Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Misständingar / Bludder Lambdasond värden 9-5 2,3t 2004

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Misständingar / Bludder Lambdasond värden 9-5 2,3t 2004

    Hejsan! Jag har ett väldigt jobbigt problem med min 9-5:a 2,3t 2004.

    Jag har vad jag tycker är antingen misständingar eller små ryck i min bil när jag gasar på fullt. Precis när laddet kommer och håller i sej. Detta är mest när han är varm. Jag har inga felkoder eller CE lampa som lyser. Den lyser vid start och sedan slocknar den.

    Jag har bytt och testat att byta följande:

    *Luftfilter
    *Vevaxelgivare
    *Tändstift
    *Tändkasset ifrån annan bil som ej hade detta fel.
    *LMM ifrån annan bil som ej hade detta fel.
    *Tycker jag gått över alla vackum slangar och backventiler. ( Även de blåa )
    *Bränslepump
    *Kollat Avlastningsventilen med tillhörande bypassventil

    Idag efter jag hade bytt bränslepump så satte jag i Biltemas OBD2 läsare för att kolla lite på Lambda sonderna. Och dessa tycker jag att jag har lite skumma volt avläsningar på:

    Den 1:a Sonden tycker jag verkar vara lite orolig. Den hoppar mycket upp till 0.700 V och ned till 0.100 V på tomgång. Jag vet att denna skall hoppa upp och ned. Men avläser jag den andra Sonden så har jag ett mycket lungare avläsning. Det kan ju bero på att den bara är en diagnos sond, men.. Jag tycker inte att den borde hoppa upp och ned och se ut som spikar enligt grafen.

    Eftersom jag är så hemskans nyfiken av mej satte jag in OBD2 läsaren i frugans Passat 02:a och läste av graferna där. Den 1:a sonden är MYCKET lungnare enligt grafen precis som den 2:a sonden..

    Jag har läst att tydligen kan sonderna bli halvkassa? De funkar inte till 100% men ECU:n ser inte de... Jag tänkte testa och läsa av min fars 9-5:a 2,0t Biopower 2005 imorgon och se hur hans värden ser ut..

    Hoppas någon här kan hjälpa mej med detta!

    MVH Fredrik

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Låter som luftläckage.

    Finns ryckningarna där både kall som varm???

    Lambdan kopplas ju in vid ca 65°.

    TK verifierar man bara med 100% friska och kända.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hej! Den går bättre när den är kall. Fast idag märkte jag att efter ca 35 km gick den som den skulle igen. Inget bludder eller något. Stannade bilen och skulle handla lite. När jag handlat klart och körde iväg så var det samma sak igen... Men Lambda sonden är väl aktiv hela tiden under gång? Men 65° måste du mena tempen i motorn? TK tog jag ifrån min pappas 9-5:a som ej har detta fel. Han bytte pågrund av att han tyckte den var svårstartad men har samma sak ännu...

    Jag satte i obd2 läsaren igen och kollade den bakre lambda sonden. Har ett ganska så stilla värde på den. 0.745 v på tomgång och vid gas rör sej den. Men 0.745 är väl ett ganska fett värde? Och det kan ju tyda på luftläckage. Finns det något speciellt ställe man borde kolla på? Jag har ju som sagt var bytt de flesta slangar och backventiler...

    Jag får ta och gå över slangarna igen och kolla om jag hittar något.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Jag tänker på läckage vid grenrör, flexrör, avgassystem.

    När motorn når en temp av ca 65° så kopplas lambdan in, före det går den på fasta parametrar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hmm.. får ta och kolla på sådant...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hej igen! Jag har tyvärr inte hunnit kolla om det finns något läck i avgas systemet. Men jag har testat att byta till hårdare stift. Fick det rådet av en saab frälst. Men det hjälpte inte. MEN! Jag har märkt när jag motorbromsar så känns det som den även då misständer?! När man motorbromsar så borde det väl inte komma in någon bensin som den kan tända? Jag har rengjort spjällhuset men det hjälpte inte... Frågan är. Vad ger man sej på?

    Jag har varit på en Saab verkstad som har Tech2 läsare och de kunde inte hitta något fel...

    Jag tror nästan att det är spjällhuset som strular. Eftersom det är väl den som styr hur mycket bränsle som skall in?

    Någon som har en idé?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    en frisk syresensor flaxar rejält i värdena. Ju sämre de blir ju lugnare blir de och det är när värdena står stilla för länge man får felkod. Livslängden är väl typ 10-15 000 mil men hur många byter dem i förebyggande? ingen skulle jag tro.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Då hoppar jag att byta lambda sonderna. Då är det nästan bara att byta spjällhus om den visar fel... Tänkte nästan ta över dem i limp home läge och se om det blir någon skillnad... Lär ju tända en felkod men får släcka den efter testet...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hej igen! Testade att torrgasa lite utan kåpor för gasvajer fästet till spjällhuset... Tycker att själva axeln rycker mycket... Jag filmade det hela så se vad ni tycker... Här är länken till filmen...

    https://youtu.be/98Yw9_PC9zk

    Jag tycker att det inte skall vara så...

    Ha de!

Liknande ämnen

  1. Bludder vid gaspådrag OG 9-3 aero Nordic st 3
    Av Aero_7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 22:38
  2. bludder bludder bludder......Saab 9-3 Aero m steg3 01
    Av nosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 16:37
  3. Frågor rörande bludder bla!
    Av fabbe72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •