Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Antispinn ur funktion ng9-3 -03 2.0t felkod U2103 U2105

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Antispinn ur funktion ng9-3 -03 2.0t felkod U2103 U2105

    Hej !

    Saab 9-3 NG 2003 2.0t

    Har letat efter svar som en dåre. Men kan inte hitta något specifikt svar på om det är ECM som strular eller någon givare.
    Så bestämde mig för att registrera mig här så jag äntligen kanske kan få bukt på mitt problem.
    Har tittat kablarna under bilen, Rengjort kontakter, gjort rent abs kransarna, sökt felkoder.

    Felkoden jag får upp är (U2103) "TCS/ESP har saknats på CAN-bussen"
    Samt (U2105) "ECM saknas på CAN-bussen".

    Symtomen jag får är först och främst "Antispinn ur funktion kontakta verkstad"
    samt blinkar bromsfels lampan ibland.
    Samt brukar jag även tappa hastighetsmätaren.

    Det felet som oftast uppstår är just texten.
    Sen kan hastighetsmätaren börja hoppa.

    När det är lite varmt och torrt ute så upplever jag att den varnar mindre. Men kan inte hitta någonstans det ska kunna komma in fukt.

    Alla gissningar är varmt välkomna!
    Tack på förhand!
    Senast redigerat av Hstrom den 2015-07-27 klockan 17:08.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det skulle kunna vara den klassiska CIM-modulen, den som sitter runt ratten. Den är ju en "gateway" mellan I-bus och P-bus och den är ju känd för att strula. När den strular så tappas busskommunikation och just "antispinn ur funktion" är ett klassiskt felmeddelande när CIMen strular.
    Tyvärr är den varken billig eller lättbytt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Varit lite inne på den också. Men frågan är, hur går det ihop med hatighetsmätaren?
    Svårt att förstå hur alla dessa saker hänger ihop och hur man kan konstatera att felet är just "Här"
    Vill på något sett konstatera vart problemet är innan jag börjar härja vid CIM och ECM byte.
    Så jag inte byter ena, så va det de andra

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Möjligt att det kan vara abs-givare? Jag fick liknade symptom, förutom felkoderna, när jag fick ett nytt nav med kass abs-givare. Abs/esp ur funktion, bromssystemfel, hastighetsmätare helt bananas.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    För det första, vilken ECU sätter felkoderna?

    Kan mycket väl vara CIM som nämnts, troligen den som satt felkoderna att den tappat kontakten med både motorstyr och ABS/ESP. Det första man borde göra att mäta upp kablaget för CAN-bussen (P-bus)

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Vart mäter jag bäst på Can-bussen? Det jag funderade över också, om det kan vara en givare i bakdäcken som blivit dålig. För mitt problem är inte permanent. Ibland räcker det med att dra ut nyckeln så försvinner det och lyser inte mer på hela dagen, ibland med lite tur kan det försvinna i en vecka. Men känns som att problemet börjar komma oftare och oftare. Gärna när bilen stått hela natten och man ska till jobbet.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    En snabb fråga någon kanske har svar på. Sitter hastighetssensorn i vänster bak hjullager eller sitter den nu mer vid växellådan?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Hastighetsgivaren sitter i hjullagrena på båda sidor i fram.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Är det sant? Aldrig hittat information om det. Då kanske mitt problem sitter där....

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Är väl på 9-5orna hastighetsgivaren sitter i bak Det ska iallafall vara hjullagrena i fram enligt WIS Nu blev jag osäker här haha grävde lite djupare i WIS nu och där säger den vänster bak, är väl säkrast att lyssna med SAAB eller någon annan som är mer insatt än mig i det här Lycka till
    Senast redigerat av adam93 den 2015-07-30 klockan 20:18.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för dina svar!
    Jag får väl brumma förbi en saab verkstad å höra med dom

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Minnet är bra kort, men jag har för mig att det är höger bak. Det var iaf där jag hade avbrott i kablaget till abs-sensorn. Kabeln hade ärgat sönder och då fick jag abs fel, antispinnfel, rattlåsfel.
    Kollade då kablaget supernoga och såg då småsmå jack i höljet och grönt innanför. Skarvade på ny frisk kabel och inga problem efter det. Sju månder sen nu.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Efter en underbar sommar med mycket sol. Så har jag bland alla små skurar lyckats att kunna påstå att det nog tränger in fukt någonstans. så får bli att höja upp bilen någon dag och vara extra noggrann. Håller uppdaterat tills jag hittar felet. kanske nån kan ta nytta av. Om någon har tips på vart fukt kan tränga in så var snäll och tipsa!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Väcker lite i denna tråd, kan man få startproblem med denna kod, har fått väg på en 08 ng9-3 tid som jag ev tänkte köpa men ibland går inte nyckeln att vrida och inget hörs i rattlås den varken låser eller låser upp rattlåset. Och det går heller inte att starta bilen.
    Nån som har nån input på detta?


  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Detta känner jag igen, för min del var det tändlåset som behövde bytas, precis samma symptom. Bytte det själv, var lite pilligt och trångt men absolut inte omöjligt att göra själv.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-25 klockan 17:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Kan vara så "kul" som avbrott på busskommunikationen, i mitt fall P-bus. Bilen startade sålänge ECM hade kontakt med CIM via P-bus när man vred på nyckeln men om den saknades precis när man försöker starta så startar den inte pga att den inte får något bussmeddelande att nyckeln är godkänd/OK av CIM. Kabelbrott på just 9-3 diesel verkar inte vara så ovanligt, härvan skakar sönder och skavs sönder mot det hårda plasthöljet eftersom man varit så förbannat smart och dragit hela elhärvan runt motorn.

    Om däremot ECM är online precis när du försöker starta så kommer bilen starta och så länge motorn sen är igång så påverkas inte motorgången (inte märkbart i detta fallet iaf) av att den tappar kontakten av och till på P-bus, däremot kan du få massa andra "kul" fel, t ex automatlåda begräsnad prestanda, ABS/ESP ur funktion, vatten i bränslet som dyker upp och plingar till av och till i SID (ibland typ 1 gång/sek).

    Vid Tech2 så kunde man även se att EHPS (elservo) som sitter på 9-3 diesel (iaf 1.9 TiD 2005...) också tappade kommunikationen då och då. Både ECM och EHPS sitter efter kabelbrottet som jag hittade på P-bus så det förklarar många "kul" fel som bilen haft för sig under ganska lång tid.

    Efter kabelbrottet var fixat så startade bilen fint men rattlåset funkade icke ordentligt och det dök upp en felkod som var relaterad till tändningslåset (ISM) gällande felaktig nyckelposition. Bytte till en ny ISM (tändningslås) och rattlåset började funka och felkoden försvann.

    Nytt rattlås kostar ca 1100-1200kr så köp inte ett begagnat på skroten för 800kr som vissa skrotar verkar begära....

    Oändligt mycket mer info finns här:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ontakt-med-ECM

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Saab 9-3ss 2003 Manuell - Startar inte ibland - felkod U2105
    Av Alexxelax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-09-05, 22:54
  2. [LÖST] ABS antispinn ur funktion NG9-3
    Av tl3610 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-12-05, 14:06
  3. [LÖST] ABS och antispinn ur funktion på NG9-3 -04
    Av bananmannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •