Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bilen klipper vid fullgas på fjärde och femte växel, Trimmad OG9-5 B235

  1. #1

    Bilen klipper vid fullgas på fjärde och femte växel, Trimmad OG9-5 B235

    tjena..

    tänkte höra om någon vänlig person skulle kunna svara på detta åt mig...

    jag har en saab 9-5 vector 2.3T 220hk som nyss blivit upphottad lite..
    det chippet jag har är optimerat för org delar och 98oktan.

    i början körde jag med 95oktan och då hände det aldrig att den klippte av på fullgas...
    men nu när jag har skaffat öppet sportluftsfilter från speedparts och börjat tanka 98oktanig bensin....(miles 98+) så har den börjat å bete sig väldigt dumt å klipper på fjärde och femte växel vid direkt fullgas.. på siden märker jag att den överladdar.
    men varför???

    någon som kanske kan svara på detta fenomen.

    sedan funderar jag lite på ifall just öppet filter kan orsaka detta? tänkte lite på ifall den kan få för mycket luft mot vad den är optimerad för..

    Mvh Daniel
    Äger just nu: Saab 9-5 vector Griffin 2008
    Saab 9000 cc 2.3t 1991 **såld**, Saab 900 89 **såld**, Saab 9000 cse 2.3 Turbo. 1995 **såld**, Saab 9-5 2.3t vector sportcombi -2004 **såld**

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    1540
    vad säger företaget som "optimerat"?
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Jag har inte hört av mig till honom än. Gjorde en chansning här först. Tänkte att någon borde väl veta.

  4. #4
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    "Honom"?

    Är det någon hemma-pillare som gjort uppgraderingen? Om det är så rekommenderar jag att du åker till en erkänd firma snarast och får en vettig mjukvara istället så du inte förstör din kära bil. Finns så många klåpare som leker på en dator och tror att de vet vad de sysslar med, med väldigt tråkiga resultat som följd.

    Hoppas det löser sig!
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  5. #5
    Han verkar seriös. Han har en sida på nätet som heter t7trim..

  6. #6
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Sorry... Den skojaren har varit uppe på tapeten tidigare. Bara att söka här på forumet.

    Har du fått kvitto på utfört arbete?

    Om ja, kräv pengarna tillbaka och vänd dig till en riktig firma. Om nej, svälj hårt och acceptera att pengarna är borta, och gå sedan till en riktig firma.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  7. #7
    Ja..det är tråkigt ifall det är så.. men det är Bar å svälja hårt och plocka fram org boxen...och vänta på nästa box. Förmodligen blir det från maptun eller nordic tuning. Hoppas bara att man kan köpa endast mjukvaran..för systemet har jag redan. Ska även sätta tillbaka org filterbox. Tycker tempen på inluften är ganska hög. Nu vet jag iförsej inte vad den låg på innan jag satte öppet filter...men med öppet filter ligger tempen på mellan 26-32 grader. Stillastående en stund så kommer den upp i ca 48-52 grader..tycker jag låter lite väl högt.
    Tack för hjälpen grabbar.
    Hoppas att det blir bättre med ny box.

    Mvh

  8. #8
    Tänkte på en sak.. om bilen klipper vid fullgas....borde man inte få någon typ felkod eller typ motorlampa som lyser av sådan orsak?

    Är det troligt att bilen kan klippa på grund av för hög oktan? Kanske statoils miles 98+ är fel??? Eller typ felaktig 02sensor? Har fått felkod på den vid två tillfällen...men inte längre.
    Mvh

  9. #9
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 230
    Medlem#
    2226
    Det beror inte på för högt oktantal. Det är endera något med programmet eller med hårdvaran, typ magnetventil eller kombination program/hårdvara.

    Fick du opensid? Då skulle du kunna se om du har överslängar på laddtrycket och om det är därför den klipper.

    Åk tillbaks till killen som gjort programmet och låt honom kolla ,det är nog en bra start.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #10
    Den överlappar helt klart. Det sågs både på mätan i bilen och på siden. Men magnetventilen är ok. Bromsar jag lätt med bilen och trampar på så får jag upp den i 0.5bar ungefär. Och det beror inte på felaktig lambda eller typ tempgivare? Det har jag fått felkod på. Tempgivare alltså. Få ta ett snack med killen. Mvh

    - - - Uppdaterad - - -

    Har kollat luftläcka utan resultat.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 457
    Medlem#
    11937
    Har du alltså felkoder på bilen nu? Hade du dessa koder även innan trimningen?

  12. #12
    jag hade en felkod på 02sensor innan trimmet... men den felkoden försvann senare. sedan kom det upp någon felkod för tempgivare...vet ej exakt vilken kod..den ligger sparad på trimboxen...men nu sitter orginalboxen i igen.

    men kan verkligen en felaktig tempgivare ha med ladd att göra? känns inte direkt logiskt.

    får hoppas att felkoderna kommer upp igen på org ecu...så man kanske kan få fix på detta.. var ute å åkte lite med bilen förut..och den gick precis som innan trimmet... sedan åkte jag även och köpte mig en analog laddmätare och kopplade in...den visade runt 0.7 - 0-8 bars laddtryck... och det känns i mina ögon korrekt.. och den låg stabilt å fint där.. inga som helst problem. känns mer och mer som om trimboxen inte hänger med. eller är jag ute å cyklar??

    mvh
    Äger just nu: Saab 9-5 vector Griffin 2008
    Saab 9000 cc 2.3t 1991 **såld**, Saab 900 89 **såld**, Saab 9000 cse 2.3 Turbo. 1995 **såld**, Saab 9-5 2.3t vector sportcombi -2004 **såld**

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 457
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Speedy_00 Visa inlägg
    får hoppas att felkoderna kommer upp igen på org ecu...
    Japp, felsökningen måste ske systematiskt för att hitta felorsaken, att ta bort en möjlig felorsak (t.ex. nya programmet) och se om felet kvarstår är ett bra sätt. Men att du hade icke-åtgärdade felkoder innan trimmet gör saken svårare då du kan ha flera fel på bilen.

    Men rent krasst så har du en bil som går bra, byter program och sen går den dåligt. Låter ju som att trimprogrammet är den uppenbara huvudmisstänkte - det skulle jag anta även om du hade anlitat en välrennomerad trimfirma (de kunde ju t.ex. av misstag ha gett dig fel mjukvara). Att du dessutom använder en trimmjukvara med tveksamt ursprung gör det hela än mer sannolikt.

    Sedan är det värt att veta att inga felkoder "sparas" i boxen när du bryter strömmen, om felkoden är kvar beror det på att boxen efter inkoppling hittar sagda fel på nytt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Speedy_00 Visa inlägg
    får hoppas att felkoderna kommer upp igen på org ecu...
    Japp, felsökningen måste ske systematiskt för att hitta felorsaken, att ta bort en möjlig felorsak (t.ex. nya programmet) och se om felet kvarstår är ett bra sätt. Men att du hade icke-åtgärdade felkoder innan trimmet gör saken svårare då du kan ha flera fel på bilen.

    Men rent krasst så har du en bil som går bra, byter program och sen går den dåligt. Låter ju som att trimprogrammet är den uppenbara huvudmisstänkte - det skulle jag anta även om du hade anlitat en välrennomerad trimfirma (de kunde ju t.ex. av misstag ha gett dig fel mjukvara). Att du dessutom använder en trimmjukvara med tveksamt ursprung gör det hela än mer sannolikt.

    Sedan är det värt att veta att inga felkoder "sparas" i boxen när du bryter strömmen, om felkoden är kvar beror det på att boxen efter inkoppling hittar sagda fel på nytt.

Liknande ämnen

  1. Hårt trimmad Ng900 klipper vid belastning
    Av Jagge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-15, 06:05
  2. Motor klipper kraften vid fullgas kickdown..
    Av Svenskturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 13:14
  3. Bilen klipper av och dör!
    Av Trollhätteferrari i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 18:22
  4. Bilen klipper
    Av kallenorr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •