Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Laddtrycket faller tillbaks

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Laddtrycket faller tillbaks

    Tvåan har problem med laddtrycket av och till. Tvåan är min andra Saab 9-5 2,3t BioPower ska jag tillägga. Läste på forumet att avlastningsventilen kan ställa till det så den byttes i går kväll och vid provkörning laddade turbon som den skulle. Idag pendlar turbomätaren till upp mot rött när man gasar och dyker sen ner under hälften. Varvar man så märks detta problem mindre och mindre med ökande varv.

    Har provat att ta ut slangen till wg och den går som ett skott. Har provat att ta ur den andra slagen också utan att kunna märka någon skillnad.

    Jag vill åka normalt fort. Hjälp.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 543
    Medlem#
    8163
    Är den original eller trimmad?
    Får du check engine och felkoder? Vilka isf?
    I vilket skick är tändstift och tändkassett?
    Kollat efter luftläckage?
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Original 210hk. Har bytt alla små vacuumslangar till fräscht inkl. den till avlastningsventilen. Utgår från att dessa är ok.

    Tändkasett som krånglar? Eller kanske bäst att låta någon med tech 2 läsa av koder. Byter till nya tändstift ikväll det känns ju ändå bra att veta att de är hela. Men det märkliga är att det som sagt fungerar helt ok ibland och i bland inte.


    Ingen check engine eller som ryssen tydligen säger Jackie Chan. Ja det är långsökt...
    Senast redigerat av Simbasand den 2015-07-31 klockan 11:00.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Uppdaterar med meddelande om att tändstiften är bytta till nya NGK. Turbomätaren pendlar till upp mot rött när man gasar och dyker sen ner under hälften. Men inte alltid. På väg hem från ett av de stora byggvaruhusen igår var den frisk. Börjar tro att vädret påverkar Saabmotorns humör.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481
    När byttes slangarna?
    Vad för sort slang sattes dit?
    Köper man tex Biltemas gummislangar så brukar de bli dåliga nästan direkt, hårda och lätta att få sprickor.

    Jag har haft ett liknande problem sedan ett tag tillbaka.
    Nu idag bytte jag vattenpump och skulle plocka bort slangar till magnetventilen, då visar det sig att slangen hade ett väldigt fint snitt på undersidan, inget man såg uppifrån eller liknande utan jag märkte det av att slangen gick av.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Biltemas slangar fick sitta där i ett par månader men det visade sig att de inte tålde den ljumma värmen som en saabmotor avger utan torkade snabbt ut och sprack. De byttes mot slang från Mekonomen som ser finfin ut.

    Vevaxelgivaren byttes i går kväll i desperation och idag funkade turbon och dess styrsystem hela vägen hemifrån till jobbet. Återkommer med statusrapport när jag fått tid att testköra köra lite mer.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Den trasiga backventilen under den svarta plastkåpan byttes igår mot en dito i aluminium. Den går för det mesta men rätt vad det är så pendlar turbomätaren till upp mot rött när man gasar och dyker sen ner under hälften.

    Felsökning med ELM327 Bluetooth och OBDII doctor gav inga felkoder. Nu börjar det kännas som man får lämna in den till högre makt eller köpa en tech2:a kanske?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 745
    Medlem#
    9176
    Min og9-3Aero hade högst varierande laddtryck under flera år utan att jag hittade felet. Laddtrycket svajade, laddade för litet ibland, laddade 1,5 bar ibland osv. Symtomen ändrade sig också över tiden. Den gick dock bra så länge jag inte laddade "fullt" så jag körde vidare. Efter att ha bytt slangar, kollat om insugningssystemet var tätt, bytt magnetventil osv och det bara blev marginellt bättre gjorde jag rent luftmassemäraren (de tre givarna) och då gick bilen plötsligt som den skulle igen.

    Per L

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Vad tvättar man luftmassemätare med i dessa dagar? tvål och ljummet vatten?

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Prova du, det skulle jag avråda från.

    Kan kika hemma vad det står på min sprey men det är in CRC Industrial produkt som inte finns öppet i hyllorna utan man får beställa
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9142
    Mass Air Flow Sensor Cleaner heter den.
    Saab 900i 1998
    Saab 9-3 2.0t vector 2006 Maptun steg 1
    Saab 9-5 2.3t vector 2008

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Har precis sprayat rent luftmassemätaren. En sensor var faktiskt svart innan tvätt så nu blir det spännande att provköra till jobbet imorgon

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 745
    Medlem#
    9176
    Lacknafta eller bensin använde jag. Thinner och starkare lösningemedel tror jag inte är så bra.

    Och för att rengöringen skall bli bra måste man plocka isär LMMen så att man kommer åt att göra rent på "baksidan" av givarna (från gallerhållet). Inte förrän jag gjorde det gick min bil bra.

    Per L

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Citat Ursprungligen postat av Peter32 Visa inlägg
    Mass Air Flow Sensor Cleaner heter den.
    Låter som en lämplig rengöringsprodukt


    Produktsida
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Lacknafta eller bensin använde jag. Thinner och starkare lösningemedel tror jag inte är så bra.

    Och för att rengöringen skall bli bra måste man plocka isär LMMen så att man kommer åt att göra rent på "baksidan" av givarna (från gallerhållet). Inte förrän jag gjorde det gick min bil bra.

    Per L
    Lacknafta och vanlig bensin tror jag direkt olämpligt, lacknafta är en olja och det vill man inte ha på sensortrådarna
    Skall du ha bensin så använd kemiskt ren av heptan typ. Fast det är att krångla till det.

    Jag gjorde rent en LMM för ca 10år sedan efter inrådan från detta forum och produkten jag handlade då var en Contact Cleaner
    Inte omöjligt att det är samma innehåll som nu säljs som "Mass Air Flow Sensor Cleaner "

    Så här ser min ut och den LMM fungerar fortfarande
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    CRC bräkleen (bromsrengöring) blev använt LMMen funkar fortfarande. Den tas med fördel lös och skruvas isär genom att lossa fyra st torxskruvar.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Bräkleen är nog mycket bättre än lacknafta, det mesta dunstar ju bort.
    Gick bilen felfritt idag?
    Löste det problemet?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Gick som en skållat troll. Men det krävs mer testning innan man kan ropa hej är jag rädd. Återkommer med status. Just nu är jag glad.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Du har inte OpenSID?

    skulle vara intressant för dig att hålla koll på mAir och mReq och dess kvot
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    47
    Prova något av det här--> http://info.t7trim.se/lagt-laddtryck
    Kör: Saab 9-5 Aero -02 | Volvo S-70 Glt -97 | Volvo V-40 T4 | Yamaha Wildstar custom -03 |
    Dock inte samtidigt.

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Varför prova när den går nu?
    Handlar väl om att vara observant och hålla koll
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Motorvarv faller tillbaks långsamt vid gasuppsläpp
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 19:14
  2. Turbotrycket faller
    Av gilmclind i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 22:21
  3. Jag fäller en tår...
    Av FinnUbbe i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •