Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Speedparts Steg 1, Hit eller Shit? (9-5 2.3t Biopower -07)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -

    Speedparts Steg 1, Hit eller Shit? (9-5 2.3t Biopower -07)

    Halloj!

    Tänkte kolla om det finns någon här på forumet som har testat/kör med speedparts steg 1 chip? Jag är själv intresserad av att köpa det till
    min 9-5 2.3t Biopower från 2007 (manuell växlad) då det ligger uppe för ett bra pris just nu. Bilen har gått 18k mil och är servad enl serviceplanen plus att jag själv har bytt växellådsolja vid 14k mil. Den är för övrigt i bra skick och har inte haft några som helst problem med den under den tid som jag har ägt bilen (som för övrigt haft 2 ägare inkl mig).

    Går förbrukningen ner jämfört med original styrbox? Har ganska lugn körstil, och använder effekten när jag behöver den.

    Original effekt: 185 hk och 280 Nm (bensin), 210 hk och 310 Nm (E85)
    Speedparts steg 1 ger följande effekt: 229 hk och 378 Nm både på bensin och E85

    Antar att de menar BF98 där de har skrivit bensin.

    Någon där ute som har provat på speedparts/BSR (det är väl samma?) styrboxar?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Många tycker att BSR inte har bra programvara och som kan orsaka problem.

    Jag använder inte BSR själv, men en bra vän till mig lämnade bilen till BSR efter att han stoppat i en helt ny turbo. Turbon rasade någon månad efter mjukvarubytet. Om det var fel på turbon eller mjukvaran uttalar jag mig inte om, men det finns gott om liknande berättelser när det gäller BSR.

    Med det sagt, så finns det även många berättelser om folk som aldrig haft problem med deras mjukvara

    Inga firmor är väl 100% problemfria, men enligt min uppfattning finns det mer problem med BSR än med de andra stora firmorna (Maptun och Nordic).

    Valet är ditt, och så länge du blir nöjd så ta den firman som känns bäst för dig
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693
    har monterat in speedparts steg 1 i två bilar, funkar bra

  4. #4
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 230
    Medlem#
    2226
    Alla leverantörer har en historia av lyckade och misslyckade trim av vad jag har läst här sedan jag reggade mig 2003. Det är inte någon som inte fått sina fiskar varma, pga avstängda spikningsdetektionen, höga avgastemperaturer och konstiga tändningskurvor mm.

    Lägsta nivån från leverantörerna för ett steg 1 idag är mycket högre än det var förr. Rådet många får är att välja en leverantör som ger bra support, som finns nära och är lätt att få tag på. Om du har några hw-problem så kan ett trim avslöja dessa trots att de inte märkts tidigare. Då kan det vara bra att ha någon att vända sig till för att få hjälp och se att det inte är fel basfil eller fel program som ligger i boxen och hitta var hw-problemet ligger.

    Idag är ett steg 1 mer eller mindre ett off-the-shelf trim som i sig inte är så avancerat att det inte går att göra med TxSuite och de dokument + instruktioner som finns på andra forum.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Tack för snabba svar hittills

    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Många tycker att BSR inte har bra programvara och som kan orsaka problem.

    Jag använder inte BSR själv, men en bra vän till mig lämnade bilen till BSR efter att han stoppat i en helt ny turbo. Turbon rasade någon månad efter mjukvarubytet. Om det var fel på turbon eller mjukvaran uttalar jag mig inte om, men det finns gott om liknande berättelser när det gäller BSR.

    Med det sagt, så finns det även många berättelser om folk som aldrig haft problem med deras mjukvara

    Inga firmor är väl 100% problemfria, men enligt min uppfattning finns det mer problem med BSR än med de andra stora firmorna (Maptun och Nordic).

    Valet är ditt, och så länge du blir nöjd så ta den firman som känns bäst för dig

    Ok, det är ju iofs mycket bättre pris på Speedparts än på t ex maptun och nordic. Men kör såklart hellre med original styrbox än att riskera förstöra en fin bil. Några fler som har haft dåliga eller bra erfarenheter med Speedparts steg 1?
    Senast redigerat av GoofyPaulie den 2015-07-31 klockan 13:44.

  6. #6
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 230
    Medlem#
    2226
    Halva priset på hirsch steg 1, funderar själv på just det. Som ett alternativ.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Halva priset på hirsch steg 1, funderar själv på just det. Som ett alternativ.
    Tack det ska jag kolla upp!

  8. #8
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Många tycker att BSR inte har bra programvara och som kan orsaka problem.

    Jag använder inte BSR själv, men en bra vän till mig lämnade bilen till BSR efter att han stoppat i en helt ny turbo. Turbon rasade någon månad efter mjukvarubytet. Om det var fel på turbon eller mjukvaran uttalar jag mig inte om, men det finns gott om liknande berättelser när det gäller BSR.

    Med det sagt, så finns det även många berättelser om folk som aldrig haft problem med deras mjukvara

    Inga firmor är väl 100% problemfria, men enligt min uppfattning finns det mer problem med BSR än med de andra stora firmorna (Maptun och Nordic).

    Valet är ditt, och så länge du blir nöjd så ta den firman som känns bäst för dig
    Detta trim satt i en styrenhet som jag köpte på skroten då jag brickat min egen.
    Det är från BSR till en B205E och jag visar bara kurvan.

    Jag skulle aldrig stoppat ett sådant trim i min bil.Capture.JPG

    Edit: trimmet heter: EC0PP1CC.BSR
    Senast redigerat av Trailer den 2015-07-31 klockan 19:02.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Detta trim satt i en styrenhet som jag köpte på skroten då jag brickat min egen.
    Det är från BSR till en B205E och jag visar bara kurvan.

    Jag skulle aldrig stoppat ett sådant trim i min bil.Capture.JPG

    Edit: trimmet heter: EC0PP1CC.BSR
    Ok får man fråga varför?

Liknande ämnen

  1. Steg 2 eller 3 på 2,3t BioPower
    Av Herr Thomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-12, 18:38
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-09-05, 14:01
  3. NG9-3 2,0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frågor
    Av Jkswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 12:47
  4. Steg 3 eller 4 biopower till og93 aero -02
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •