Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Missljud saab 9-5 sc - pinjonglager?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Missljud saab 9-5 sc - pinjonglager?

    Hej!

    Har ett missljud som låter väldigt lågt vänster fram, bilen i fråga är en saab 9-5 kombi från 2007, manuell låda som inte har bytts olja någon gång av tidigare ägare (tror jag). Ljudet kan liknas vid ljudet som uppstår när du backar, bara betydligt lägre.

    Ljudet kan väl börjas höra från 50km/h och uppåt. Låter exakt lika högt oavsett hastighet av det jag märkt, låter på alla växlar, låter även då bilen är avstängd men i rullning, samt i friläge och Med kopplingen nedtryckt.

    Växellådan känns väl i övrigt helt ok, backen kan strula ibland om jag inte lägger i 4an, femman är nästan försvunnen ibland, kan ta emot att få i (inte bakom backspärren dock) dock är det nog en justering som behövs där.

    Har endast haft bilen i strax under 1000 mil och tror inte det har låtit så hela tiden, har trott det varit skeva bromsskivor alternativt hjullager men efter att ha sökt runt på forumet börjar jag ana att det kan vara betydligt värre...

    Har köpt ny växellådsolja sen tidigare men inte bytt ännu, vad ska jag göra? Lär det vara pinjonglagret som är slut?

    Ångest för vad som väntar...

    Tack!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Från det att du upptäckt ljudet tills du behöver åtgärda kan vara åtskilliga tusentals mil,troligtvis blir det ingen plötsligt ras utan ljudet kommer att öka och påminna dig. Byt olja, gärna till Redline MTL.
    Växlingsproblemet kan vara slitet länkade och Maptun har ett nytt i brons som gör susen istället för plast

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Låter ljudet likadant oavsett belastning eller växel så är bakre lagret på pinjongen en stark kandidat, -dock så brukar oljudet öka med högre hastighet.

    Har haft det ljudet på min -07a i 5år utan att det blivit värre, dock lär ju eventuella spekulanter inte tycka om det den dag bilen skall säljas. (Och den dagen närmar sig, dock var kostnaden för att byta lagret human om jag demonterade lådan och bar den till meken. 2500:- ville han ha för att byta lagret med delar och arbete).

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Skönt att höra att det i bästa fall inte är akut, en ändring av ljudet är att det låter som när man kör på 1an, sen låter de nog extra mycket på ettan och tvåan, samt när du närmar dig 100 km/h är ljudet lätt att höra, dvs det ökar. Överröstar ju dock inte vägljud och dylikt.

    Jag har köpt 5L redline MTL så då blir det 2 sköljningar och en fyllning, återkommer med resultatet av detta!

    Har dock en fråga angående länkaget som är bytt 500-1000 mil sedan av bilfirman jag köpte den av, vet dock inte om det var nytt nytt eller begagnat. Kikade ner vid länkaget idag och jag tyckte möjligtvis de såg ut som att det redan var bussningar av någon form av järn? Skall en växelspak med länkagebussningar av "icke-plast" gå att vicka 1-2 cm i sidled samt fram och bak med växel i? Eller skall det vara helt stumt? Glömde filma hur jag menar med spaken men tog ett par helruttna bilder på det jag anar är bussningarna, samt en ännu sämre film som jag bifogar.

    Jag har även maptuns bronsbussningar i ett paket från maptun, känns dock onödigt att riva länkaget om det visar sig att mitt länkage redan har liknande bussningar. Men kan inte tänka mig att spaken skall kännas så sladdrig?

    IMAG0534.jpg

    Senast redigerat av Eken92 den 2015-07-26 klockan 23:29.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Jag som är efter.. Det jag trodde var järn bussningen är ju den andra "sidan" av länkaget. Så blir det när man är nybörjare :P har dock ytterligare en dum fråga, vilken typ av fett ska användas vid montering av bronsbussningarna? Mos2? Eller något annat?

    Tack!

Liknande ämnen

  1. pinjonglager 9-5
    Av viperniklas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 12:10
  2. Spel i pinjonglager mm????AKUT
    Av Proffa-Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 23:04
  3. byta pinjonglager! vem kan?
    Av Lotus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 20:54
  4. Alla säger Pinjonglager???
    Av GULSAAB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •