Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 95 Linear 2002 dåligt ljudsystem?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Saab 95 Linear 2002 dåligt ljudsystem?

    Tjena, tänkte kolla med er varför ljudsystemet i bilen är så himla kasst? Vad jag har kommit fram till är att det är AS1 (Eftersom den bara har CD och radio samt en cdväxlare knapp)
    Ljudet är riktigt kasst, så vill köpa nytt ljud till bilen. Vad är det som behövs?

    Vad är det man behöver köpa för att få ett riktigt klart radio ljud samt via andra sources? Finns väl ingen budget direkt att hålla sålänge ljudet är klart och behagligt, är inte ute efter något värsting system dvs.

    Så det jag behöver köpa är ny stereo, slutsteg och högtalare runtom? Visa mig gärna åt rätt håll alternativt att någon länkar de delar som passar. Dessutom, hur många högtalare kan man trycka in utan att behöva dra nya kablar genom dörrar och skit?

    Mvh Nicklas

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Din bil har då 4 högtalare: I panelen, på var sida och i dörrarna bak. Det finns möjlighet att lätt sätta högtalare i dörrarna fram också. Det fanns en gång ett uppgraderingskit som kallades "AS1+" som bestod av steg och högtalare.

    Den enklaste uppgraderingen, och som faktiskt gör ljudet oändligt mycket bättre är att skaffa just AS1+. Kittet finns inte kvar, men man kan lätt "bygga" det själv:
    Hitta högtalare till dörrarna fram på en skrot, ta från en bil med AS2, AS3 har andra impedanser. Du känner igen AS3-högtalare på att det står Harman Kardon på dem. Om du vill kan du ju klippa lite kablage också så du får rätt kontakter, det är med största säkerhet inget fördraget i din bil.

    Sen skall du leta reda på en og9-3 eller ng900 med AS3, alltså högtalare i dörrarna fram. Från en sån bil skall du ha slutsteget, den 8-poliga DIN-sladden mellan steg och stereo och slutligen kontakterna som är inkopplade, klipp dem någon dm från kontakten. Slutsteget sitter monterat vid passagerarens vänstra fot, bakom panelen.

    I din bil monterar du högtalarna i dörrarna fram och drar kablage till lämplig plats för steget. Jag hade nog lagt (eller hittat på någon montering) steget bakom ACC-panelen, det bör få plats någonstans där bakom, eller kanske på passagerarsidan av mittkonsolen, någonstans ungefär där det sitter på og9-3. Slutligen skarvar du på högtalarkablarna på kontakten till steget och sen kan du tjuva ström från strömmen till stereon till steget. Stegets 8-poliga kabel passar nämligen finfint i ett uttag bak på din AS1-enhet för den råkar vara exakt samma som sitter i og9-3 med skillnaden att man gjort plastfronten lite större eftersom hålet i 9-5 är lite större än i og9-3.
    Tänk på att få rätt polaritet på högtalarna till steget så de inte jobbar "baklänges". Lämpligen kan man prova olika fas och höra vilket som låter bäst.

    Det svåraste i denna operation är att dra kablar till högtalarna i dörrarna på din bil, men det är något som kanske tar en timme eller 2 då man får skruva bort lite paneler och pilla med gummigenomföringarna, men det är ett jobb du får göra i vilket fall.

    Slutligen kan du skaffa en SAAB-AUX (www.saabaux.se) så får du aux-ingång för t.ex. mobiltelefon så du kan spela från den.

    Rimligen bör detta inte kosta mer än några hundralappar på skroten och Biltema (kablage) och jag kan garantera att du kommer uppleva ljudet som ofantligt mycket bättre än som det är nu, för det som saknas är ju lite "tryck" i basen och just högtalarna i dörrarna är den stora skillnaden mellan AS1 och AS2, mitthögtalaren fram i panelen tycker jag inte gör någon större skillnad.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Hej, jag sitter o klurar på samma sak, hur jag ska pimpa ett AS1 system i min 9-5 -01. Dock har jag redan ett komplett AS2 från reservdelsbil (9-5 -00). Där har jag dock hört att Tech2 kommer sura om jag kopplar in AS2 slutsteget rakt av, skulle man kunna undvika det med ett äldre slutsteg alltså?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Slutstegen kommunicerar inte alls med bilens buss och TECH2 har ingen aning. Det går utmärkt att sätta dit ett AS2-steg, men då hoppas jag att du verkligen gillar att dra kablar... AS2-steget sitter vid passagerarens högra fot som du vet, men AS1 har inget steg alls, där är nämligen förstärkaren inbyggd i huvudenheten. Det gör att om du skall byta till AS2 så måste du dra om _väldigt mycket_ kablar för att det skall fungera, alternativt montera AS2-steget på annan plats, t.ex. bakom huvudenheten och sen måste du också troligen dra kablage till högtalarna i framdörrarna.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Ja men det var ju bra, och jotack det är några meter att dra om, är inte så sugen på att slita med kablar nu men jättebra att veta. Sparar nog slutsteget till ett vinterprojekt istället.

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 2002 linear sportcombi obd problem
    Av 900 2.0R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-29, 21:48
  2. Byte av Saab 95 as1(?) ljudsystem.
    Av dane066 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 20:55
  3. Saab 9-5 2,3t Linear 2002
    Av Victor W i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •