Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Saab 9-3 sport med hög bränsleförbrukning

  1. #1

    Saab 9-3 sport med hög bränsleförbrukning

    Halloj..jag har en saab 9-3a som slukar riktigt mkt soppa..har kört 10 mil och då har den dragit från full till strax under 3/4..är detta normalt?sedan har jag ett annat fenomen..den hackar vid gaspådrag..och får inte fullt ladd,tyckte den tappade tryck genom avlastningsventilen..ändrade håll på anslutningarna på den och då vart det skjuts i bilen..då laddade den som den skulle..är det tecken på en trasig dump/AV? I övrigt går bilen fint..


    Ändrat till "9-3" isf 93. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2015-08-02 klockan 12:49.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Om det nu inte är en Saab 93 (vilket jag betvivlar) utan 9-3 vore det bra att veta om det är en og9-3 eller en ng9-3, dvs årsmodellen eftersom de inte delar så värst mycket mer än namnet.

    Vidare, vad säger SID för förbrukning? Nolla gärna tripmätaren, tanka fullt, kör och tanka fullt igen för att få mer exakt antal liter/faktiskt körd sträcka. Sen är det ju relevant hur du kört också, snackar vi fullgas 10 mil autobahn eller lugnt 70 km/h landsväg med farthållaren?

    Men visst låter det mycket. Runt 8 mil på den turen känns mer normalt, och det är ju strax över 10% på en tank på 60 liter. Din förbrukning verkar ju vara snarare det dubbla. Men hur exakt tankgivaren är törs jag inte svara på, så jag rekommenderar som sagt att mäta med tripmätaren och bensinpumpen på macken.

Liknande ämnen

  1. Gula koni sport vs Bilstein sport
    Av dean i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 19:26
  2. Bränsleförbrukning på en Saab 9-3 sport kombi 1,8t bio 07:a?
    Av Gurra101 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •