Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: tryckproblem 9-5 aero

  1. #1

    tryckproblem 9-5 aero

    Hej på er!
    Jag är ny på forumet men varit passiv medl. i några år (stcs).
    Nu har jag ett problem som jag tänkte kolla om det är någon som kan ha förbarmande med mig och hjälpa mig.
    Jag har en 9-5 aero -00 som för någon vecka sedan började gå på grundtryck (eller i närheten, halva gula) jag läste mig till lite tips på forumet och gick ut och prövade dom. bla tog jag loss mv och gjorde blåstestet (alla gillade ju inte det men ändå) verkade ok, jag kollade dom backventilerna (på R sidan) jag har kollat efter lekage men hittar inget. Vid operationen... så hade jag lmm borta oxå. Glad ihågen gick jag in och provstartade för att se om det gett resultat och gissa om det gjort det, jajemen nu går den knappt alls. Startade som vanligt med något hög tomgång svajande laddtryck, lät den gå en stund och gav sedan lite gas, då försvann tomgången helt och den svajade från 500-1500, åkte sedan en liten tur försiktigt och vid en lätt nuddning av gasen så halkade trycket iväg en bit in i det röda (jag fortsatte inte den trenden, gasa alltså) den sten dör om man släpper gasen. när trycket var som högst så blinkade check engin lampan (men det ska den väl då) och till slut jag var inte över 40km/h under provturen. Jag får gråa hår på bilen just nu är den billig kan jag säga. Tilläggas ska oxå att jag tidigare har haft strul med spjällhuset som givit en felsignal vilket resulterat i limp home läge och ny programvara om det kan ha något att göra med det hela
    Jag har även tidigare bytt tändkasett och katt.
    Hoppas någon orkar läsa allt detta och ge mig styr.. råd

    ps jag har beställt en ny magnetventil att pröva med ds
    Cosmicblue 9-5 aero -00

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Testa att plocka loss +kablen till batteriet så boxen nollar sig och prova hur den går efter ett par adaptioner.
    Värt ett försök allefall.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Och kolla på spjällhuset igen, så det inte är i limphome-läge.. Fast då ska CE lysa+farthållaren ur funktion + grundladd, så det kanske inte är det iaf ? Men kolla det innan du nollar batteriet !

    /R

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 022
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Men kolla det innan du nollar batteriet !

    /R

    "nollar batteriet" ????
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    faan vad pinsamt, man ska inte meka när man borde ligga i sängen!!!!
    Jag hade missat att dra fast insuget på spjällhuset
    Men och det är ju alltid ett men, den laddar fortfarande inte fullt, saknas några mm till det röda börjar kan det vara grund tryck så högt upp??
    Väntar på en ny magnetventil, ska pröva om det hjälper, men har någon annan en annan idé så är det välkommet
    Cosmicblue 9-5 aero -00

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Men kolla det innan du nollar batteriet !

    /R

    "nollar batteriet" ????
    Jag vet, men lät det stå kvar så ändå då alla fröknar härinne förstår vad som menas iaf

    Laddtryck läser du av med en ordentlig graderad mätare. Den som sitter i bilen är elektrisk och visar "luftmassa per förbränning"

    Har du nollat boxen nu efter att du har dragit fast allting ?

    /R

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    jag tänkte osökt på "ollar batteriet" men det tror jag definitivt inte hjälper.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av petson
    jag tänkte osökt på "ollar batteriet" men det tror jag definitivt inte hjälper.
    Svider kanske om inget annat
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  9. #9
    Japp jag har oll... nollat boxen, men ingen skillnad, ska gå ut nu och pröva nya stift. Men jag är lite inne på magnetventilen, eller??
    Cosmicblue 9-5 aero -00

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av lkpg_aero
    Japp jag har oll... nollat boxen, men ingen skillnad, ska gå ut nu och pröva nya stift. Men jag är lite inne på magnetventilen, eller??
    har bytt stift men ingen skillnad, den slutar ladda med 2-3mm kvar på mätaren. Nån som har fler idéer innan jag börjar byta en massa saker?
    Cosmicblue 9-5 aero -00

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Har du ingen CE-lampa lysandes ?

    Låter som grundladd iaf... När du drar i armen som gaswiren sitter fast i, rör sig den silvriga armen som visar att spjället rör sig samtidigt ?

    /R

  12. #12
    spjället rör sig inte när man drar i gasvajern, vilket väl innebär att spjällhuset är som det ska eller? Och jag har ingen ce lampa lysandes
    Cosmicblue 9-5 aero -00

  13. #13
    Har fortfarande problem, men har ej fått mv än så jag har inte prövat att byta den, men jag har en fråga? När man samtidigt trycker på bromsen och gasen är det det som blir grund tryck? För ibland kan man få den att ladda som den ska om man provocerar den lite (gungar med gasen) och sen helt plötsligt så slutar den, men den verkar hamna på lite olika max tryck från gång till gång allt enligt org. mätare. Grejen är att lägger man foten på bromsen så sjunker alltid trycket till början av det gula oberoende av vad mätaren visade från början . Är det inte där som grund trycket ligger
    Cosmicblue 9-5 aero -00

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Kanske kärvar stången från tryckdosan, westgaten.
    Dra i den för hand lite fram o tillbaks så den inte kärvar den fan.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 161
    Man kan inte prova grundladdtrycket på en T7-bil genom att bromsa lätt. Bara så du vet.

    Stirra dig heller inte blind på "laddtrycksmätaren", den visar inte trycket i den meningen, utan nåt i stil med luftmassa per förbränning. Fungerar som en "vrid-o-meter"

    En varm dag som idag (svetten lackar ) visar den kanske inte alls samma som en svalare dag.

    Alltså, känns det att den går så gött som den gjort innan så gör den det också! Skit i vad mätaren visar, nån millimeter hit och dit är inget.

    Ha de gött i värmen!

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    är bilen orginal eller modifierad på något sätt?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  17. #17
    joo bilen är orginal helt, och ja jag hade en liten aning om att mätaren bara visar ett ungefärligt värde. men problemet är tyvärr att man märker skillnaden oxå. ska kolla stången men hur lätt ska den gå? jättelätt eller sådär lite lagom kan mv orsaka dessa problem? nån som vet?
    Cosmicblue 9-5 aero -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Kanske kärvar stången från tryckdosan, westgaten.
    Dra i den för hand lite fram o tillbaks så den inte kärvar den fan.
    Gör ett inhopp. Provade detta på min kärra och den gick fasen inte att rubba.. Hur hårt skall man ta i för att den skall röra sig igentligen??
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Kanske kärvar stången från tryckdosan, westgaten.
    Dra i den för hand lite fram o tillbaks så den inte kärvar den fan.
    Gör ett inhopp. Provade detta på min kärra och den gick fasen inte att rubba.. Hur hårt skall man ta i för att den skall röra sig igentligen??
    Vet då fan men min på T25 är ytterst lätt och går utan problem att dra fram o tebax med 2 fingrar.
    Min kan ju vara sliten med??
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  20. #20
    har testat stången nu på morgonen och den går hyffsat lätt att dra den, tumme och pekfinger krävdes (inte helt lätt) testade även att med tryckluft blåsa i slangen från mv till west så det funkade den vägen.
    Man vet nån hur mycket den skall öppna? Armen åkte ut med bra fart först men dom sista 5mm gick skit långsamt sa de va sååå????
    Cosmicblue 9-5 aero -00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •