Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Eftermarknadsstereo i OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    411

    Eftermarknadsstereo i OG9-5

    Hej! Äntligen är jag Saabägare igen och tillbaka på forumet.
    Har precis köpt en 9-5 Sc Vector -2002.
    Stereon som sitter i bilen är trasig så jag tänkte montera en eftermarknadsstereo.
    Jag har 7 stycken högtalare i bilen (as2?)
    Har läst nånstans att man behöver ha någon adapter för att montera en annan stereo, hade något med orginal slutsteg att göra?
    Kan dock inte hitta någon sådan adapter trots en hel del googlande. Vore väldigt tacksam för den hjälp jag kan få av er
    Mvh David
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    411
    Kan meddela att jag fixat det om någon i framtiden undrar över samma sak. Hittade en adapter på BRL som funkade kanon. 498:-
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Du har ingen länk till adaptern på BRL ?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Du har ingen länk till adaptern på BRL ?
    http://www.brl.se/sv/artiklar/saab-9...ill-iso-2.html

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    koppla in eftermarknads stereo i Saab 9-5

    Tjena

    har tänkt sätta in lite ljud i bilen och har kollat runt lite nu och hittat en stereo: https://www.brl.se/sv/artiklar/alpin...RoCsoAQAvD_BwE

    Första gången jag jobbar med ljud inom bil men har förstått allt förutom stereo delen, vad är det jag behöver köpa och göra för att t ex stereon jag länka skall funka, eller frågan är lyder väl egentligen hur kopplar jag in en stereo i en Saab 9-5 2000. funkar original dubbeldin till andra dubbeldin stereor?

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Du behöver en stereoram och eventuellt en antenn-adapter för att radion ska fungera. Beroende på vilket ljudsystem du har i bilen från fabrik kan det även behövas ett adapter kablage för att slutsteg m.m. Ska fungera korrekt. Annars är det bara att köra.

    Vill du att rattknapparna ska fungera måste du ha ett adapterkablage.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    skönt att höra! då jag är expert på att köpa fel saker skulle du kunna länka adapter kablage för ett slutsteg? man behöver ju "tjuvkoppla" remote med något som går på tändningen men slipper de då eller hur fungerar de?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Tips för installation av dubbeldin med programmerbar SWC

    Hej,

    Köpte en Eonon android 2din till farsan som fyllde 65 år och backkamera för gubben har börjat backa in i saker och skyller det på morsan :-)

    Bilen är en 9-5 Aero 2005 automat med Denso navigationen som är lite tråkig och jag tänkte hjälpa han installera stereon. Dock så har ju inte Denson någon ISO så jag kommer nog få kapa kablarna. Är även lite osäker på hur jag ska gå tillväga då bilen har AS2 ljudsystem, eller hur jag ska koppla för att få det programmerbara SWC (Steering Wheel Control) interfacet att fungera. Läste att den går först till SID’en sedan till stereon. Kommer detta påverka paddel knapparna till?

    Har kollat runt och försökt läsa till mig men alla säger köp adapter. Kommer inte funka. Osv osv.

    Hade uppskattat om någon skulle kunna ge mig lite tips att komma på rätt väg!

  9. #9
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    På min förra 9-5 '04 som hade storfront med CD/kassett, slutsteg och nån större högtalare (AS2) så tog jag ur original-ramen, lossade de tre ISO-kontakterna och antennsladden på baksidan ur den, satte in en vanlig ram, kopplade ISO-kontakterna från stereon in i de två mindre i bilen och antennsladden in i antennurtaget på stereon. Det enda jag fick göra var att byta plats på gul och röd sladd i den ny stereons ISO för att få minnesfunktionen att funka. Enligt uppgift ska slutsteg mm inte funka, men jag tyckte ljudet var bra. Det enda som inte funkade var stereoknapparna på ratten så klart. Paddelknapparna till växling mm funkade.
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Nja...
    Har huvudenheten ett vettigt interface med en högohmig ingång för rattknapparna känner den bara av utspänningen direkt från ratten. Det blir olika spänningsnivåer när man trycker på de olika knapparna.
    Man får såklart koppla in sig på lämpligt ställe på befintlig kabel vid ratten.

    Det är inget komplicerat alls att lösa för tillverkaren av huvudenheten. Om de gjort det är en annan sak. Borde framgå tydligt av tillhörande dokumentation.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Eftermarknadsstereo i OG9-3
    Av Natas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2018-06-14, 17:19
  2. Eftermarknadsstereo NG9-3 > -07
    Av Jimpa_31 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-02-02, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •