta "handsfree" till att heta "SAAB"

    Det enda "störiga" nu är att handsfree går över i telefonläge och talar om att "phone one is ready" varje gång man startar bilen. Har inte gått igenom inställningarna ännu.
    Värt att känna till är att ljudet enbart kommer från högtalaren vänster fram.

    Väldigt nöjd i övrigt!


    Edit: Det var en inställning (promt on/off), så nu är det tyst varje gång man startar bilen.
    Väldigt lågt mikrofonljud, så har någon en lösning på det får de gärna stiga fram och berätta, läste på någon nördig tråd om mikrofon-bias men där tröttnade jag och tänkte att det är lättare att montera medföljande mikrofon. Testat att byta pin i mikrofon men då blir det väldigt brusigt ljud istället och sambon tyckte det lät bra mycket bättre med den passiva konfigurationen även om den är väldigt låg.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bifogade filer avvaktar på godkännande Bifogade filer avvaktar på godkännande

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av EpaTommy den 2023-11-20 klockan 22:11. Anledning: §7 Skärmdumpar från t.ex. EPC/WIS ej tillåtet pga. copyright
    SAAB 9000 A50
    SAAB NG9-5 Aero Turbo6
    SAAB OG9-5 Linear

  3. #23
    Sugmotor EpaTommys avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11
    Uppdatering:
    Det var en ganska stor stark blå lysdiod som gav mig eksem, så fick ordna det.
    Under den dubbelhäftande tejpen är det 2st T6 torx, sedan är det bara att sära försiktigt mellan bas och front/knappar. Var försiktig med öglorna som håller knapparna i ytterkant.
    Väl i enheten så la jag 4 lager av bokmärkesflikar i plast, modell grön, över både mittenknappen och volymknapparna. Skruva inte ihop enheten för hårt då tappar man klicket i knapparna, prova dig fram. Enkelt och blev riktigt bra grön färg som matchar bilens gröna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av EpaTommy den 2024-03-30 klockan 17:52.
    SAAB 9000 A50
    SAAB NG9-5 Aero Turbo6
    SAAB OG9-5 Linear

Liknande ämnen

  1. Använda överbliven båtblandning i bilen?
    Av whiskeycola i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-11-02, 21:17
  2. Kan man använda bilen utan SID OG9-5
    Av JanneHagnell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 00:29
  3. Går det att använda bilen med SID urkopplad? NG900
    Av MrEsso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 09:10
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 02:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •