Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sänka Saaben

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Sänka Saaben

    Tjena!
    Efter mycket sökande efter den rätta bilen så äntligen! Nu har jag min Saab 9-3 Aero coupé -00!
    Har märkt att denna modell är ganska hög av sig och skulle vilja få ner den mot asfalten lite mer.. VÄLDIGT nära asfalten om jag ska vara helt riktig.
    Vad föredrar ni? Sänkningsfjädrar? Coilovers? Jag är ingen expert inom detta men hoppas någon vet bättre än mig här, tack sålänge

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    67
    Fjädrar är relativt billigt och enkelt att byta, reserverar mig angående coils.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Du tvättar tydligen aldrig bilen under!? Det blir svårt ett komma åt att spola rent ordentligt under skärmarna om du sänker bilen för mycket.

    Jag hade en BMW M5 ett tag med originalfjädring och hyfsat breda hjul (235 fram och 265 bak) och jag svor ve och förbannelse varje gång jag skulle sopla rent under skärmarna på den bilen för det var svårt att komma åt ordentligt.
    Nu har jag en 9-3Aero -00 och den får allt vara original i fjädringen. Fast gula ställbara Koni har jag förstås satt dit.

    Per L

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag håller med Per L. Det måste gå att komma åt med underspolningsmunstycket till högtryckstvätten under skärmarna.

    Originalfjädrarna fram är troligen bytta minst en gång på en -00. Det kan ju vara så att någon har monterat fjädrar till standardchassit för att snåla. Då blir bilen högre än med fjädrarna till sportchassit som är original på 9-3 aero.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Sänk inte. Andra stötdämpare kan istället göra god inverkan på väghållning som ändå måste vara målet.

    /Lufto

  6. #6
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Då hoppar jag in och säger tvärt emot alla andra här.
    Sänk den! Så mycket som möjligt, ser ju mer ut som en snikbil än "sportbil" annars.
    Kl racings fjädrar sänker 40mm på papper men blir närmre 50mm i verkligheten, iaf på de 3 og 9-3 Aero jag monterat dessa på.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...002-40_40.html

    Hade kanske funkat..

    Håller med er andra om tvättningen undertill, men de får jag slita med för att ha en lägre bil

Liknande ämnen

  1. sänka 9-5 sc 07
    Av Emil Wessman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 23:25
  2. Sänka 9-3 ss
    Av Christian i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 23:05
  3. Att sänka eller inte sänka OG9-3 5D 225/45-17
    Av Fosse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 18:18
  4. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •