Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Plötsligt svårstartad 9-3 05 E85-konverterad. Vad ska jag titta på?

  1. #1

    Plötsligt svårstartad 9-3 05 E85-konverterad. Vad ska jag titta på?

    Hejsan! E85-konverterad 9-3 2,0t 15500 mil.

    I fredags hade jag kört bilen väl genomvarm och stannade för att äta lunch. Ca 1 tim och 15 min senare så skulle jag åka vidare och då gick den mycket längre än vanligt på starten innan den tände men när den väl gjorde det så var det inga problem.

    Igår skulle jag prova en åktur igen när den var helt kall och denna gång gick den också något längre innan den tände och när jag släppte nyckeln så stannade den. Försökte igen och då tände den och sen var det inga problem.

    Samma idag, gick länge innan den till slut startade och då luktade det en hel del oförbränd bensin. Har provat att stänga av och sätta på och då tycks det gå bra men när jag tankade så var den aningens trög då med när det bara gått några minuter.

    Ger inga felkoder med Torque Pro-appen och läsare från teknikmagasinet. Just nu är det bensin i den. Tidigare har den aldrig krånglat även om den med etanol kan hosta lite precis i starten.

    Tittade lite ytligt på diverse slangar men vet tyvärr inte vilka som "är inblandade" vid starten och kunde inte se några sprickor eller lösa kablar eller dylikt även om jag nu bara kollade några minuter. När den väl startar så går den utan problem.

    Inte råkar det finnas nån i norra sthlm (Blackeberg) som kan och vill och har lust att peka och visa för en liten dusör? Utan felkoder har jag ingen som helst aning om var jag ska börja nånstans. Är säkert inget särskilt konstigt fel men när det kom så plötsligt blir jag lite nervös att vara ute och åka på semester-turer. Rätt vad det är så går den inte igång alls. Kan vår berömda tändkassett vara på upphällningen?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 469
    Bränslefiltret ska bytas var 6000:e mil enligt WIS. Har du koll på att det är gjort?

  3. #3
    Gjorde 12000-service i samband med konverteringen och då borde de (maptun) ju ha gjort det men ska hämta boken och se om jag hittar papprena däri.

    Jodå, filtret är bytt enl. papprena.

    Provade att starta igen och det gick runt en bra stund innan det tände. Iaf jämfört med hur den brukar hoppa igång på bara nån sekund. Har aldrig haft problem med den oavsett bränsleblandning även om den kan hosta lite nån/några sekunder på E85 men den tvekar inte att starta.
    Senast redigerat av Saabeltand den 2015-07-26 klockan 14:03.

  4. #4
    Ringde min mek men han har också semester och är på annan ort. Däremot talade han om att det kunde vara bränsletrycksregulatorn som är inblandad. Vad säger Saabexpertisen om det? Han menade att om den står öppen vid starten så blir inte trycket tillräckligt högt i början men när bilen väl går så är det inget som behöver märkas.

    När jag läser i Haynes-boken så verkar det som nåt jag inte står och pysslar med på föreningens parkering (bränslespill och annat) plus att jag tror att det ändå är nåt jag inte behärskar med mitt mindre kunnande men då kanske det åandrasidan inte behöver bli så dyrt att byta heller om det nu är den som är paj. Kan inte ta lång stund att kolla upp och byta för den som kan, eller?

    Ska ringa Hedins eller nån annan Saab-verkstad och se om jag har lite tur så här i semestertider.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555
    Provat att sätta på tändningen några sekunder så soppatrycket byggs upp och sen vrida på starten?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Jadå, jag brukar nästan alltid vänta tills det däringa lilla självtestet är klart och det står "OK" men det verkar inte hjälpa.

    Starta tycks den ju göra varje gång men iom att det började så plötsligt i fredags så känns det ju mer oroligt än om det kommit smygande tycker jag. Fast tänkte passa på att fråga att om det nu skulle vara den där regulatorn, kan den lägga av helt på nåt sätt så bilen inte alls startar eller slutar gå under färd? Eller är den just bara för att bilen ska vara mer lättstartad?

    Tänk, jag kan nog ganska mycket mer om motorer än de flesta som då inte alls är intresserade av bilar eller motorer men fortfarande är det så många detaljer som jag inte alls vet nåt om. Önskar jag hade gått fordonstekniska med en riktigt bra lärare. Jaja, jag kan säga "ecklesiastikminister" iaf....

  7. #7
    Hmm...tänkte bara lägga till att "felet" har lagat sig självt Nåja, det kanske är nåt på gång som kommer snart. I måndags tänkte jag ringa nån verkstad och se om det kanske fanns nån liten rest-tid över för en snabb felsökning iaf. Så gick jag ut en sista gång och tänkte se om jag fick nån felkod innan jag gjorde nåt mer. Inga koder denna gång heller och då hade den ju stått med tändningen på några minuter utan att jag startade och sen när jag väl gjorde det så gick den igång hur fint som helst.

    Åkte på tisdagen och igår med och inga problem. Ska köra lite idag med men det verkar funka igen alltså....

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 104
    Medlem#
    6234
    Provat med byte av tändstiften?
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Trionic konverterad Saab 900 svårstartad varm.
    Av raketfarfar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-08-13, 13:03
  2. [9-5 2,3t -02] Svårstartad. Dör plötsligt. VIDEO
    Av sumpen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 20:48
  3. Plötsligt svårstartad 9000
    Av byggarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 15:30
  4. Svårstartad og900 GL - Någon som kan titta på det?
    Av Brandten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •