Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kan det vara vevaxelgivaren? 9-3 aero (99)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Kan det vara vevaxelgivaren? 9-3 aero (99)

    Tjena

    Min 9-3 aero (99) har börjat bete sig lite konstigt. Vid ett par tillfällen i veckan har den varit svårstartad, men gått igång efter 5-8 startförsök. Vid båda tillfällena har bilen varit varmkörd men svalnat omkring 45min. Sist det hände fick jag för mig att jag låg på tändningsläget några sekunder längre än vanligt innan den äntligen gick igång men det kan vara inbillning... Har även hänt att den "hostat till" vid låg fart. Kan ju förstås vara för lite gas men tycker mig inte känna igen det! Hur som helst, efter lite sökande här köpte jag en vevaxelgivare på vinst och förlust på mekonomen som jag inte monterat än... Vad tror ni, är jag rätt ute? Ett problem i så fall är att den givaren jag fick på mekonomen har tre stift i kontakten medan den som sitter i bilen har fyra... Den nya passar men det blir ju en pinne för lite så att säga. Skiljer sig givarna mellan olika motormodeller? Störigt med fel som uppträder oregelbundet!

    Tack på förhand/
    John

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Har du T5 eller T7 motorstyrning? (Har du röd eller svart tändkassett?) Om T7/Svart, rör sig varvräknarnålen när du kör på starten men den inte startar?
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Det är just det jag inte lyckats kolla tyvärr! Har inte kunnat provocera fram felet och missade kolla när det väl hände...
    Har T7/Svart tändkassett

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Kan mycket väl vara vevaxelgivaren. Men sen så har jag ett minne utav ett SI om svårstarade T7 motorer, dock på 9-5. Och de berodde på dåliga tändstift. Kan även vara värt att kolla upp dem med.

    Mvh
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Vevaxelgivaren 9-5 Aero 00
    Av hans.g i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-22, 10:50
  2. Var sitter vevaxelgivaren på en 9-3 aero 02?
    Av MJs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 14:20
  3. Vart sitter vevaxelgivaren på min 93 Aero 2002.?
    Av aero s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •