Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: 9-3 aero 04a hackar.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    27

    9-3 aero 04a hackar.

    Som rubriken lyder så fort bilen kommer nära fullladd så börjar den hacka. Motorlampan blinkar sen slutar den. Har bytt stift köpt en tändspole som jag flyttade runt för att se om det var det och gått runt med startgasen utan resultat. Någon som har fler idéer vad det kan vara?
    Tacksam för svar.

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Ofta mer än bara en tändspole som är dålig, blinkande motorlampa tyder på misständningar. Tech2 för urläsning av vilka cylindrar som misständer.
    Bytt tändstift?
    Spjällhuset brukar även bli dåligt med tiden, kan testas med Tech2.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    27
    Det jag reagerade på var att stiften som bytes var torra,om den misstände så hade de varit blöta av bränslet då den inte förbränner bränslet? Tänkte mest att jag skulle försöka fixa bilen i helgen då den behövs,annars bara att vänta i måndagen och en felkodsläsning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan det vara tänd modulen som strular?

  4. #4
    Min var likadan . Då var det soppapumpen . Börja att mäta bränsletrycket under körning.bör vara ca 3,5-3.8 bar vid fullt laddtryck

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av sudden68 Visa inlägg
    Min var likadan . Då var det soppapumpen . Börja att mäta bränsletrycket under körning.bör vara ca 3,5-3.8 bar vid fullt laddtryck
    För att vara mer exakt, bränsletrycket skall vara 3bar högre än laddtrycket.
    0,8bars laddtryck = 3,8bars bränsletryck.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    27
    Nu har jag felsökt och det stod cylinder 3 misstände byte till en ny men samma bekymmer kvarstår,kopplade upp bilen igen då fick jag fram flera cylindrar misstände samtidigt byte en till spole som jag satte på cylinder 2 samma sak igen,kopplade igen och då var det cylinder 4 frågan är om det inte ät tänd modul som spökar?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    27
    Nu har bytt 3st spolat,tändstift,tändmodul kan inte se att den tar tjuvluft någonstans.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    27
    Nu är bränsletryck uppmätt också ok.
    Någon som har en idé får gärna skriva.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Har du mätt bränsletrycket vid last? Annars är mitt vanliga svar bränslefiltret.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    27
    Mätte inte vid last han sa att om det skulle vara bränsletryck så skulle han få en felkod på det. Ska prova med filter också.

  11. #11
    Jag hade problem med soppa trycket tidigare men inga fel koder på det bara misständningar o ryckningar vid belastning.Finns ingen givare som mäter bränsletrycket Typ railtryckssensor på din bil

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    27
    Ska man köpa komplett pump eller är det smidigt att byta bara insatsen?
    Senast redigerat av -900R- den 2015-08-06 klockan 19:03.

  13. #13
    Fick tag på en lös pump till min gick rätt bra att byta lite knöligt att få upp o tillbaka hela armaturen bara. Tog ca 1 timme att byta.

  14. #14
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Hur mäter ni bränsletrycket?
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Hur mäter ni bränsletrycket?
    På soppa railen.sitter en svart plast hatt på ventilen skruva bort den så ser det ut som en större däcksventil.lånade mätaren på en mercedes verkstad.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    27
    Fick tag i en pump men de sa att den behöver kodas in,stämmer det?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Nej, det är bara att byta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    27
    Hämtade en pump på skroten som skulle passa min bil,klippte upp plåten i baksätet och bums på min pump sitter det en el kontakt och på den nye två st har jag fått fel pump eller funkar det ändå?

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av -900R- Visa inlägg
    Hämtade en pump på skroten som skulle passa min bil,klippte upp plåten i baksätet och bums på min pump sitter det en el kontakt och på den nye två st har jag fått fel pump eller funkar det ändå?
    Det sitter på den gamla 1 kontakt med 2stift bredvid varann och den nya 2 stift som sitter en bit ifrån varann eller. Om det är så är det bara att kolla vilken av stiften som är plus matning resp jord.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    27
    På min pump sitter det en kontakt med fyra st kablar. På den nye finns det samma kontakt +en till som sitter på sidan om.
    Senast redigerat av -900R- den 2015-08-09 klockan 21:56.

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero hackar vid full gas
    Av holstanftw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •